KLAGET INN: Forbrukerrådet har klaget inn lekedukken My friend Cayla til Forbrukerombudet og Datatilsynet. Foto: Genesis
KLAGET INN: Forbrukerrådet har klaget inn lekedukken My friend Cayla til Forbrukerombudet og Datatilsynet. Foto: GenesisVis mer

– At alle gjør det, betyr ikke at det er greit

Forbrukerrådet synes ikke at dårlig forbrukervern i internettilkoblede leker er godt nok.

Kommentar: Pål Joakim Pollen stusser over at Forbrukerrådet klager inn dukken Cayla til Forbrukerombudet og Datatilsynet. Vi må si oss uenig når han begrunner sin kritikk i at dårlig sikkerhet, målrettet reklame rettet mot barn og ulovlige vilkår er helt vanlig i digitale produkter. At denne typen virksomhet er utbredt, betyr ikke at det er greit.

Hvorfor klager vi på Cayla? Leketøysprodusenten har valgt å bruke billige komponenter med særlig lav sikkerhet. Vi aksepterer ikke at produsenter tar snarveier når det kommer til for eksempel kjemikalier i leker, så et minimum av digital sikkerhet bør også være på plass. Det er ikke i orden at vilkårene kan endres uten varsling eller at personopplysninger kan brukes til målrettet reklame. Dessuten er det ikke greit at barns samtaler med dukken kan brukes til andre formål enn barnets lek, og at foreldre ikke gir eget samtykke til dette. Videre er det et tillitsbrudd når en såkalt «bestevenn» kommer forhåndsprogrammert med skjult reklame.

Artikkelforfatter Finn Myrstad er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Forbrukerrådet har valgt å legge til grunn det regelverket som gjelder og de forventningene vi mener det er rimelig at forbrukere har til produktene de kjøper og bruker. Etter vår mening er det særlig viktig at produkter rettet mot små barn, som er en spesielt sårbar gruppe, ivaretar sikkerhet, personvern og forbrukerrettigheter.

I løpet av de siste årene har stadig flere dagligdagse gjenstander blitt utstyrt med sensorer og koblet på internett. Når alt fra bilen til kaffetrakteren samler inn informasjon om brukeren, resulterer det i enorme mengder data som kan brukes til blant annet profilering, markedsføring, og beslutningstaking på individuelt nivå. Det finnes allerede virksomheter som tar beslutninger om huslån, kredittvurdering og arbeidssøkere basert på slike data. Samtidig går teknologiens utvikling utrolig fort. I dagens aviser kan man for eksempel lese om den nye Blåtannstandarden Bluetooth 5, som vil utvide tilkoblingens rekkevidde til det firdobbelte. Da blir det enda viktigere at tilkoblingen er sikret mot uvedkommende.

Av produktene vi har undersøkt de siste årene, slik som apper, skylagringstjenester, treningsarmbånd og nå leker, er det mange som svikter. Vi har valgt å synliggjøre feil og mangler i produktene vi undersøker fordi vi ønsker å bidra til et marked der forbrukere i fremtiden kan stole på digitale produkter. Vi er glade for at flere tjenester vi har sett på har endret praksis som følge av disse undersøkelsene, og at andre i det stille har gått igjennom sin praksis i kjølvannet av avsløringene. Ved å synliggjøre feil og lovbrudd, bidrar vi til at det settes en høyere standard for digitale tjenester. Vi tror dette på sikt også vil være i produsentenes interesse.

Den digitale teknologiens utvikling fører til store fordeler for forbrukere, som stadig får bedre og spesialtilpassede tjenester. Likevel er det viktig å sette et søkelys på produkter og tjenester som ikke ivaretar grunnleggende rettigheter. Det er umulig å sette seg inn i avtalene man inngår hver gang man tar i bruk en tjeneste, og derfor velger vi å undersøke enkelte populære eksempler. Både for å øke bevissthet blant folk flest, og for å tydeliggjøre for bransjeaktører at denne typen praksis ikke gir fritt spillerom til å misbruke forbrukernes tillit.

Som forbrukere godtar vi vilkårene, selv om vi ikke er sikre på om personvern, sikkerhet og forbrukerrettigheter ivaretas. Dette er en usikkerhet vi ikke bør trenge å leve med. Forbrukerrådet vil fortsette å undersøke vilkår og praksis i digitale tjenester, for å sørge for at forbrukerens rettigheter ivaretas. Målet er ikke å skremme, men å bidra til positiv endring til forbrukernes beste.

Her kan du lese Dinsides kommentar om dukken Cayla.