Apple vil gjøre all musikken din tilgjengelig overalt. Foto: Engadget (gjengitt med tillatelse)
Apple vil gjøre all musikken din tilgjengelig overalt. Foto: Engadget (gjengitt med tillatelse)Vis mer

Apple vil tjene penger på musikkpirater

KOMMENTAR: Apple har solgt over 15 milliarder låter gjennom iTunes Store, og nå vil de ta betalt også for musikken du har lastet ned ulovlig.

«Spørsmålet er om ikke Scan & Match-løsningen kommer litt i seneste laget.»


I går presenterte Apple omsider sin iCloud-tjeneste, der lagring i nettskyen og dytting av data til alle dine i-enheter var hovedingrediensen, deriblant musikk du har handlet i iTunes Store. Noen Spotify-konkurrent kom de ikke med, men en annen musikkløsning vakte en viss oppsikt: iTunes Match.

Løsningen fungerer slik: Apple skanner PC-en din for musikkfiler, og matcher treffene mot de 18 millioner sangene som er tilgjengelig i iTunes Store. Hvis de er tilgjengelig der, vil sangene automatisk kunne dyttes til alle i-enhetene dine, inntil 10 stk (iPods, iPhones, iPads, PC-er og Mac-er). Bare de sangene som ikke eksisterer hos Apple, lastes opp til din iCloud-konto i nettskyen, slik at også disse blir tilgjengelig på de andre i-enhetene.

Dermed vil jobben være gjort på minutter, i stedet for uker, hevder Apple, og peker nese til konkurrenter som Google og Amazon. I tillegg vil man være sikret topp kvalitet på musikken, siden den kommer direkte fra iTunes Store og med høy bitrate.

Bjørn Eirik Loftås er redaktør for DinSide Data. Foto: Per Ervland Vis mer


iTunes Match er basert på en musikktjeneste Apple kjøpte opp for halvannet år siden, LaLa, og har en øvre grense på 20.000 sanger. Tjenesten koster 25 dollar i året, uansett om du har 100 eller 20.000 sanger på harddisken. Foreløpig har ikke Apple sagt noe om hva som vil skje når man avslutter abonnementet.

Det er uansett mye bra for forbrukeren i denne løsningen, og hadde den blitt lansert for tre år siden hadde jeg vært overbevist om at det hadde vært en genistrek uten sidestykke. Jeg hadde blitt abonnent på flekken!

Spørsmålet er om ikke Scan & Match-løsningen kommer litt i seneste laget. Det gjør den i hvert fall for meg.

For én ting er all musikken jeg allerede har liggende på PC-en, minst like interessant for meg er ny musikk som kommer. Gjennom Spotify og Wimp får jeg tilgang til all denne nye musikken på mobilen og PC-en, uten å betale mer enn de 99 kronene tjenestene koster i måneden.

Som iTunes Match-kunde blir riktig nok musikken min tilgjengelig på inntil 10 steder, men jeg må fortsatt betale 80 kroner for hvert eneste nytt album jeg laster ned fra iTunes.

Det blir fort dårlig butikk for en som er blitt vant til å kunne fråtse i 13 millioner sanger på Spotify for samme prisen.

Og hva med det sosiale aspektet og den stadig viktigere delingskulturen? Takket være spillelister som deles gjennom den sosiale sfæren oppdager jeg stadig ny musikk, uten å måtte laste ned noe som helst. Apples tjeneste vil til sammenligning være hermetisk lukket. Hvor interessant er det i 2011?

Slik jeg ser det er det to brukergrupper som vil omfavne tjenesten. Den ene er den konservative musikkjøperen som liker tanken på å "eie" musikken, og som fortsetter å kjøpe musikken i iTunes (eller på CD) uansett hva som skjer i verden rundt dem. Den andre gruppen er musikkpiratene, som i utgangspunktet ikke er interessert i å betale for noe som helst av nettjenester. I denne gruppen finnes garantert også hoder som vil prøve å lure systemet ved å bevisst tagge musikkfilene med feil informasjon, og dermed få tilgang til langt mer musikk enn de har "krav" på.

Jeg tror imidlertid at både de konservative og musikkpiratene i antall for lengst har passert middagshøyden.

Mange hadde forventet at Apple ville lansere en streamingløsning tilsvarende Spotify og Wimp i går. Det skjedde ikke, og jeg er litt skuffet, men slett ikke overrasket. Musikksalget hos Apple går fortsatt så det gviner, men det vil ikke vare evig. Innovatørene har allerede funnet seg langt mer effektive måter å konsumere musikk på, og majoriteten kommer etter som en kule.

Spotify og Wimp drepte CD-en her hjemme i løpet av knappe to år, og bruken av disse og tilsvarende tjenester har eksplodert i alle markeder de har blitt tilgjengelig.

Dette vet naturligvis Apple, og så snart salget dabber av vil de ha en streamingtjeneste klar. Og jo lenger de venter med den, jo tøffere kommer konkurransen fra de etablerte til å bli.

Men om ikke Apple selv klarer å lage streamingtjenesten alle vil ha, hjelper det selvfølgelig å ha verdens tykkeste lommebok. Vi har uansett neppe sett det siste musikktjeneste-oppkjøpet fra den kanten.

Hva mener du om løsningen? Bruk debatten under

Les også: Spotify + YouTube = Youtify