PC-salget ser ut til å være i fritt fall. Og det skyldes i stor grad Windows 8, mener analyseselskap.
PC-salget ser ut til å være i fritt fall. Og det skyldes i stor grad Windows 8, mener analyseselskap.Vis mer

Acer taper, HP vinner

PC-salget økte kraftig i Norge i 4. kvartal, men ikke alle kan si seg like fornøyd med utviklingen.

Veksten i det globale PC-markedet var laber i siste kvartal av 2010 i forhold til samme kvartal i 2009. Men det gjaldt ikke alle deler av verden, Norge opplevde for eksempel en ganske kraftig vekst, viser tall fra analyseselskapet IDC.

Totalt ble det solgt hele 1,4 millioner PC-er i dette landet i 2010. Det betyr en vekst på 18,6% i forhold til 2009 og at nesten hver tredje nordmann fikk ny PC i løpet av året. Som om ikke det er nok, spår IDC at veksten vil fortsette også i 2011, og at det er sannsynlig at det blir solgt rundt 1,6 millioner PC-er i 2011.

Hver tredje var en HP

Hvis vi ser på siste kvartal av 2010, ble det solgt 383 533 PC-er totalt, ifølge tall fra IDC som DinSide har fått tak i. Aller flest PC-er solgte HP, med 122 861 PC-er. Det betyr at omlag hver tredje PC som ble solgt i Norge i 4. kvartal, var en HP. Merket opplevde en økning på hele 31,3% i forhold til samme periode i fjor.

På andreplass finner vi Acer, som solgte 52 986 PC-er i perioden. Det gir merket en markedsandel på 13,8% i 4. kvartal, men det betyr også en kraftig tilbakegang på hele 30,3% i forhold til samme kvartal i 2009. Også Dell, som var det tredje mest solgte PC-merket i 4. kvartal med 43 411 enheter, opplevde en tilbakegang på 14,1% i et marked som altså vokste kraftig.

Acer har forøvrig opplevd en kraftig tilbakegang i 4. kvartal også globalt; IDC anslår rundt 15% nedgang i forhold til samme kvartal i 2009. HP sin sterke vekst i Norge er imidlertid temmelig spesiell, både IDC og Gartner melder om en nedgang i salget globalt for HP i 4. kvartal, ifølge Digi.no.

Mange vokser

Den største veksten i antall solgte enheter her til lands stod HP, Asus, Apple, Lenovo, Fujitsu og Samsung for i 4. kvartal. Også Sony opplevde voldsom vekst, men det skyldes først og fremst at de var nærmest usynlige i det norske markedet i 4. kvartal 2009.

Diagrammet under viser utviklingen i antall tusen solgte enheter:

Vis mer


Tallene inkluderer både bærbare og stasjonære PC-er. Kilde: IDC

Les også: Hver fjerde vil ha dette neste gang de handler PC