Har du konto hos Sonys PSN-tjeneste og bruker det samme passordet andre steder, oppfordres du herved STERKT til å bytte. Foto: Colourbox.com
Har du konto hos Sonys PSN-tjeneste og bruker det samme passordet andre steder, oppfordres du herved STERKT til å bytte. Foto: Colourbox.comVis mer

Bytt passord umiddelbart

...hvis du har samme epostadresse/passord på PSN.

Tidligere i dag rapporterte DinSide om at Sonys PSN-tjeneste var hacket. Millioner av brukerkontoer er lekket, og noen har derfor fått tak i epostadresser, passord, fulle navn og kanskje til og med kredittkortdetaljer til alle registrerte brukere hos Sony. I Norge er det solgt over 300.000 PlayStation 3-konsoller.

Fra en leser har vi fått tips om at hans Gmail-konto allerede i natt begynte å sende ut epost til alle i kontaktlista; 10 i slengen, med lenke til en nettside som selger Viagra og annet stas.

Brukeren hadde brukt de samme innloggingsdetaljene på PSN og Gmail, og det er derfor nærliggende å tro at dette er relatert til datainnbruddet hos Sony.

Det kunne riktignok ha vært verre, men hvis den samme kombinasjonen av epost/passord er å finne på flere steder, som for eksempel Facebook eller PayPal, kan det straks bli litt mer alvorlig.

Skjermbilde fra Gmail-kontoen til vår tipser. Noen har sendt ut epost til 10 og 10 kontakter med en lenke til en uhumsk nettside. Vis mer


Vår oppfordring er derfor ganske enkel:
Du bør bytte passordet overalt der du har brukt samme epostadresse/passord eller brukernavn/passord som på PlayStation Network.

Hvis det innebærer at du må bytte veldig mange passord og får alt for mye å huske på, bør du vurdere å bruke en passordtjeneste som LastPass.

Les mer om LastPass: Du bør bytte passord

En annen løsning er Passwordcard som baserer seg på et lite kort du skriver ut og kan ha i lommeboka, der du selv lager et system for hvordan det leses av.

Lene Meyer Barnes jobber i markeds- og kommunikasjonsavdelingen i Skandiabanken. Vis mer


Vent med kortsperre

Når vi kontakter Skandiabanken er de allerede kjent med innbruddet hos Sony, men tar det foreløpig med ro.

– Alle visakort overvåkes av Visa, og banken får beskjed dersom det er mistenkelige transaksjoner på noen av våre kunders kort, eller dersom de anbefaler at flere kort sperres grunnet denne saken, sier Lene Meyer Barnes i Skandiabankens markeds- og kommunikasjonsavdeling til DinSide. I så fall vil banken også ta kontakt med de aktuelle kundene.

Hun vil derfor ikke oppfordre kundene som har lagt igjen kortnummeret sitt hos Sony til å sperre det, men anmoder allikevel om å bruke regionsperren. Den gjør at du kan forhindre kortbruk fra andre verdensdeler og settes opp når du er logget inn i nettbanken.