<b>UNØDVENDIG?</B> Du hører ikke forskjell på HD-lyd og vanlig lyd, viser lyttetester. LIkevel kommer produktene med HD-lyd for fullt. Her Neil Youngs Pono-spiller, som nettopp har kommet på markedet i USA. Foto: PONO
UNØDVENDIG? Du hører ikke forskjell på HD-lyd og vanlig lyd, viser lyttetester. LIkevel kommer produktene med HD-lyd for fullt. Her Neil Youngs Pono-spiller, som nettopp har kommet på markedet i USA. Foto: PONOVis mer

Betaler du for lyd du ikke hører?

Ørelegen: Dette kan du ikke høre. Lydmannen: Jo.

Er ikke Spotify, MP3 og CD godt nok? Det mener tydeligvis ikke elektronikkbransjen, som nå satser hardt på lyd som i hvert fall teknisk sett er enda bedre.

Men kan du høre kvalitetsforskjellen?

Ja, mener Norges mest internasjonalt kjente musikkprodusent. Nei, mener ørelegen.

HD-Walkman til 11.500 kroner

Før jul i fjor testet vi Sonys bærbare musikkspiller NWZ-A15, som vi på mange måter likte godt. Men det stopper selvsagt ikke der, og på CES-messen i Las Vegas denne måneden lanserte den japanske giganten en langt dyrere variant til 11.500 kroner, NW-ZX2.

Og Sony blir ikke alene, for også konkurrentene satser nå tungt på såkalt HD-lyd.

PÅ MOBILEN: LGs G2-telefon har også HD-lyd. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer

Flere mobiltelefoner (blant andre LG G2 og G3) og utstyr til stuebruk (blant dem Bluesound trådløse flerromshøyttalere) har det allerede innebygd, og utvalget øker stadig.

Og nylig lanserte Soundblaster hodetelefonforsterkeen Sound Blaster E5, som støtter HD-lyd.

Kan Neil Young høre HD-lyd?

Neil Young fyller 70 år i år, og er dermed i en aldersgruppe der hørselen ofte svikter. Like fullt har rockelegenden nå både sluppet sin Pono-spiller og lansert nettbutikk for musikk i HD-format i USA.

LES OGSÅ: Lydkabler til over hundre tusen pr. meter

Fra før av er det mange slike nettbutikker som selger HD-filer for nedlasting. Amerikanske HD Tracks har vært på markedet siden 2008. I tillegg finnes blant andre tyske Highresaudio.com, og vår hjemlige GubeMusic, drevet av jazzmusikeren Bugge Wesseltoft.

I tillegg kan musikk i HD-kvalitet kjøpes på Blu-ray og DVD. Innholdet kan spilles av direkte eller overføres til andre avspillingsmedier via PC/Mac og programvare.

Et nytt musikkformat som åpner for streaming i HD er også på gang.

SUPERKVALITET? Sonys bærbare musikkspiller NWZ-A15 Foto: TORE NESET Vis mer



Hva menes med de mange formatene?

Høyoppløst musikk eller HD-musikk vil si lydfiler med 24 bits ordlengde og opptil 192kHz (kiloherz) sampling.

Antallet bits angir forholdet mellom støy og musikksignal (16 bit=96db, 24 bit=144db), og samplingsfrekvensen bestemmer den øverste frekvensen som kan gjengis (44.1kHz=22.000Hz, 96kHz=48.000hz og 192kHz=96.000Hz). Men dette blir teoretiske størrelser, siden det knapt finnes utstyr som kan gjengi frekvenser over 20.000 Hz. I de fleste tilfeller brukes det filtre for å kutte frekvensen over 20.000Hz, rett og slett fordi det kan ødelegge utstyret dersom nivået blir høyt.

LES OGSÅ: Fjernet superdyre kabler fra butikken

HD-MUSIKK: Utvalget av høyoppløst musikk på nettet øker stadig. Foto: HIGHRESAUDIO.COM Vis mer

Til sammenligning har CD-platen (og tapsløse FLAC- og Apple Lossless-filer) en ordlengde på 16 bit og en samplingsfrekvens på 44.1kHz.


MP3-filer og AAC-filer nedlastet fra iTunes har også 16 bit og 44.1kHz, men her er data tatt bort for at filene skal ta mindre plass.

Dermed er det bithastighet som avgjør.

Dette måles i kbps (kilobit pr. sekund) og viser hvor mange kilobits som blir behandlet i sekundet.

iTunes-filene du kjøper ligger på 256 kbps, mens en CD-plate eller en tapsløst komprimert fil fra en CD vil ha en bithastighet på 1411 kbps.

I tillegg til 24 bits-filer finnes det også et format kalt DSD, som bygger på SACD (formatet Sony og Philips mente skulle avløse CD, men som mislyktes). Dette er mindre utbredt, men ser nå ut til å vinne terreng.

Felles for alle disse filformatene er at de tar langt mer lagringsplass enn MP3 og tapsløse filer i standard CD-kvalitet. I tillegg er det tvilsomt om kommersielt tilgjengelig lydutstyr er teknisk i stand til å utnytte dem fullt ut.

Legen: - Skal godt gjøres å høre

Da ingeniører fra Philips og Sony satte seg ned på 1970-tallet for å utvikle en digital erstatning for LP-plater og kassetter, tok de utgangspunkt i den menneskelige hørsel med god margin.

20-ÅRING Hørselen avtar brått ved 16.000 Hz, selv for en ung person. Foto: UNIVERSITY OF SYDNEY Vis mer

CD-platen, som kom i 1982, har et frekvensområde fra 5 til 22.000 Hz og et støygulv på 96 desibel.


- Det skal veldig godt gjøres for et menneske å høre opp til 19.000-20.000Hz, sier Lommelegens øre-nese-halsspesialist Mads H. S. Moxness til Dinside.

- Ved normale nivåer hører vi gjerne opp til 8.000, og vi leger beskjeftiger oss med området fra 250 til 2.000-3.000Hz. For oss er det ikke musikk, men tale som er viktig. Det er jo evnen til å høre tale som har betydning hvordan vi fungerer i samfunnet, fortsetter Moxness.

AVTAR MED ALDER: Kurven viser hvordan hørselen blir dårligere med alderen. Det er særlig de øverste frekvensene det går ut over. Foto: UNIVERSITY OF SYDNEY Vis mer

- Han legger til at evnen til å høre diskant (høye frekvenser) blir svekket fra 50-årsalderen, og dette forsterker seg opp mot 60 år og over.


Dr. Moxness humrer når vi forteller ham at det nå selges musikk og avspillingsutstyr som gjengir lyd langt over det hørbare området.

- Det er nok mer relevant for handelsstanden enn for evnen til å oppfatte lyd, sier han.

Test hvor godt du hører

Men om du er ei pungrotte, vil du få utbytte...

Faktisk vil våre firbeinte venner ha langt mer utbytte av HD-lyd enn du og jeg, i hvert fall om vi holder oss til vitenskapen og antar at den analoge kjeden følger opp. En hund kan høre helt opp til 44.000 Hz, og vil dermed et stykke på vei ha glede av 96Khz-filer.

Men informasjonen i 192kHz-filer vil ikke en gang pungrotta få med seg. Den hører «bare» opp til 64.000 Hz.

Men vitenskap og medisin er nå én ting. Noe ganske annet er den subjektive oppfatningen av lyd.

- Gir bedre resultat

Musikkprodusenten Morten Lindberg er nominert til den prestisjetunge Grammy-prisen (platebransjen «Oscar») hele 20 ganger. Han leder det norske plateselskapet 2L, som har internasjonal suksess med sine innspillinger av klassisk musikk i HD-format.

TRENGER DAC: Skal du spille HD-filer, trenger du en DAC med USB. Her siste modell fra norske Hegel, HD12. Foto: HEGEL Vis mer

- Vi gjør alle våre innspillinger i 352.8kHz/24bit. Ikke fordi vi nødvendigvis trenger å gjengi så høye frekvenser, men fordi denne oppløsningen gir et transparent klingende resultat. Det betyr at vi kan løfte vårt fokus fra digitale oppløsninger og konsentrere tid og energi under innspilling til det å skape et godt lydbilde sammen med musikerne, skriver Lindberg i en e-post til Dinside.


Den positive effekten på lyden hos oss hjemme i stua forklarer han ved at raske transienter (brå overganger i musikken) kan reproduseres mer naturlig. En DAC (enheten i en forsterker eller en frittstående boks som omformer et digitalt signal til hørbare lydsignaler) gir etter Lindbergs mening et bedre resultat i det hørbare frekvensområdet når man har en større båndbredde og dermed kan benytte mykere filtre.

LES OGSÅ: TEST: Bowers & Wilkins CM1 S2

Testen: Ingen forskjell

For å avdekke om det virkelig er mulig å høre forskjell, kan man brukes en dobbel blindtest. I en slik test vet ikke deltakerne hva de hører på.

Archimago's Musings fikk 140 lydentusiaster med utstyr i toppklassen til å teste musikk nettopp fra norske 2L.

De sammenlignet 24 bits-utgavene med 16-bits-utgavene.

Treffsikkerheten havnet på om lag 50 prosent, noe som statistisk sett betyr at det er snakk om ren gjetning.

Men Lindberg lar seg ikke vippe av pinnen av den grunn.

- Huden kan også bety noe

VOKSENT ANLEGG: Du trenger godt utstyr for å høre HD-lyd, om enn ikke så omfattende som dette. Foto: MCINTOSH Vis mer

I testen blir nemlig samplingsfrekvensen beholdt på 96kHz i begge utgavene, selv om ordlengden blir endret fra 24 til 16.


- I begrepet HD-lyd er det viktig å definere de to komponentene samplingsfrekvens og ordlengde. Sistnevnte gir oss et dynamisk lerret som strekker seg fra fullt volum og ned til støygulv. I produksjon trenger vi 24-bit for dynamisk bearbeidelse. Etter mix og mastering er det få eller ingen utgivelser som har en større dynamikk enn 20-bit. De fleste studioproduksjoner har knapt 16-bit faktisk dynamikk. Det er samplingsfrekvensen som for oss gir størst uttelling i opplevd lydkvalitet, skriver Lindberg.

Han er også åpen for at også andre organer enn ørene kan bidra til musikkopplevelsen.

- Ørene våre er ikke det eneste organet som oppfatter lyd. Hud og andre sanseorganer er med på å danne en helhetlig opplevelse av trykkvariasjoner i luften. Det finnes dessverre lite forskning som vitenskapelig belyser dette, sier han.

HD-lyd

Har HD-lyd noe for seg? (Avsluttet)
Nei, det er bare juks(48%) 1461
Ja, jeg tror det går an å høre forskjell(36%) 1094
Usikker, men resten av anlegget mitt er så bra at jeg vil gi det en sjanse(13%) 395
Ikke interessert i lyd(2%) 67
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Er streaming og MP3 bra nok?

For de fleste av oss er nok streaming et mer praktisk alternativ enn å laste ned filer i HD-kvalitet eller spille CD.

LES OGSÅ: Derfor betyr kabelen praktisk talt ingen ting

Norske WiMP tilbyr lyd i CD-kvalitet for de som er villige til å betale dobbel pris (199 kroner) i måneden. Samme tjeneste lanserer de nå under navnet Tidal i USA.

I en test foretatt i 2009 av McGill-univesitetet i Quebec i Canada ble det slått fast at selv trente lyttere ikke hører forskjell på CD og filer som er dataredusert til mellom 256 og 320 kbps.

Spotify Premium og Wimps standardabonnement kjører på 320kbps. Dermed burde man ikke høre forskjell her heller.

WiMP har lagt ut sin egen test om du vil prøve selv.

Ofte har de gjort om på lyden

Et annet forhold som forkludrer forholdet mellom ulike lydformater er miks og mastering. I ulike utgaver av samme musikk kan innstillingen av bass, diskant og andre lydparametere være vidt forskjellige, og ikke sjelden har vi opplevd at en HD-fil stammer fra en annen mastertape enn CD-versjonen.

Det har også vært tilfeller der standard 16 bit 44.1kHz-filer har blitt solgt som HD-filer. Ingen merket det før det britiske magasinet Hifi News & record Review foretok målinger.

STUDIO: Ofte er det lydteknikerne og ikke HD-lyden som er årsaken til at du hører forskjell. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer



Dermed kan forskjellene du hører skyldes lydteknikerens arbeid, og ikke formatet.

Til syvende og sist finnes ingen annen fasit her enn deg selv. Om du kan avse 200 kroner og har utstyr til å avspille HD-filer (PC med USB-utgang og DAC med USB-inngang som støtter 24 bit 96/192 FLAC/WAV/AIFF-filer og eventuelt DSD), kan du jo laste ned et av dine favorittalbum fra for eksempel highresaudio.com og sammenligne det med CD-utgaven du har fra før. Men forvent ikke å få pengene tilbake om du ikke hører forskjell...