Buzzword

Adobes kreasjon er både smart og elegant.

De fleste bruker et lokalt installert program for å produsere dokumenter; det være seg Word, Pages eller lignende programmer.

Det siste året har det imidlertid blomstret opp en god håndfull alternativer på nettet, og vi har tidligere skrevet om flere av dem i artikkelen når nettet blir alt du trenger.

Adobe har meldt seg på i kampen om dette markedet, og lanserte for noen måneder siden Buzzword; en elegant tekstbehandler med funksjonalitet nok til å tilfredsstille de fleste.

Gratis å registrere seg

For ikke lenge siden ble Buzzword åpnet for publikum. Tjenesten er foreløpig på betastadiet, men virker å være både stabil og funksjonsrik nok til å kunne tas i bruk.

>> Les også: De 25 beste nettjenestene

Registrering er enkel - alt du trenger er å registrere deg med fullt navn, e-postadresse og et passord som må være mer enn seks bokstaver og inneholde stor og liten bokstav + et siffer.

Vis mer


Buzzword er laget i Flash og fremstår som en enkel, men langt mer elegant versjon av Word, der brukergrensesnittet også er laget spesielt godt. Riktignok finner du ikke det aller mest avanserte her, men det er både støtte for å formattere tekst, lage tabeller, lister, sette inn bilder etc. Til og med kommentarer og versjonshistorikk er støttet.

Plassbesparende topplinje

I stedet for lange menyer og dusinvis av knapper, er toppstripen delt inn i 7 deler:

Vis mer


Font - Tekststørrelse, farge, typesnitt
Paragraph - Horisontaljustering, linjeavstand
Image - Bildeopplasting/-justering
List - Lister, både nummererte, punktlister og sjekklister
Table - Opprettelse og formattering av tabeller
Comment - Kommentere, kommentarer av/på
Docs - Oversikt over dokumenter, sortering, deling

I tillegg finner du en standard nedtrekksliste der du kan opprette nye dokumenter, skrive ut, angre osv.

Selve hovedruten er lagt opp slik at den gjenspeiler slik den vil se ut på utskrift. I høyre marg er det dessuten plass til kommentarer, både fra deg selv og andre brukere du har valgt å dele dokumentet med.

Vis mer


Bilder kan både legges "inline" (dvs. at den bryter opp teksten) eller "floating", der du enkelt drar og slipper for å plassere bildet i dokumentet, og du kan selvsagt justere størrelsen ved å dra i hjørnene.

Tabeller er også utført elegant, og ved siden av hver rad og kolonne finnes det et ikon for å legge til flere. Du kan også klippe og lime hele tabeller og velge bakgrunnsfarge etc.

Vis mer


Deling av dokumenter

I bunnen av skjermbildet er det også en verktøylinje, der du blant annet finner share-knappen, som lar deg dele dokumenter med andre. Her angir du e-postadressen til den du vil dele med, og kan gi ham en av tre roller: co-author (med skriverettigheter), reviewer (med rett til å poste kommentarer) og reader, som kun har lesetilgang. Den som mottar e-posten må registrere seg på buzzword for å kunne se dokumentet.

>> Les også: Når nettet blir alt du trenger

Vis mer


På den samme linjen oppdateres antall ord (og feilstavinger) mens du skriver, og du kan sjekke historikken på dokumentet, zoome og lagre (autolagring skjer jevnlig). Du ser også hvem som leser/skriver på dokumentet i øyeblikket.

Vis mer


Det er i det hele tatt lite å utsette på Adobes førsteutkast - det eneste må være at vi veldig gjerne skulle hatt en mulighet for å slå av stavekontrollen, siden den kun er tilgjengelig på engelsk og dermed rødmerker 75% av ordene.

Oppdatert: Ketil har gjort oss oppmerksom på at dette kan gjøres ved å trykke på logoen og velge preferences and settings. Takk for tipset!

Du finner buzzword her: http://www.buzzword.com