Amped

Amped er et av lanseringsspillene til XBox, og handler, ikke overraskende, om freestyle snowboard-kjøring. Vi hadde det mye moro med Amped, men opplevde også irritasjonsmomenter.

Ekstremsport-spill har de siste årene virkelig tatt av på diverse konsoller. Titler som Tony Hawk-serien og SSX-spillene har kombinert fantastisk spillbarhet og tidsriktig presentasjon som virkelig har appellert til både spillentusiaster og fans av skate- og snowboard. Microsofts XBox har både Tony Hawk og SSX Tricky i sitt assortiment, men det som er interessant er hvordan det XBox-eksklusive spillet Amped farer mot disse.

Amped er altså et snowboard-spill, men det blir ganske feil å sammenligne det med PS2 og XBox-favoritten SSX Tricky. SSX fokuserer på totalt urealistiske triks, ”over-the-top”-baner, mer fargerike utøvere og generelt mer underholdning. Amped prøver derimot å vise en mer seriøs side av sporten, og er kanskje det nærmeste vi har kommet en snowboard-simulator på en spillkonsoll. Totalt realistisk er det riktignok ikke, men noen overdrevent høye hopp må vi jo ha.

Gjør karriere

Ampeds formål er å vise hvordan en snowboarder kommer seg opp i verden. Mange spill har noe som kalles karrieremodus, men i Amped er det virkelig en passende betegnelse. Det er ikke bare snakk om å vinne løp her, du må også imponere sponsorer for å få tak i bedre utstyr og få nok mediedekning for å bli lagt merke til. Du blir hele tiden informert om din posisjon på verdensbasis og hva slags rykte du har i snowboardmiljøet. Målet er selvsagt å bli mer og mer kjent, og underveis vil du få tilgang til flere baner og bedre utstyr.

Det finnes også andre moduser i spillet, det er mulig å bare hoppe uti den første og beste banen for en kjepp tur, eller konkurrere mot venner i flerspillermodus. Men det er i karriere-moduset vi tilbringer mest tid, og der er det virkelig mye å gjøre.

Spillbarhet

Du har til å begynne med bare tilgang til noen få baner. Hver bane befinner seg på et bestemt fjell (noen har rot i virkeligheten og noen er fiktive), og du kan alltid velge hvor du vil starte fra. Etter hvert vil du låse opp flere og flere startpunkter på de forskjellige banene, noe som fører til at de opprinnelig korte løypene vokser til enorme områder.

Banene i seg selv er en ganske vellykket affære. Det de eventuelt mangler på i lengden, tar de igjen i bredden. Det er ingen forhåndsdefinert løype du må følge, det er rett og slett bare å kjøre nedover og se etter rails, halfpiper og hopp som er spredt rundt omkring. Banene er fulle av liv, med andre snowboardere som holder på, filmteam som prøver å fange de mest spennende triksene med sine enorme kameraer, fungerende snøkanoner og så videre. Du kan imidlertid trygt forlate de mest befolkede områdene og ta deg en tur i skogen, der du plutselig kan oppdage et herlig hopp midt i all løssnøen.

Banedesignet er for det meste eksemplarisk, men med noen problemer. For eksempel er alt for mange av railene rett og slett umulige å komme seg på, med mindre du hopper med kirurgisk presisjon. Ofte vil du også bli stående på flatt terreng og det tar evigheter før du klarer å få nok fart til å forstette og kjøre nedover. Av og til vil du også bli sittende fast under rails eller inntil vegger, og vi opplevde til og med å velte under landing, og likevel få hoppet og trikset godkjent. Amped er altså ikke helt bug-fri, og det vil føre til en del frustrasjon.

Kontrollen av din boarder er generelt sett god. Du styrer med den analoge stikken, og bruker knappene til å hoppe, utføre grabs og tweake hoppene. Prinsippet er enkelt, men her er det også et men. Reaksjonstiden er rett og slett ofte noe lang, og det er vanskelig å få til flere triks i løpet av et hopp. Vi har også opplevd at vår boarder rett og slett ikke ville gjøre det vi ba han om, det virker som om kirurgisk presisjon ofte er nødvendig også ved vanlige hopp, ikke bare rails. Dessuten må også landingen være temmelig perfekt, ellers går det rett på trynet. Ved mange tilfeller brukte vi halve hoppet på å utføre trikset, og halve på å rette opp brettet slik at vi landet riktig.

Det kan høres ut som om det å spille Amped er en svært så irritabel opplevelse – men det er ikke tilfellet. Faktisk er spillet meget underholdende, takket være de store og ikke-lineære banene, en mengde triks og gode ideer som sponsorer og media som må imponeres for å komme videre. Det er bare synd at spillbarheten ikke ble finpusset og at utviklerne ikke rakk å kvitte seg med alle bugs.

En nytelse

Et område hvor Amped virkelig imponerer er den audiovisuelle delen. Grafikken er fantastisk og ingen snowboardspill kommer i nærheten. Det er bare å se på detaljene som snø- og isteksturene, animasjonene til din boarder i det han eller hun grabber brettet, den enorme tegneavstanden, trærne, skyggene og bygningene rundt. Spillet er et av de mange bevis på hvor mye grafisk kraft det ligger i XBox-konsollen, og vi må bare glede oss til mer...

Vi er like begeistret for lyden i spillet. Miljø-lydene er begrensede, men perfekte. Bare hør på hvordan brettet skraper på isen eller lyden av løssnø, det høres rett og slett helt ekte ut. Ingenting å klage på her.

Musikken i spillet er et kapittel for seg selv. Det er flere hundre låter med i Amped, alle fra uavhengige band og musikere. Du kan selv velge hvilke sjangere du vil høre på, og disse inkluderer Ska, Hip-Hop, Punk, Hardcore og elektronisk musikk. Vi synes at musikken er av svært høy kvalitet hele veien gjennom, selv sjangere vi i utgangspunktet ikke har sans for, fungerer bra i spillets kontekst. Du kan også bruke egen musikk som du har lagret på XBoxens harddisk, som også er mulig i flere andre spill til konsollen. Bare sørg for å skru opp lyden.

Konklusjon

Amped: Freestyle Snowboarding er innerst inne et genialt spill, men noe hemmet av problemer av varierende grad. Det er lett å se hva Amped kunne blitt hvis styringen hadde vært litt mer tilgivende, hvis det hadde vært færre bugs og det hadde blitt jobbet litt mer med noen av brettene. Slik det er i dag er det et godt spill som er verdt pengene, spesielt takket være det store utvalget av baner og andre muligheter, men vi vet at det kunne vært enda bedre. Hørte vi noen si Amped 2?