Åpne filer med dobbeltklikk

PCen vil ikke lenger åpne PDF-filer når de dobbeltklikkes.

Hei.

Jeg får ikke åpnet PDF filer på min pc ved å dobbelklikke på de lenger.

Jeg må først lagre de på skrivebordet og deretter høyreklikke og så velge ”åpne i” og klikke Acrobat Reader 5.0.

Da kommer de opp.

Hva kan jeg gjøre med dette?

Med vennlig hilsen
Roger

Datadoktoren svarer

Hei Roger,

Uten at det egentlig er livsviktig ville jeg først og fremst oppgradert til siste versjon av Adobe (Acrobat) Reader - i skrivende stund 8.1 hvis du har XP. Denne finner du (også på norsk) gratis til nedlasting hos Adobe.

Etter å ha installert denne er det også godt mulig at systemet ditt igjen åpner PDF-filer i Adobe Reader som standard.

Hvis ikke går du fram slik:
-> Høyreklikk på PDF-fila og velg ”Åpne i”, som vanlig.
-> Klikk ”Velg program…” i stedet for å klikke Adobe Reader
-> Kryss av for ”Bruk alltid valgt program til å åpne denne typen filer”
-> Klikk Adobe Reader i lista over programmer du kan velge
-> Klikk OK

PDF-filer vil etter dette bruke Adobe Reader som standardprogram.

Hilsen
Datadoktoren

Les alle spørsmål og svar