Vis mer

Canon EOS 500D vs Nikon D5000

TEST: De to kameragigantene har sjelden vært "tettere".

Canon og Nikon ligger fortsatt i tet når det gjelder å selge digitale speilreflekskameraer, og tradisjonelt har de holdt hverandre på en armlengdes avstand ved å ha en produktlinje etter glidelås-prinsippet; der de som regel har ligget et "halvt" nivå over hverandre hele veien til toppen.

Denne gangen er det imidlertidig tett mellom dem – Canon EOS 500D koster bare tusenlappen mer enn Nikon D5000, og begge kameraene ligger helt i toppen av forbrukersegmentet før prisen blir så høy at man bikker over til semiproffsegmentet.

Vi har hatt begge kameraene til test noen uker, og her er våre erfaringer.

Vis mer


Spesifikasjoner

La oss begynne med spesifikasjonene – i følgende tabell ser du likhetene og forskjellene mellom Nikon D5000 og Canon EOS 500D:

Vis mer


Som du ser er det en rekke punkter som skiller kameraene. Canon EOS 500D har større søker, mer høytoppløselig skjerm, høyere oppløsning på bildebrikken og kan også filme i 1080p (riktignok bare med 20 bilder pr sekund), mens skjermen på D5000 kan vris i alle retninger, og kameraet har også litt raskere takt på seriebildene og et mer avansert fokussystem.

Konstruksjon

Begge disse kamerahusene er bygget i plast, og ingen av dem er spesielt store. Vil du ha noe større eller noe som er tettet mot sprut og støv, må du opp på neste nivå.

Vis mer


Ser vi på Nikon først, har D5000 fått et litt større og rundere grep enn hva tilfellet er for D60.

Vi liker også plasseringen av innstillingshjulet som er lett tilgjengelig på høyre tommel, men savner flere hurtigtaster til enkelte innstillinger. Det aller meste er du nødt til å gjøre via skjermen, og det tar derfor noen ekstra trykk for å kunne justere for eksempel ISO-verdi eller hvitbalanse.

Vis mer


Vis mer


Med tanke på hurtigtaster er EOS 500D på sin side godt utstyrt. Alle piltaster fungerer også som hurtigtaster til bildeinnstillinger, og separasjonen av alle piltastene gjør det lettere ikke å trykke feil. 500D har også mer friksjon rundt grepet, og selv om det er litt tynnere enn på D5000, gjør belegget at kameraet føles stødigere i hånda.

Vis mer


Søkeren er litt større på Canon EOS 500D enn den er på D5000, men forskjellen er ikke veldig stor. I figuren under har vi prøvd å illustrere forskjellen:

Vis mer


Vi noterer oss også at Nikon D5000 viser mer informasjon i søkeren enn Canon-kameraet. D5000 kan skilte med både varsel om aktiv eksponeringslås og eksponeringskompensasjon, samt informasjon om gjenværende batterilevetid, som ikke vises på 500D.

I likhet med lillebror D60 har ikke D5000 egen fokusmotor, og du er derfor avhengig av å bruke objektiver med innebygd fokusmotor for å så autofokus. Utvalget blir stadig bedre på den fronten, men eksempelvis vil du ikke få autofokus på AF 50mm f/1,8 til en tusenlapp, som ellers er et portrettobjektiv som er svært budsjettvennlig.

Den største forskjellen konstruksjonsmessig finner vi imidlertid når vi ser på LCD-skjermene. Skjermen på Canon EOS 500D er den samme som på 50D; 3 tommer stor og med en oppløsning på 920.000 punkter, som gir et knivskarpt bilde.

På Nikon D5000 er skjermoppløsningen bare på 230.000 piksler ("vanlig" oppløsning), men til gjengjeld kan du også vri skjermen i alle retninger slik at det blir lettere å ta skudd fra hofta eller over hodet. En bonus med dette er at du også kan vinkle skjermen inn mot kamerahuset slik at du beskytter den, for eksempel ved transport.

Vis mer


En vridbar skjerm kommer til sin nytte først når autofokusegenskapene er på høyde med et lommekamera når du bruker live view, og der gjenstår det fortsatt en del før Nikon D5000 kommer opp på nivå med Sony Alpha A350 (og for så vidt Panasonic Lumix DMC-G1), noe vi skal se senere i ytelsesavsnittet. I så måte er Canons høytoppløslige skjerm i våre øyne mer fristende som salgsargument.

Det bør også nevnes at det kun er Canon EOS 500D av disse to som har støtte for batterigrep. For de uinnvidde er dette en ekstra batteripakke du kan koble på undersiden av kameraet slik at du kan bruke enda ett batteri (og dermed få dobbel levetid), i tillegg til en ny utløserknapp når du holder kameraet på høykant. Batteriet er også bedre beskyttet på EOS 500D, med en ekstra "tapp" under lokket, selv om selve lokket har samme låsemekanisme som det er vanskelig å være uheldig med.

Brukervennlighet

Vis mer


Begge duellantene scorer høyt på brukervennlighet, men Nikon D5000 er et hestehode foran. Kameraet er spesielt godt egnet for nybegynneren av flere årsaker. For det første er Nikon flinke med det visuelle – du ser et bilde av blenderåpningen når du justerer den opp og ned, med et "speedometer" med lukkertiden rundt blenderen.

Vis mer


Velger du hvitbalanse får du se eksempelbilder av de ulike lysvariantene, og eksempelmotiver vises når du skal sette ISO-verdi. I tillegg har Nikon implementert flere sceneprogrammer som gjør det lettvint å ta spesielle bilder uten å måtte tukle med innstillingene.

Vis mer


Vi setter også pris på at D5000 har norske menyer (det har for øvrig 500D også), og at du hvor som helst i menysystemet kan trykke på en informasjonsknapp for å få en forklaring på menyvalget. Selve strukturen i hovedmenyen synes vi imidlertid er mer oversiktlig på Canon-kameraet; dog hjelpes det også at det er færre innstillingsmuligheter på EOS 500D enn det er på D5000.

Vis mer


Canon EOS 500D er heller ikke vanskelig å bruke, der de aller fleste innstillinger er tilgjengelig fra hver sin knapp bak på kameraet. Du kan også trykke på set-knappen for å gjøre kjappe innstillinger på skjermen (nytt siden forgjengeren), selv om vi savner tilbakemelding om at enkelte menyvalg ikke er tilgjengelige i stedet for at kameraet bare svarer med null respons.

Vis mer


Menyen er delt opp på en oversiktlig og grei måte, og den høye oppløsningen på skjermen gjør at det er enda lettere å lese teksten.

Funksjoner

Rosinen i pølsa for begge disse kameraene er filming i HD-oppløsning, som det fortsatt kun er et fåtall av speilreflekskameraene som kan (faktisk bare disse to, Nikon D90 og Canon EOS 5D Mark II).

Canon EOS 500D trekker dog det lengste strået med mulighet for 1080p-oppløsning; riktignok kun i 20 bilder pr sekund. Med 500D kan du også bruke autofokus mens du filmer, men fokusen er treg og gjør at du får ganske mye støy lydmessig, noe du kan høre på testopptaket. På begge kameraene kan du forstørre bildet i live view for å fininnstille fokusen, men bare i forkant og ikke under filming.

Nikon D5000 drar nytte av den vridbare skjermen hvis du skal filme i litt utradisjonelle stillinger (du slipper for eksempel å sitte på huk for å filme barn), men mangler mulighet for å autofokusere mens du filmer. Lydmessig er Canon EOS 500D vesentlig bedre, og gir et langt mer detaljert lydbilde og mindre støy på grunn av vind enn hva tilfellet er for Nikon D5000. EOS 500D har også et mer detaljert bilde, som også hjelpes av at bitraten er omtrent 50% høyere (ca 27Mbps vs. 18Mbps) ved 720p. I tillegg kan Nikon-kameraet kun filme fem minutter av gangen, mens denne begrensningen ikke er å finne på 500D.

Under finner du en eksempelsnutt tatt med hvert kamera i 720p. De er tilgjengelige som nedlastbare filer og er urørt rett fra kameraet:

På grunn av tekniske problemer med nettverket, får vi beklageligvis ikke lastet opp de store videofilene.

Vis mer


Vi må gi Nikon ros for at D5000 er spekket med funksjoner, og kameraet fremstår som det mest avanserte av disse to. Via menyene kan du i etterkant legge på filtre, prosessere RAW-bilder og gjøre enkle operasjoner som beskjæring, rotering, rette opp fortegning etc.

I avspillingsmodus har du også flere varianter, der du for eksempel kan vise bildene du har tatt som en kalender, eller 72 miniatyrbilder av gangen for å muligheten til kjapt å navigere dit du skal. Via menyene har du kontrollen på flere innstillinger enn hva tilfellet er for EOS 500D, og du kan programmere en funksjonsknapp til å gjøre det du måtte ønske. I tillegg har kameraet støtte for Nikons GPS-enhet som kan geotagge bildene du knipser.

I forhold til 450D er det ikke veldig mye nytt når vi ser bort i fra HD-filmingen, men 500D har arvet den såkalte "creative auto"-modusen fra storebror 50D, som lar deg angi hvor uskarp bakgrunn du vil ha og om eksponeringen skal være mørkere eller lysere, som i prinsippet blir det samme som blendermodus der eksponeringskompensasjonen er tydeliggjort litt bedre. 500D har også såkalt periferibelysningkorreksjon som gjør at kameraet kan korrigere vignettering fra tilkoblede objektiver automatisk.

I tillegg har Canon EOS 500D også en min meny-funksjon der du kan legge dine favoritt-menyvalg (D5000 har lignende for de sist brukte menyvalgene) og har også fått funksjonalitet for å justere opp skyggepartier uten at det går på bekostning av høylysene, noe Nikon har hatt en stund i sine speilreflekskameraer. Begge kameraer har også fått ansiktsgjenkjenning når du bruker live view.

Ytelse

Her er det lite som skiller duellantene. Autofokusen oppleves i praksis som like rask hos begge, selv om vi synes Canon-kameraet responderer et tidel eller to raskere i dårlig lys. Forskjellen i batterilevetid er også neglisjerbar. På grunn av sensorrensing starter Nikon D5000 litt tregere enn 500D hvis du bruker standardinnstillingene, men i oppsettet kan du velge om dette skal gjøres når du slår det av, på eller begge deler.

Ved fokusering med Live View er det ingen av kameraene som gjør det spesielt godt. Vi gjentok en test tre ganger der vi gjorde fem ulike fokuseringer i innendørsbelysning, og mens Canon EOS 500D brukte 21 sekunder totalt i snitt, brukte Nikon D5000 26 sekunder og klarte heller ikke å treffe på fokuseringen i alle tilfeller.

Nikon D5000 slår imidlertid tilbake på seriefotografi og holder et taktomslag på nøyaktig 4 bilder pr sekund som oppgitt, og det gjør den helt til minnekortet er brukt opp. EOS 500D, derimot, målte vi til 3,6b/s de første 20 bildene, men deretter avtok farten til et drøyt sekund mellom hvert bilde, og det med et Sandisk Extreme-minnekort.

Bildekvalitet

La det være sagt med en gang – dette er to kameraer som tar flotte bilder i det fleste situasjoner, og forskjellene er små. Det er langt mer betydningsfullt hvilket objektiv du bruker, selv om vi i denne testen har valgt å holde oss til kitobjektivet som følger med.

Nikons styrke er som alltid lysmåleren. I nært sagt alle situtasjoner eksponerer automatikken helt korrekt, og spesielt i konstrasfylte dagsscener klarer Nikon å fange detaljer i himmelen som blir visket ut på 500D. Her er et eksempelfoto:

Vis mer


Allikevel er det ikke alltid D5000 trekker det lengste strådet på lysmåling, og en gang i blant blir du derfor nødt til å heve eller (som regel) senke eksponeringskompensasjonen for å få optimalt resultat. Vi opplever også Nikons hvitbalansering som bedre i normal innendørsbelysning og at Canon-kameraet gir et gulrødt stikk.

Med tanke på støy ved høye ISO-verdier har Canon lenge vært kongen på haugen, men vi så tendensen til at Nikon hadde utjevnet dette med D90, og dette er også arvet til D5000. Her er to sammenligninger på ISO 800 og ISO 3200:

Vis mer


Vis mer


Som du ser er det Nikon D5000 som gjør det best, spesielt synlig på ISO 3200-bildet. Teksten på Champagneflasken er merkbart tydeligere og vi ser også mindre støy i det mørke partiet. Bildet avslører også at Canons kit-objektiv har synlig kromatisk feilbrytning, noe vi ikke ser på Nikon-kameraet.

Kit-objektivene har de samme spesifikasjonene på papiret; et stabilisert 18-55mm f/3,5-5,6. Vi har allerede nevnt kromatisk feilbrytning på Canon-objektivet, men med tanke på tønneforvrengning ved vidvinkel er Canon hårfint bedre. Vi noterer oss at bildene fra Canon-kameraet er ørlite mer detaljrike på lave ISO-verdier (støyreduksjonen visker ut detaljer på høyere ISO-verdier), og at Canons kit-objektiv i så måte tegner skarpere, men det er kun marginelt.

Vis mer


Konstruksjonsmessig briljerer ingen av kit-objektivene, men Nikon-objektivet er litt tyngre og har større motstand når du vrir på zoomringen, som gjør at det føles mer presist. Vi synes dog at den manuelle fokusringen er lettere tilgjengelig på Canon-objektivet og at den lave filterdiameteren på Nikon-objektivet også gjør at fokusringen er litt mer knotete å vri på.

Her er noen av testbildene vi har tatt med kameraene:

Canon EOS 500D:

Nikon D5000:

Søsken

Det bør også tas med i vurderingen hvilke alternativer kameraprodusentene tilbyr og til hvilken pris.

Starter vi med Nikon, ligger D5000 høyt over lillebror D60 på prisstigen, men svært tett opp til D90, noe vi også antydet i vår forhåndstitt. Prisforskjellen opp til D90 er på rundt 1200 kroner i nettbutikkene i dag, og i bytte mot flippbar skjerm og bedre brukervennlighet for nybegynnere, får du et mer avansert kamera med større og lysere søker, raskere seriefotografi, høytoppløslig skjerm, mulighet for batterigrep og trådløs blitsstyring for å nevne noe. Det synes vi er lite penger å betale for et bedre kamera, og inntil prisen på D5000 senker seg med enda en tusenlapp i forhold til D90, synes vi D5000 er i overkant høyt priset.

Canon EOS 500D ligger rundt 2000 kroner over forgjengeren 450D, som fortsatt er i salg, og rundt 1800 kroner under storebror 50D, som er et mer avansert kamera med større søker, vesentlig raskere seriefoto og et værtett kamerahus for å nevne noe, men dog uten muligheter for å filme, som er en liten rosin i pølsa på 500D. Kameraet koster allikevel en tusenlapp med enn D5000.

Konklusjon

Canon EOS 500D og Nikon D5000 er begge to gode kameraer; ingen tvil om det. Den store gulroten ved begge kameraene sammenlignet med henholdsvis 450D og D60 er muligheten for å filme i HD, men foreløpig synes vi ikke dette er implementert godt nok til å være et slående salgsargument. Støtten for autofokusering ved filming er fraværende på D5000 og ikke spesielt god på 500D, og den som tror at disse kameraene kan gjøre et kjøp av et HD-videokamera overflødig må tro om igjen. Store brennvidder kombinert med manuell fokusering gir også et grunt fokusområde og byr på vanskeligheter for de fleste, selv om det også gir en del kreative muligheter du ikke får fra et vanlig konsument-HD-kamera.

Nikon D5000 er vår knappe favoritt av disse to, men vi synes prispunktet ligger for tett opp til storebror D90, der du for 1200 kroner ekstra blant annet får større søker, raskere seriefoto, vesentlig skarpere skjerm, flere funksjoner som trådløs styring av blits, innebygd fokusmotor, mulighet for batterigrep etc. i bytte mot flippskjerm og ekstra god brukervennlighet. Hadde kameraet ligget enda en tusenlapp lavere i pris, ville D5000 vært et anbefalt kjøp.

Testresultat

Nikon D5000 18-55mm

Svært god brukervennlighet, meget god bildekvalitet, flippbar skjerm, godt med funksjoner, kan filme i HD ...

...men ikke autofokusere under film, mangler fokusmotor, burde hatt flere hurtigtaster, noe høy pris


Canon EOS 500D er best på HD-filming (men fortsatt ser vi frem til neste generasjon), og tilbyr også ekstra god skjerm. Hvis dette (og høyere oppløsning) er noe du er villig til å betale 2000 kroner ekstra for kontra 450D (muligens blir prisforskjellen enda høyere når 450D fases ut), er 500D et godt kjøp, men ellers er forskjellene små ned til forgjengeren. På samme måte som med D5000 ville det ha vært lettere å anbefale 500D hvis det hadde kostet en tusenlapp mindre.

Vi lander uansett på terningkast 5 på begge kameraene, og du gjør ikke noe dårlig kjøp uansett hvem av dem du velger.

Testresultat

Canon EOS 500D 18-55mm

Flott skjerm, hurtigtaster til de fleste innstillinger, filmer i 1080p, god bildekvalitet, rask autofokus

Høy pris, middels godt kit-objektiv, treg autofokus i live view