<b>Eventyrlig suksess:</b> iPad tok markedet med storm da den kom, og i dag satser alle de store produsentene på nettbrett. Men hvordan få kundene til å kjøpe nye versjoner? Foto: Apple
Eventyrlig suksess: iPad tok markedet med storm da den kom, og i dag satser alle de store produsentene på nettbrett. Men hvordan få kundene til å kjøpe nye versjoner? Foto: AppleVis mer

Begynner nettbrett-festen å ta slutt?

Pilene har pekt til himmels helt siden Apple lanserte den første iPaden. Men i april skjedde det noe.

Nettbrett-boomen har vært en gigantisk driver i elektronikkmarkedet, og det er lett å skjønne hvorfor: De er så enkle i bruk at alle kan bruke dem, de har jevnt over god battertid og de er enkle å ta med seg overalt. Men som tallknuserne i DisplaySearch sier: Ingen fest varer evig.

Det er nesten vanskelig å fatte hvor stort nettbrettmarkedet har blitt på få år, men for å gi et et overblikk bruker David Hsieh fra DisplaySearch LCD-skjermene som et utgangspunkt:

I følge den siste verdensomspennende kvartalsrapporten over solgte og bestilte paneler, vil det totale tallet for nettbrettpaneler stoppe på rundt 342 millioner enheter i løpet av 2014.

Det er ganske enkelt et gigantisk hopp fra de 80 milionene som ble brukt i 2011, og når det gjelder utvalg av enheter er det lite som tyder på at utviklingen vil stoppe.

Vel å merke inntil tallene for 2014 begynte å bli analysert. For ifølge David Hsieh begynner det nå bli noen merkbare tendenser hvis man ser nøye både på produksjonslinjen og lokomotivene i bransjen:

  • Underleverandørene melder om fulle lagre av deler som ikke blir brukt. Dette gjelder spesielt kinesiske no-name produsenter, men også de store aktørene.
  • Verken Apples iPad eller Samsungs Galaxy Tab klarte nemlig å nå salgsmålene sine i første kvartal 2014.

- Nettbrettmarkedet har blitt modent, skriver David Hsieh, og drar så fram tallene for april 2014.

For første gang viser nemlig tallene en nedgang på 4 prosent i forsendelsen av antall nettbrettpaneler fra produsent til nettbrettleverandør (= april 2013 vs april 2014).

Konkurransen hardner til

I følge David Hsieh er det flere årsaker som kan ligge bak, og de viktigste er:

  • Store mobiler: Økt konkurranse fra store smartmobiler på 5,5- og 6-tommer, gjør at mange kunder foretrekker mobilen framfor nettbrettet.
  • Ikke alle PC-kundene lar seg friste: Nettbrettene har allerede tatt mange brukere som tidligere foretrakk bærbare PC-er, men i takt med at også PC-ene har utviklet seg og blitt enda rimeligere, er de fortsatt det foretrukne valget i forretningsverdenen.
  • For lav utskiftningstakt. Stadig flere opplever at nettbrettet de kjøpte i fjor eller forfjor, fortsatt virker bra nok. Hvorfor skal du da kjøpe nytt?
  • Stort utvalg er bra, men for stort utvalg forvirrer. Billignettbrettene flommer markedet, men siden de ikke har noe nytt å komme med blir de sjelden valgt av kundene som har penger.
  • Mangler WOW-faktor: Nyvinninger som høy oppløsning, tynnere ramme og lav vekt er fristende, men utløser ikke nok kjøpekraft hos de store massene.

Hva gjør produsentene?

Det mest tydelige grepet så langt, er ifølge David Hsieh å øke skjermstørrelsen for å konkurrere enda hardere mot de bærbare PC-ene, og han nevner her Microsofts 12” Surface Pro 3 og Samsung Galaxy Note Pro 12.2 som eksempler.

Her finner du nettbrett-tester fra Dinside

I følge David Hsieh er problemet her, at det ikke bare nytter å øke skjermstørrelsen: Produsentene må også utvikle nye grensesnitt som gjør at proffbrukerne klarer seg uten et fullverdig tastatur. Det store spørsmålet blir derfor om brukerne lar seg imponere av løsningene som er valgt.

Kilde: David Hsieh fra DisplaySearch