Cossacks

Fra den ukrainske utvikleren GSC kommer et strategispill som tar for seg en ganske spesiell historisk periode – slutten på det 17., og begynnelsen på det 18. århundre.

[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Mange vil nok sammenligne Cossacks med det klassiske Age of Empires. Det er heller ikke helt ubegrunnet, for det er mange likhetstrekk mellom de to spillene. Fordelen med Cossacks er at det historisk sett kanskje er lettere for oss å forholde oss til spillets bakgrunn. Spillet tar altså for seg en bestemt historisk periode mellom 17. og 18 århundre, og hendelsene som foregikk i Europa på den tiden.

Du kan spille som en av de mange nasjonene som er representert i spillet. Valget står mellom alt fra svensker, engelskmenn og franskmenn til russere og tyrkere. Variasjonene mellom de forskjellige landene gjør seg gjeldende i teknologitreet, der noen land kan utvikle mer utstyr enn andre.

Selve oppbygningen av spillet er ganske vanlig. Du kan velge mellom en rekke historiske kampanjer, enkeltoppdrag eller lage dine egne oppdrag. Flerspillermuligheter er også inkludert.

Leiesoldater og formasjoner

Selve innholdet i Cossacks er ikke så ulik mange andre strategispill. Du begynner med rådhuset, og bygger videre, for så å kunne utvikle nye teknologier, utstyr og fartøy. For å ha råd til dette må du selvsagt samle ressurser, som heldigvis ikke tar slutt.

Dette er imidlertid bare rammene for spillet, som har mer dybde enn som så. Du vil blant annet raskt oppdage hvor enormt mange oppgraderingsmuligheter du har. De aller fleste enhetene i spillet kan gjøres kraftigere på mange måter, og etter at du har bygd ferdig akademibygget, får du en masse muligheter til å forbedre effektiviteten, redusere kostnader og øke styrken til dine enheter. Og dette før du når den 18. århundre, som åpner for enda flere muligheter.

Underveis i spillet vil du også kunne benytte deg av leiesoldater, som er billige og raske å ”produsere”, men dyre å beholde. Det som er synd er at diplomati-bygget som gir deg tilgang til leiesoldater ikke lar deg drive ekte diplomati, som for eksempel å forme allianser.

Det kanskje mest interessante aspektet ved Cossacks er de enorme mengder soldater du kan kontrollere. Med litt innsats kan du opparbeide en styrke på mange hundre enheter, som du da kan ordne i formasjoner. Du må sørge for at formasjonene blir ledet av offiserer, og resten er egentlig opp til den kunstige intelligensen. Cossacks tillater noen virkelig storslagne og episke slag, og det i seg selv er et imponerende syn.

Enkelt og fargerikt

Presentasjonsmessig er spillet en behagelig og tilfredstillende opplevelse. Menyene er oversiktlige og enkle, og grafikken i holder en brukbar standard. Cossacks er ikke det mest teknisk avanserte spillet vi har sett, men det ser bra ut og kan kjøres også på noe tregere PCer.

Konklusjon

På visse områder lever ikke Cossacks opp til standarden satt av Age of Empires, mens det på andre områder er helt eksepsjonelt. Alt i alt er spillet en verdig konkurrent til AoE, og byr på mange timer med strategimoro. Vi kan absolutt anbefale Cossacks til alle dere som likte Age of Empires og har sansen for historiske strategispill generelt. Dette er uten tvil et kvalitetsprodukt.