Vis mer

Backup to Email

Programmet Google ikke ønsker at du skal bruke.

Vi har skrevet en del om backup og sikkerhetskopiering i det siste, blant annet til
minneplugger og til online-lagringsplasser. Dagens tips er også litt i online-sjangeren, men med en litt spesiell vri, hør bare her:

Som Gmail-bruker får du tilgang til mer enn 7 GB gratis lagringsplass til eposten din. De færreste er i nærheten av å fylle disse gigabytene med epost alene. Hva med å bruke den ledige plassen til sikkerhetskopier av viktige filer?

Les også: Bruke Gmail som harddisk?

Høyreklikk og send

Det er her programmet Backup to Email kommer inn i bildet. Her kan du enkelt høyreklikke på filene du ønsker å sikkerhetskopiere, og velge "Backup to Email". Helt uten at du behøver å tenke noe særlig over saken, lages en kopi av filen(e), som deretter sendes til Gmail-kontoen din.

Første gang du kjører programmet får du spørsmål om Gmail-brukernavnet ditt og passordet. Resten går av seg selv. Vis mer


Filene dukker opp som vedlegg til epost fra avsender BackupToEmail, og blir liggende i innboksen din. Og med Googles eminente søketeknologi kan du når som helst enkelt finne filene igjen ved behov, når du besøker gmail-kontoen din via nettleseren.

Flere muligheter

Programmet finnes i både en gratis- og betalversjon, og virker også med andre epostløsninger enn Gmail. Betalversjonen lar deg sende hele mapper og splitte store filer opp i 10 MB-biter (som er maksgrense pr vedlegg i Gmail), og gir deg også muligheten til å sikkerhetskopiere filer automatisk til faste tidspunkt.

For mer informasjon om programmet og mulighetene, ta en titt på denne siden.