Black & White

La skapningen din utvikle seg videre med denne interessante utvidelsen til klassikeren Black & White.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Black & White er et spill det er vanskelig å glemme. Det kom ut i april 2001, etter mye entusiastisk forhåndsomtale, og revolusjonerte på mange måter spillverdenen. Din oppgave var å styre bebyggerne i en fiktiv verden bestående av store øyer, samtidig som du oppdro en såkalt skapning – det beste eksemplet på kunstig intelligens vi noen gang har sett – til å følge i dine fotspor. Du måtte også løse diverse oppgaver som fremskyndet selve bakgrunnshistorien, og i tillegg bekjempe andre, konkurrerende guder.

Vi roset opprinnelig spillet opp i skyene, men i etterkant kjølnet vår entusiasme noe, da vi skjønte at spillet etterhvert forandret seg til ganske slitsom overvåkning av landsbybeboerne som absolutt ikke klarte å gjøre noe på egen hånd, mens det flotte eventyraspektet vi likte så godt, ble tonet noe ned i de senere brettene. Les forøvrig vår test av Black & White her.

Det er disse problemene designerne av den første offisielle utvidelsen, Creature Isle, bestemte seg for å løse. Som navnet indikerer handler det mer om skapninger, og mindre om strategi.

Skapning-paradiset

[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Så hva er denne skapning-øya? I begynnelsen er vi vitne til hvordan de tre syngende sjømennene fra det første spillet kommer i land på øya (hvordan klarte de det? Så vidt vi kan huske kastet vi dem på sjøen og knuste båten deres i originalspillet…). Poenget er i alle fall at Creature Isle er kun bebodd av gudløse skapninger, som lever i fred og ro. Det som er interessant at på et visst tidspunkt oppdaget skapning-brorskapet en kvinnelig skapning, passende kalt Eve. Eve vil gjerne ha en partner, og her kommer du inn i bildet.

Skapningen din fra originalspillet havner nemlig på øya, og vil gjerne bli med i brorskapet. Dette er imidlertid ikke enkelt – du må gjennom mange tester før du kan bli godtatt, og til slutt møte Eve.

Strategiaspektet er ikke helt fjernet fra spillet – det finnes fremdeles landsbyer på øya, og du må passe på dem. Heldigvis slipper du å bli plaget av andre guder da... Uansett, førsteinntrykket er kanskje ikke så overveldende, du må gjennom noen tester og imponere noen flere landsbyfolk...er det alt?

Kyllingvinger

Tyke liker å leke med teddybjørner Vis mer

Ikke lenge etter at du har begynt får du beskjed om et egg som snart skal klekkes, og dette er en av dine første oppgaver. Så legger du egget i nærmeste vulkan (prøv å ikke kaste skjermen ut av vinduet etter å ha hørt på den vanvittig irriterende karen som passer på egget i noen minutter), og om ikke lenge har du en ny mini-skapning å hanskes med. Denne er formet som en kylling, heter Tyke, og meningen er at din eksisterende skapning skal lære han opp og være en fungerende far.

Opplæringen av Tyke er en svært underholdende affære, og minner mye om begeistringen du opplevde når du først fikk din egen skapning i den opprinnelige Black & White. Forskjellen er at du ikke har noen direkte innflytelse over Tyke, det er skapningen din som bestemmer her.

Det er likevel ikke lett å få Tyke til å oppføre seg, selv om skapningen din er veloppdragen. Det er alltid en sansynlighet for at han vil ende opp som en plagsomt lite monster, som ikke klarer seg på egen hånd og vekker opp skapningen din midt på natta. Men slik er Black & White-universet, det er uendelig mange veier skapningene kan utvikle seg.

Prøvelser

Foruten å passe på Tyke må altså du og skapningen din gjennom flere tester for å bevise at dere er bra nok for å bli godtatt i brorskapet. Testene varierer fra enkle til irriterende, men de fleste er i hvertfall temmelig kreative. Med kreativitet kan de også vinnes – selv om bowling-testen i utgangspunktet er et mareritt, skal det kun et enkelt triks til for å vise kua hvem som er sjefen.

Det er ikke noe poeng i å debattere enkeltoppgavene, du får i alle fall nok å gjøre, og i tillegg finnes det noen skjulte oppgaver og overraskelser. Til syvende og sist er ikke Creature Isle like omfattende og langvarig som det originale spillet, men så er det også bare en utvidelse.

Det er et par ting vi kunne vært foruten – først og fremst hadde det vært herlig å kunne skru av eller hoppe over kommentarene til de to hjelperne dine. Det er greit å få tips, men ikke når du har hørt dem 50 ganger fra før. Det som er morsomt, er småpraten hjelperne imellom, som du hører hvis du ikke gjør noen ting på noen minutter.

De tekstbaserte forslagene som dukker opp nederst på skjermen er også en plage – vi har spilt Black & White, og vi vet hvordan vi skal behandle skapningen vår!

Vår siste innvending er at av og til er det rett og slett frustrerende å få skapningen til å oppføre seg som du vil, spesielt når det er snakk om tester som krever kjeppe reflekser. Kombinasjonen av noe vrien kamerakontroll, en skapning som ikke nødvendigvis er av det lydigste slaget og en kylling som ofte kommer i veien, kan hindre deg i å fullføre noen av testene i første omgang.

Konklusjon

De fleste Black & White-fans vil elske Creature Isle – de er blitt vant til frustrasjonsmomentene, og de gode sidene av utvidelsespakken vil nok uansett overveie de negative. Vi tror også at mange uinvidde vil ha nytte av Creature Isle (du kan spille utvidelsen uten å ha begynt på originalen, men du må ha den installert på Pcen). Creature Isle er på mange måter det spillet den originale Black & White burde ha vært – mer underholdende, mindre plagsom.

Til tross for irritasjonsmomenter hadde vi det gøy med spillet, og synes at det er en god investering for alle som har spilt originalen.