Burnout: Revenge - Hevnen er søt

SNIKTITT: For andre gang på relativt kort tid fikk vi muligheten til å prøvekjøre det aller ferskeste Burnout-spillet. Det ser helt herlig ut, og her er våre førsteinntrykk!

Det er strengt tatt ikke så lenge siden vi fikk tid til å spille tidlig versjon av Burnout Revenge, det fjerde spillet i serien, som kommer senere i høst. Vi tok noen runder på E3, og fikk muligheten til å snakke med en av hoveddesignerne bak spillet. Men når vi fikk vite at fersk kode hadde ankommet kontorene til Electronic Arts i Oslo, var det bare å trosse sommervarmen og hoppe i taxien.


Den versjonen vi fikk spilt bestod av tre nivåer fordelt over to områder - Detroit og Tokyo. Detroit-området hadde én bane låst opp, som var spillbar i to modi: vanlig kappkjøring og Trafic Attack-modus. I Tokyo-området fikk vi bare spille en vanlig kappkjøringbane.

Dessverre fikk vi ikke mulighet til å teste noen Crash-baner i denne omgang, selv om denne modusen er blant våre klareste favoritter.

Ta hevn på rushtrafikken!

Vi kan først snakke om Trafic Attack, som er en helt nyutviklet modus. Som vi tidligere har skrevet handler det om å kjøre langs vanlig trafikk, uten konkurrerende biler. Du har en tidsbegrensning, og du må ødelegge så mange medtrafikkanter som mulig, men kun de som kjører i samme retning som deg. Motgående trafikk ødelegger deg, og det samme gjelder busser og lastebiler, selv om de kjører i samme retning. Når du kjører ned medtrafikanter, får du både utvidet tid og poeng. Ideen er selvfølgelig å ødelegge så mange biler som mulig før tiden løper ut. Du får også begrensede mengder med poeng når du treffer statiske objekter som tønner eller sperringer.


Den flotte Detroit-banen passet glimrende til denne modusen, da banens mange snarveier og alternative ruter åpnet for store variasjonsmuligheter. For eksempel var det en gledelig overraskelse å "oppdage" (takk, Aimar) en snarvei til en motorvei der det stod hundervis av biler nesten bom stille. Det var bare å pløye gjennom disse og samle inn poengene.

Den nye modusen virker altså ekstremt underholdende. Vi må selvfølgelig prøve den på flere baner før vi kan avsi vår endelige dom, men ideen er kjempegod.

Den andre modusen vi prøvde var altså standard Race-variant, der du skal kappkjøre mot en rekke andre biler og komme først i mål, men også forsøke å ødelegge konkurrentene så mye som mulig.

Døden fra oven

Det er imidlertid flere endringer her i forhold til det forrige spillet, Burnout 3. En av de tingene vi legger merke til først, er at vanskelighetsnivået har økt. Vi har spilt mye Burnout 3, og fikk etter hvert ingen problemer med å ta ut motstanderne på fantasifulle måter. Men vi merket fort at våre gamle taktikker ikke lenger fungerte i Burnout: Revenge, samtidig som motstanderne ble langt mer aggressive. Hvis noen av motstanderne klarer å ødelegge deg, blir de merket med rødt. Klarer du å ta hevn på dem, får du ekstra poeng.

Noe av det kuleste er imidlertid Vertical Takedown, som innebærer at du ødelegger motstanderen ved å lande på dem ovenfra, noe som lar seg gjøre takket være de mange rampene langs banen. Vi klarte det, og det er unektelig en fantastisk følelse.


Hvis du selv blir tatt ut, kan du benytte deg av Crashbreaker, som tidligere kun var brukt i Crash-modusen. Altså, du kan sprenge bilen din etter at du i utgangspunktet ble ødelagt, og styre vraket slik at det står i veien for kommende biler. Med litt flaks kan altså vraket av bilen din brukes til å skape enda mer ødeleggelse.

De to banene som var tilgjengelige i koden vi prøvde fortjener en spesiell utmerkelse. Store og åpne, med massevis av hemmeligheter og snarveier, frister banene til gjentatt spilling. Vi føler aldri at vi bare kjører rett frem, nesten uansett hvordan du snur er det en eller annen hemmelig rute fremfor deg.

Detroit-banen har et industrielt preg, med mange varehus du kan hoppe gjennom, og generelt triste og brune omgivelser. Tokyo-banen foregår om natten, som forventet er det fullt av neonlys og høytteknologi.

Og hvis du syntes at Burnout 3 var et raskt spill, bare vent til du fyrer opp boosten i Revenge. Det går virkelig unna!

For å oppsummere - med én helt ny modus, krafitge forbedringer til de eksisterende variantene, helt nye baner og massevis av mindre justeringer, ser Burnout Revenge til å bli en skikkelig kraftpakke av et bilspill. Vi er temmelig sikre på at alle Burnout-entusiastene vil forelske seg i det nye spillet, når det kommer til PS2 og Xbox i september. Vi kommer selvsagt med full anmeldelse da!