Klikk for større utgave
Klikk for større utgaveVis mer

C&C: Generals i butikkene til vinteren

Det var med stor interesse at vi fulgte de første pressemeldingene fra det nyeste Command & Conquer-spillet da de dukket opp forrige uke. Nå har Electronic Arts også sluppet en del nye skjermbilder, og vi gleder oss mer og mer!

Command & Conquer: Generals er neste kapittel i den populære og langvarige strategiserien, som hittil inkluderer fire titler, flere utvidelsespakker og spin-off-spill som Sole Survivor og nylige Renegade.

Klikk for større utgave Vis mer

De fire "ekte" C&C-spillene har, til tross for varierende, men generelt høye kvalitet, mer eller mindre utspilt sin rolle. Det er derfor et passende tidspunkt for utviklerne EA Pacific å vise frem noe nytt. Generals er uten tvil er sanntids-strategispill, men for første gang vil er nytt spill i serien bygge på en helt ny grafikkmotor. Andre strategispill har lenge benyttet seg av 3D-motorer, mens Westwood har tviholdt på deres tegneserieaktige og flate univers (sett bort fra sideprosjektet Emperor: Battle for Dune). Det er derfor meget hyggelig å se de første skjermbildene fra spillet, som tydelig viser en enorm forbedring av den grafiske kvaliteten.

Nytt innhold

Klikk for større utgave Vis mer

Generals bryter med den kjente bakgrunnshistorien til de andre spillene i serien, og introduserer et helt nytt univers. Ikke mer GDI og NOD - nå står valget mellom tre sider: USA, Kina eller terroristgruppen Global Liberation Army med røtter i sentral-Asia. I svært korte trekk handler spillet om at den kinesiske regjeringen er lei GLAs operasjoner i Kina, og starter en massiv kampanje mot gruppen, som i gjengjeld detonerer et par kjernefysiske våpen. Dette irriterer USA, som setter i gang sine egne angrep mot terroristene.

Det er også mye nytt når det gjelder selve spillbarheten. Generals får et nytt grensesnitt, som skal være ulik de vertikale menyene vi er blitt så vant til gjennom årene. Systemet får ressurser skal være helt nytt, man skal ikke lenger samle inn Tiberium men heller benytte seg av ressursdepoter som er spredd rundt på brettet.

Klikk for større utgave Vis mer

Et annet interessant moment er at før du starter på et oppdrag, vil du måtte velge hvilke typer utstyr du vil prioritere. For eksempel: Velger du å fokusere på en landbasert styrke, vil det bety at alle dine tanks og andre kjøretøy vil være billigere og sterkere, mens helikoptre og fly vil være dyrere og nedprioritert. Du vil også kunne velge den motsatte veien og prioritere dine luftstyrker høyest, eller satse på unike spesialstyrker, som til gjengjeld vil gjøre bygninger og stasjonært forsvar dyrere.

Vi synes at spillet høres svært interessant ut, og tror at det kan bli den beste C&C-utgaven noensinne. Hvordan det faktisk blir, gjenstår selvsagt å se, og alt tyder på at vi ikke må vente lenger enn til oktober/november i år.