Auto Assault - Warcraft på fire hjul?

SNIKTITT: Det er på tide med ny vri på online-rollespill. Kan Auto Assault være det verden trenger? Vi prøvekjører.

Det finnes en liten undersjanger med spill som handler om bilbasert kamp. Altså, gjerne fete biler utstyrt med tunge våpen på panseret. Noen som husker klassikerne som Interstate 76?

Utviklerne NetDevil, med god hjelp fra online-veteranene NCSoft (Guild Wars, City of Heroes/Villains, Lineage), har bestemt seg å satse på denne sjangeren, og ta den online. Resultatet er nettbasert rollespill der vi kjører tungt bevæpnede biler i stedet for å løpe rundt som dverger med store øks. Alt dette i postapokalyptiske omgivelser som henter mer enn bare litt inspirasjon fra Mad Max.

Menneske eller mutant?

Som rollespill flest begynner vi Auto Assault med å velge rase. Her er det tre fraksjoner med, mennesker, mutanter og såkalte biomek (som navnet tilsier, disse blander teknologi og levende vev). Vi skal først velge livsformen som skal representere oss, og vårt første valg er et menneske. Derfra kan vi velge mellom fire klasser, og hver av dem har naturligvis sine fordeler og ulemper når det gjelder styrke, utholdenhet og hvor lett det er å legge merke til dem.

Vis mer


Vårt førstevalg falt på en menneskelig commando, som altså fokuserer på kamp, og har en tank-rolle. De andre tilgjengelige klassene handler mest om støtte og egner seg best for større grupper. Vi ville leke Mad Max og kjøre alene.

Ut fra hvilken klasse du velger, får du tildelt en bil. Vår commando fikk naturligvis et stort og tungt kjøretøy - en snikeorientert bounty hunter, for eksempel, ville fått en rask og liten bil i stedet. Dette ivaretar balansen.

Det er en del justeringer du kan gjøre når det gjelder utseendet til både din menneskelige karakter og bilen din. Men vil du virkelig pimpe kjøretøyet ditt, må du smøre deg med litt tålmodighet. Deler til bilene finner vi gjerne ute i spillets verden, og disse kan brukes som oppgraderinger i byene.

Vis mer


Den postapokalyptiske stemningen er spesielt godt synlig når vi endelig kommer oss ut i spillet. Verdenen i Auto Assault er langt fra de idylliske og fargerike startområdene i World of Warcraft. Her dominerer grå- og brunfarger, lynnedslag, ruiner og rester etter en en gang mektig sivilisasjon. Spillet virker heldigvis til å være variert nok til at ikke alt ser likt ut, men den begrensede tiden vi hadde med betaversjonen gjorde at vi ikke akkurat rakk å utforske så mye av verdenen.

Full fart

Det aller meste av tiden sitter vi i bilen vår, som styres enkelt med WASD-knappene. Bilen er til å begynne med utstyrt med ett våpen, og kan etter hvert bygges ut med flere. Diverse andre oppgraderinger av motor og beskyttelse er spillets svar på rustning og sverd i de mer tradisjonelle rollespillene.

Bilenes håndtering er fullstendig urealistisk, men det er nødvendig for å ikke gjøre spillet for vanskelig. Spesielt med det store fokuset på diverse hopp, ramper og andre ujevnheter i terrenget som lar deg utføre ganske spektakulære stunts.

Vis mer


Ingen MMORPG uten massevis av kamp. Verdenen til Auto Assault befolkes av alle slags skapninger, ofte diverse lykkejegere som vandrer langs landskapet, og du kommer til å måtte angripe dem jevnlig. Det vi liker godt med spillet er at kampsystemet krever ikke mer enn at du sikter i retning motstander, og trykker på høyre museknapp for å skyte. Bare det å kjøre over slemmingene hjelper også. Hvis du blir skadd eller drept, er det bare å la seg hente av spesialtransport, som bringer deg tilbake til basen der du kan regenerere helsen uten at oppdraget avbrytes. Det er hyggelig at spillet er såpass nybegynnervennlig.

Som sagt, hver gang du er ute i spillets verden og utfører oppdrag befinner du deg i bilen din. Men i hubene - byene - styrer du din menneskelige personlighet. Der bruker du tiden på å handle, oppgradere bilen og utføre andre ærend.

Mye potensial

Det er selvfølgelig masse mer i spillverdenen vi ikke en gang rakk å sjekke ut. Vi hadde kun tid til noen timer med den begrensede betaen som foregår i disse dager, og har ikke rukket å sette oss inn i de mer unike og avanserte mulighetene. Men én ting vi virkelig setter pris på er hvor enkelt det er å komme i gang, selv for de av oss som ikke har uendelig erfaring med online-rollespill.

Vis mer


Den største skuffelsen er kanskje kvaliteten på det grafiske. Det er klart at spillet er ikke like pent og gjennomført som for eksempel Guild Wars. Teksturene og detaljnivået imponerer ikke så mye. Men med jevnlige oppdateringer av betaklienten håper vi også på forbedringer på denne fronten før spillet slippes i butikk.

Vi kommer til å følge med på utviklingen av Auto Assault frem til spillet slippes en gang i løpet av våren.