Best i test

Selv om forskjellene ikke er enormt store, er det et par kameraer som stikker seg frem. Vi har valgt å dele ut to priser!

Vi har i denne testen sett på 10 kameraer i klassen 4.000-7.000 kroner. Dette er med andre ord ikke de beste og dyreste kameraene fra alle produsentene, men et relevant utvalg av kameraer som er litt mer lommebokvennlige.

Som nevnt innledningsvis er det spesielt formatet du bør tenke på når du velger videokamera. Dersom du har tenkt til å redigere film på PCen, bør du gå for et miniDV-kamera av flere grunner: Filmen har høyere bitrate som gjør at den er mindre komprimert i utgangspunktet (du kommer sannsynlgivis til å komprimere den enda en gang), komprimeringen er av typen bilde-for-bilde og ikke bilde-sammenlignet-med-forrige-bilde slik det er på DVD-kameraene (sistnevnte er tung for prosessoren når du redigerer) og det er større støtte blant redigeringsprogrammene for å bruke videostrømmer i DV-format.

Dersom du ikke kommer til å redigere, derimot, vil DVD-kamera være et godt alternativ. Da slipper du å spole, det er lett å navigere i opptakene dine, og det er lett som en plett å putte plata i en hvilken som helst DVD-spiller og snurre i vei. Du kan også lett kopiere film dersom du ønsker å gi bort noen kopier.

Hybridkameraene fra Sanyo er etter vår mening ikke gode nok som videokameraer. Selv om den største modellen, HD1, filmer i 720p HD-oppløsning, klarer den ikke å levere i nærheten av like gode bilder som andre HD-kameraer på markedet. Hybridkameraene har riktignok god stillbildemodus, men faller litt mellom to stoler fordi de heller ikke her har mye å stille opp med mot rene stillbildekameraer. Størrelsen, derimot, er det ikke noe å si på, og sånn sett er de i en klasse for seg.

Avgjørende momenter

Den største forskjellen ser vi når vi filmer med dårlig lystilgang, som innendørsbelysning om ettermiddagen der sola ikke står inn vinduet. Noen kameraer gir veldig kornete bilder, andre har problemer med fargespill, noen har dårligere dynamikk og mister mye detaljer i mørke områder, mens andre klarer seg ganske bra på alle punktene. Når det er enda mørkere er det bare et fåtall av kameraene som i det hele tatt klarer å filme noe som helst. Her vil vi trekke frem Sonys kameraer som har den beste nattmodusen.

At miniDV har høyere bitrate enn DVD var ikke spesielt avgjørende for bildekvaliteten i denne testen. Vi har riktignok ikke forstørret opp bildene og sett på ørsmå forskjeller, men både signalbehandling og optikk har uansett størst innflytelse på resultatet. Sannsynligvis vil det være lettere å legge merke til forskjellene dersom man beveger seg opp en prisklasse eller to.

Støynivået både fra drivverk, zoom og fokus var det også store forskjeller på. Generelt støyet miniDV-kameraene mer enn DVD-kameraene, og det er bare naturlig siden det er litt mer mekanikk som er i sving. Allikevel var det også tydelige forskjeller innad i hver gruppe og testvinneren hadde utpreget lite støy fra drivverk. På vindfulle dager er det egentlig ingen av kameraene som gjør det veldig bra, og det blir mye bråk i mikrofonen.

Remediet er selvsagt å ha en ekstern mikrofon koblet til, men ikke alle kameraene har inngang for dette. Vi har imidlertid ikke straffet kameraene så veldig for det, fordi vi vet at de aller fleste som kjøper et middels dyrt kamera ikke kobler til en ekstern mikrofon allikevel. Er du en av dem som vil gjøre det på den proffe måten med ekstern mikrofon (og gjerne en ekstern lyskilde - et must når det ikke er god lystilgang), må du være ekstra oppmerksom på hvilke kameraer som har støtte for hva. Under tekniske data på hver testartikkel finner du informasjon om hvilke kameraer som har hvilke tilkoblinger.

Varierende brukervennlighet

Det er også forskjell på hvor lette kameraene er å betjene. Vi synes det er mest hensiktmessig at så mye som mulig av funksjonalitet er samlet på høyre hånd og at navigeringen foregår parallelt med synsretningen; enten det er bak på kameraet eller på en trykkfølsom skjerm. Noen av kameraene har mesteparten av betjeningen på siden, men det kan være litt knotete når du står der og skal forte deg.

Sony DCR-DVD205E
Vis mer


Husk at det ikke nødvendigvis er slik at testvinneren passer best for absolutt alle. Vi synes imidlertid at vinnerkameraet er det som best treffer sin målgruppe - det kombinerer gode bilde- og lydegenskaper med en fortreffelig brukervennlighet og komfortabel betjening, takket være den trykksensitive skjermen som man langt på vei kan tilpasse slik du vil. Vi kårer derfor Sony DCR-DVD205E til Best i test.

Panasonic NV-GS180
Vis mer


Vi ønsker også å trekke frem Panasonic NV-GS180 som et meget godt kjøp. Kameraet bruker 3 CCD-brikker som gjør at det holder godt på fargene også i dårlig lys, det er lett å bruke og har en det meste av funksjoner og tilkoblingsmuligheter. Når prislappen i tillegg er såpass hyggelig som den er, synes vi dette er kameraet som gir mest for pengene, og som er det beste kameraet for den som ønsker å redigere video på PCen.

Tilbake til testforsiden