Den velkjente ringen "of death". Når lysene blir røde er det på tid å kontakte Microsoft.
Den velkjente ringen "of death". Når lysene blir røde er det på tid å kontakte Microsoft.Vis mer

54,2% feilrate på Xbox 360

Og 41,2% av dem igjen feiler på ny.

I en undersøkelse utført av Game Informer der 5.000 konsolleiere ble spurt, viser det seg at over halvparten av Xbox 360-eierne, 54,2%, har opplevd at konsollen har feilet på en eller annen måte. Mest kjent er kanskje Ring of Death-problemet, der konsollen må sendes inn til reparasjon, noe vi selv smertefullt har fått oppleve opptil flere ganger.

Og - i samme undersøkelse var det faktisk hele 41,2% av de feilrapporterte konsollene som feilet atter en gang.

Tallene for PS3 og Wii var langt mer hyggelige for Sonys og Nintendos del, med 10,6% feilrate på PlayStation 3 og 6,8% på Wii. For andregangsfeil (altså andelen av de første som opplever nok en feil) var tallene henholdsvis 14,7% og 11%.

Betydelig høyere feilrate på Xbox 360 sammenlignet med PS3 og Wii. Vis mer


Med andre ord - av rundt 30 millioner solgte konsoller kan man etter disse tallene beregne at rundt 16,3 millioner har feilet en gang, og at 6,7 millioner av disse har feilet nok en gang. Det betyr at Microsofts serviceavdeling har hatt nok å stri med, for å si det mildt. Det skal dog sies at undersøkelsen ikke spesifiserer hva slags type feil det er snakk om, så vi skal ikke si for sikkert at alle disse millionene av konsoller har trengt service.

Uansett - brukerne lar seg ikke knekke av den grunn. Kun 3,8% svarer at feilene ville gjøre at de ikke kom til å kjøpe en Xbox-konsoll neste gang.

Kilde: SeattlePI (lenke)