Har du ustabil nettlinje bør du tenke deg om to ganger før du kjøper Assassin's Creed II.
Har du ustabil nettlinje bør du tenke deg om to ganger før du kjøper Assassin's Creed II.Vis mer

Assassin's Creed II med streng DRM

PC-versjonen av det populære spillet krever at du er tilkoblet nettet kontinuerlig.

La det være sagt med én gang: Spillbransjen har et stort problem med piratkopiering, og siden tidenes morgen har de prøvd så godt de kan å gjøre det umulig å kopiere spill.

Mens vi i gamle dager var nødt til å finne frem til bestemte ord i manualen som fulgte med spillet, er disse kopibeskyttelsene (som populært går under samlebegrepet DRM, Digital Rights Managment) blitt stadig mer intrikate.

Dog har det vist seg at det fortsatt ikke finnes ett spill som ikke lar seg piratkopiere, rett og slett fordi piratmiljøet har aktører som jobber på spreng for å knekke koden med en gang et spill er gitt ut. Ofte blir det derfor slik at piratene får tak i spillet uansett, og at den vanlige forbruker, som ærlig og redelig kjøper spillet, må leve med begrensninger.

Den frustrasjonen kan du lese mer om i kommentaren "Aldri mer DRM-beskyttet musikk".

Krever kontinuerlig kontakt med Ubisofts tjenere

Assassin's Creed II har lenge ligget på toppen av salgslistene både for PlayStation 3 og Xbox 360, og 4. mars 2010 ankommer det butikkhyllene i form av en PC-versjon.

Spilltest: Assassin's Creed II (ITavisen)

Ubisoft, som er utgiver av spillet, har nå bekreftet at Assassin's Creed II kommer med et kopibeskyttelsessystem som er laget slik at maskinen du spiller på ha kontinuerlig kontakt med Ubisofts tjenere. Dersom denne kontakten brytes (som fort kan skje hvis du sitter på et ustabilt trådløst nettverk, for eksempel, eller enda verre - dersom Ubisofts tjenere går ned), vil spillet avslutte, og du mister alt du har oppnådd siden sist du lagret.

Dette har selvsagt skapt stor misnøye blant PC-spillerne, som lenge har gledet seg til dette spillet, og flere steder på nettet oppfordres det til å bite i det sure eplet og boikotte Ubisoft på grunn av denne svært strenge beskyttelsen.

Det var for øvrig også tilfelle da Electronic Arts lanserte Spore, som var laget slik at det ikke kunne installeres mer enn tre ganger, der man også måtte bruke en av installasjonene dersom man byttet skjermdrivere. Ironisk nok ble det også det mest piratkopierte spillet i 2008, og Electronic Arts så seg senere nødt til å endre denne praksisen (ITavisen).

Les også: Ni spill du blir avhengig av