4 kameraer med vidvinkel

Ferien er rett rundt hjørnet. Hvilket kamera skal du velge?

Selv om det først og fremst er speilrefleks som er på fremmarsj, er det liten tvil om at et godt kompaktkamera nok vil gjøre at du tar flere bilder i sommerferien.

Det har med størrelse å gjøre - det er langt lettere å pakke med seg disse kameraene i sekken, og fortsatt er de milevis foran det mobilkameraene klarer å prestere.

Vi har plukket ut fire av de hotteste kameraene på markedet i dag, men de er ikke plukket ut på bakgrunn av antall megapiksler. Vi har heller valgt å ta inn produkter med en vidvinkel tilsvarende 28mm eller bedre, som vi mener er blant de aller mest attraktive egenskapene for lommekameraene i dag.

En titt på spesifikasjonene

Vi har tatt inn kameraer fra Nikon, Panasonic, Canon og Fujifilm. De har følgende egenskaper:

Spesifikasjoner
 Nikon CoolPix S600Panasonic Lumix DMC-FX500Canon Ixus 860 ISFujifilm FinePix F100fd
Brennvidde (35mm)28-112mm (4x)25-125mm (5x)28-105mm (3,8x)28-140mm (5x)
Oppløsning10,3Mp10,1Mp8Mp12Mp
StabiliseringOptiskOptiskOptiskCCD
Max ISO32006400160012800
LCD-størrelse2,7"3"3"2,7"
Vekt130g143g155g153g
Mål88x53x25mm95x57x23mm93x59x26mm98x59x23mm


Som det fremgår av tabellen, har tre av kameraene 28mm som beste vidvinkel, mens FX500 fra Panasonic kan skilte med en vidvinkel tilsvarende 25mm, som gir enda bredere utsnitt når du tar bilder. For øvrig kan alle kameraer filme med 640x480-oppløsning og 30 bilder pr sekund.

Alle produktfoto: Per Ervland Vis mer


Megapikslene varierer fra 8 (Canon) til 12 (Fujifilm), og LCD-skjermene er noenlunde like store, der alle har samme oppløsning, mens FX500 også har trykkfølsom skjerm. Legg også merke til at tre av kameraene (Canon/Panasonic/Nikon) har optisk bildestabilisering, som anses for å være mer effektiv enn den mekaniske stabiliseringen hos Fujifilm, som til gjengjeld kan skilte med høyere ISO-verdi; riktignok på bekostning av oppløsningen.

Nikon har definitivt det mest snertne kameraet med tanke på størrelse, og er både kortest, lavest og lettest (FX500 og F100fd er tynnere).

Konstruksjon

Vi lar følgende film gi deg et inntrykk av konstruksjonen. Hvis du mangler lyd eller er hørselshemmet, finner du et transkript under.



Foto og redigering: Per Ervland

>> Vis transkript


Brukervennlighet

En skulle tro, etter så mange år, at betjeningen av slike kamera var noenlunde lik på tvers av produsentene, men det overrasker oss hvor mye som fortsatt skiller god og dårlig her. Nikon, vi ser på deg - her er det mye å lære av konkurrentene.

Vis mer


Nikon CoolPix S600 er riktignok lite, men det er ikke spesielt godt å bruke. Utløserknappen er plassert langt ut mot siden, og kameraet er det vanskeligste å betjene med én hånd, men det er først og fremst i menyene Nikon har gjort mye rart.

For det første - de andre kameraene med en dedikert avspillingsknapp (Fujifilm og Canon) er laget slik at et lett trykk på utløserknappen gjør at kameraet er klart til å ta bilder igjen, som også er standard på alle Nikons speilreflekskameraer. Det går ikke på S600. Mode-knappen, som ellers brukes for å bytte mellom ulike modi, har ikke lenger valg for bildeopptak når du ser på bilder. Et annet eksempel: Å formatere minnekortet gjøres gjennom menu-knappen på alle andre kameraer. Nikon har valgt å legge kameraoppsettet som en egen modus under mode-menyen, og det strider med hva som er relativt standardisert i bransjen.

Vi setter også spørsmålstegn ved at Nikon-kamaeraet ikke har en vanlig auto-modus, som er hensiktsmessig for nybegynnere. Alle innstillinger beholdes, så om du nettopp har satt ISO på 400 og tatt makrobilder i dårlig lys og slår av kameraet, er dette også innstillingen når andre i familien vil bruke kameraet neste gang. Et lite lommekamera som ikke er spesielt avansert bør også ha en lett tilgjengelig automodus for dem som ikke er så inn i ISO, hvitbalanse og den slags. Det er tidkrevende å lære seg Nikon-kameraet, kameraet er ikke spesielt effektivt i menyene og en som låner kameraet for første gang vil ha problemer med å navigere.

På den positive siden finnes det hjelp til de fleste menyvalg som vises om du trykker på hjelpeknappen.

Vis mer


Canon Ixus 860 IS gjør det meste rett på brukervennlighet, som Canon har hatt for tradisjon å gjøre i flere år. Det meste er lett tilgjengelig - film- og bildemodus på toppen, avspilling på egen knapp, og du kan også konfigurere en hurtigtast til én av mange funksjoner, som direkte filminnspilling eller manuell hvitbalanse.

Bildeinnstillingene er logisk gruppert under en egen func-knapp, og menyknappen går mer på kameraspesifikke ting som formatering av minnekort og innstilling av dato og tid.

Som vist i videoen over, er "piltastene" veldig små på Ixus 860 IS, men et plusspoeng får kameraet for at valgene vises på skjermen ved berøring, som er spesielt hendig i mørket der du ikke nødvendigvis klarer å se hvilken pil som endrer blitsinnstillingen.

Vis mer


Panasonic Lumix DMC-FX500 er også en fryd å bruke. Styrespak på lommekameraer er svært velkomment i våre øyne, og også her er menyer gruppert fornuftig under de riktige knappene.

En egen hurtigmenyknapp gir deg rask tilgang på de mest brukte innstillingene, og den berøringsfølsomme skjermen gjør det lett å bytte mellom automatikk, filmmodus og manuelle funksjoner, som blender- og lukkerprioritert opptaksmodus.

Vis mer


Fujifilm FinePix F100fd gjør det litt annerledes, der menyknappen trekker frem et utsnitt av en "sirkulær" meny. Det fungerer til en viss grad, men vi finner det noe ulogisk at selve menyen (du trykker tross alt menu) kun er ett av valgene og sidestilt med alle sceneinnstillingene.

F-knappen gir deg hurtig tilgang til enkelte innstillinger for bildet som skal tas, men som påpekt i tidligere Fujifilm-omtaler er det ikke de riktige elementene som ligger her - i våre øyne er det mer aktuelt å ha hurtig tilgang til hvitbalanse, eksponeringskompensasjon og seriefotografi enn til "power managment" og bildeoppløsning.

Ytelse

Er det noe kameraene har blitt bedre på de siste årene, er det ytelsen. Alle disse kameraene vil sannsynligvis tilfredsstille de aller fleste ytelseskrav, men la oss begynne med oppstartstiden, som ser ut som følger:

Vis mer


Forsinkelsen på Nikon og Canon er praktisk talt ubetydelig, og det er egentlig kun Fujifilm F100fd som har en forsinkelse som er merkbar.

Autofokus
Autofokus måler vi innendørs med dagslys inn vinduet, og bildene tas på ca 2,5 meters avstand mot et kontrastfylt objekt (tvunget blits):

Vis mer


Som du ser, er tre av kameraene noenlunde like kjappe, mens Panasonic-kameraet bruker lenger tid. Det skal sies at testmetoden går mest ut over Panasonic-kameraet, fordi vi først fokuserer på noe som er veldig nært slik at fokusen begynner i "feil" posisjon. Panasonics autofokus er imidlertid ikke noe mer upresis enn de andre og blir ikke stående å jakte frem og tilbake; den flytter seg bare saktere, og i praktisk bruk er forskjellen mindre enn det ser ut som på figuren.

Seriefoto
Vi tester seriefoto ved å sette kameraet i seriefotomodus og ta så mange bilder vi klarer i løpet av ti sekunder, uten blits. Testen utføres med et Sandisk Extreme-minnekort som er kjent for å holde høy hastighet. Her er resultatene:

Vis mer


Grunnen til at Fujifilm er såpass langt bak de andre, er at deres seriefoto fokuserer mellom hver gang, noe det ser ut til at det ikke er mulig å endre på.

Batterilevetid
(CIPA-standard, der halvparten av bildene tas med og halvparten uten blits, med LCD-skjerm aktivert):

Vis mer


Ingen av disse verdiene er spesielt høye, men Panasonic og Canon ligger på det jevne for denne type kameraer. 190 bilde på Nikon S600 er blant de svakeste på markedet i dag.

Blitslading
I denne testen tar vi flere bilder på rad med blits og noterer bestetiden mellom to bilder.

Vis mer


Også her er Panasonic-kameraet i overkant tregt, men forskjellene er ikke alvorlige.

Utløserforsinkelse
Her holder vi knappen halvveis nede og måler tiden fra vi trykker knappen i bånn til bildet faktisk tas, med tvungen blits.

Vis mer


Med andre ord er det blandede prestasjoner. Fujifilm er raskt både på fokus, utløserforsinkelse og blitsbilder, men er til gjengjeld treg i oppstarten, på seriefoto og har under middels batterilevetid. Alt i alt er det Canon Ixus 860 IS som leverer det mest solide inntrykket med tanke på ytelse.

Andre funksjoner

Vis mer


Panasonic Lumix DMC-FX500 har som nevnt trykkfølsom skjerm, og der det eneste av disse kameraene som har mulighet for manuelle fuksjoner med tanke på blender- og lukkerprioriterte bilder.

Det har også en baby- og kjæledyrfunksjon som kan sette på barnet/dyrets alder direkte på hvert bilde som tas. I avspillingsmodus kan du også se bildene sortert på dato i kalendervisning, og du kan også se opp til 42 miniatyrbilder på likt.

Vis mer


Nikon CoolPix S600 har ansiktsgjenkjenning, D-lighting der mørke partier lysnes og funksjonalitet for å redusere røde øyne. Kameraet er for øvrig det eneste som ikke har hjelpelinjefunksjonalitet for å komponere bildet.

Vis mer


Ansiktsgjenkjenning har også Canon Ixus 860 IS; det samme med reduksjon av røde øyne. 860 IS er også det eneste kameraet der du kan stille selvutløseren og konfigurere din egen knapp, og kameraet roterer automatisk bildet på skjermen om du holder det på høykant. Videre har det også den morsomme fargevariasjonfunksjonen der du kan beholde Èn farge i bildet, men la resten bli sort-hvitt, slik du ser eksempel på under. Dette kan også gjøres på videoopptak.

Vis mer



Vis mer


Fujifilm FinePix F100fd har den beste ansiktsgjenkjenningen; nå i tredje utgave, og var det eneste av kameraene som klarte å følge alle ansiktene da vi siktet mot en testfilm på PC-en. En kjekk funksjon er også muligheten til å ta to raske bilder på rappen; ett med og ett uten blits, til de situasjonene der du er usikker på hva som vil passe best.

Du kan også bruke automatisk ISO med en øvre grense og fjerne røde øyne. I avspillingsmodus kan du vise opp til 100 miniatyrbilder samtidig, men bildene kommer ikke automatisk rotert når du importerer dem på PC-en.

Blender- og lukkerprioritet, som fantes både i F30/F31fd, samt F50fd er ikke tilgjengelig på F100fd. Det er også funksjonalitet der du kan ta bilder i raskere takt dersom du velger å redusere filstørrelsen, og der du kan beholde de 12 siste.

Bildekvalitet

Vi har testet kameraene i en rekke situasjoner - i motlys, vanskelige motiver med skygge og høylys, innendørs med blits og mer til. I tilegg har vi testet tønneforvrengning, vignettering og andre optiske kvaliteter. Under følger en oppsummering.

Fujifilm FinePix F100fd er ikke like god på høye ISO-verdier som F30/31fd/40fd, men vår test viser at det fremdeles er foran konkurrentene på ISO 800, der detaljnivået fortsatt er godt, som nok har sammenheng med at CCD-brikken er noe større enn de andre i denne puljen. På ISO 800 er det ingen av de andre kameraene som bevarer fargene like godt som Fujifilm-kameraet.

[email protected] 800 Vis mer


Eksponeringsmessig gjør Fujifilm det meget godt med F100fd, og selv om enkelte av utendørsbildene fikk et snev av stikk i retning magenta og blått, er F100fd det kameraet som best klarer å bevare en blå himmel i vanskelige lyssituasjoner, som oppnås ved noe undereksponering som av og til går ut over detaljnivået i skyggene.

Vis mer
Vis mer




Canon til venstre, Fujifilm til høyre. Legg merke til fargestikket.

Vignetteringen med blits på vidvinkel er moderat pluss, men tønneforvrengnigen på vidvinkel er den mest tydelige av objektivene. Kromatisk feilbrytning virker å være forbedret fra tidligere kameraer, og F100fd fremstår som best av de testede kameraene på dette punktet. Det er også det eneste kameraet som ikke produserte en moiré-effekt i en vanskelig situasjon med et hustak:

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer




Rekkefølge: Panasonic, Nikon, Fujifilm, Canon

Et lite ankepunkt er imidlertid at automatikken som vanlig kjører følsomheten unøvdendig i været, og der automatikken i andre kameraer valgte ISO 100-160 i en innendørssituasjon, velger F100fd ISO 800 (som også var angitt som maks), som gjør at bildene blir unødvendig støyfulle. For øvrig tar F100fd de skarpeste bildene, selv om det kun er synlig på de laveste ISO-verdiene.

Videokvaliteten er nest best i denne gruppen, men Fujifilm må gi tapt for Canon både på bilde- og lydkvalitet på dette punktet.

Canon Ixus 860 IS leverer gode bilder stort sett over hele fjøla. Unntakene er spesielle lyssituasjoner der Canon alltid har hatt for tradisjon å brenne ut himmelen, og du bør være klar til å undereksponere om du velger Ixus-kameraet:

Vis mer
Vis mer




Eksempel på overeksponering fra Canon. Legg merke til at himmelen er fullstendig utbrent, og også veggen til venstre. Fujifilm til venstre.

Støymessig er Ixus 860 IS det kameraet med mest synlige korn, men detaljivået er bevart bedre enn Nikon-kameraet:

Ixus 860 [email protected] 800 Vis mer


Sammen med Panasonic har Canon tydelig vignettering i hjørnene, og detaljnivået reduseres dramatisk i hjørnet, selv om det også er tilfelle for S600 og FX500. Canon scorer også godt på hudtoner ved blitsbilder innendørs.

Som nevnt er videokvaliteten bedre enn konkurrentene; både innendørs og utendørs, og lyden er langt mer detaljert.

Panasonic Lumix DMC-FX500 har tydelig støy på lave ISO-verdier, men det relative støynivået er ikke like høyt på høye ISO-verdier, som er positivt - faktisk holder vi en liten knapp på FX500 kontra 860 IS på ISO 800:

Lumix [email protected] 800 Vis mer


Kameraet eksponerer svært godt; faktisk er det Panasonic som alt i alt løser de vanskelige utendørssituasjonene best, der bittelitt av himmelen brennes ut mot ekstra detaljer i skyggepartiene.

Vi lar oss også imponere av objektivet, som til tross for bedre vidvinkel (25mm) har ganske moderat tønneforvrengning, men i likhet med Canon og Nikon er det uskarpt i hjørnene, og Panasonics objektiv ser også ut til å tegne minst skarpt, selv om Nikons støyfjerning fort gjør bildene uskarpe. Vignetteringen med blits på vidvinkel er også den mest tydelige av de testede kameraene i denne omgangen.

Videokvaliteten er OK, men lydkvaliteten er flere hakk bak Canon og fremstår som veldig ullen.

Nikon CoolPix S600 tar slett ikke dårlige bilder, men allikevel kommer Nikon noe overraskende dårligst ut i denne gruppa. Støyfjerningen er for aggressiv, og detaljer går tapt - i ISO-testen der vi tok bilde av et barskap, er det kun Nikon-kameraet som gir bilder der man er sjanseløs til å kunne lese den minste teksten:

Nikon CoolPix [email protected] 800 Vis mer


Eksponeringsmessig gjør Nikon det godt, men undereksponerer for mye i mange situasjoner, og flere av utendørsbildene har også et uheldig stikk av magenta:

Vis mer
Vis mer




Canon til venstre, Nikon til høyre. Magenta-fargestikket er tydelig.

Bildene mister som nevnt detaljer på grunn av støyfjerningen. Det gjør også utslag på høy-ISO-testene der Nikon har det desidert dårligste detaljnivået.

Videokvaliteten er svakest i denne testen, og lyden er, i likhet med FX500, veldig ullen.

Konklusjon

Så - hvilket kamera vil vi anbefale deg å kjøpe i sommer? Det spørs.

Nikon CoolPix S600
Vi styrer unna Nikon CoolPix S600. Utseendemessig er det riktignok det soleklart mest sexy kameraet, men kameraet faller litt igjennom på brukervennlighet og funksjonalitet, batteriet lever kortest og kameraet må se seg slått av de tre andre med tanke på bildekvaliteten.

Testresultat

CoolPix S600

Veldig lekkert, superrask oppstart, bildestabilisator

Dårlig brukervennlighet, svakt batteri


Fujifilm FinePix F100fd
Vis mer

Fujifilm FinePix F100fd

De tre andre er alle gode. Fujifilm FinePix F100fd har den marginelt beste bildekvaliteten, men er ikke like brukervennlig som Canon og Panasonic.

Det starter tregt og tar færrest bilder på 10 sekunder, men oppleves allikevel som raskt i bruk. Kameraet er også det største av de testede, og glir ikke like lett ned i buksa på shortsen.

Det krever litt kunnskap for å få mest ut av Fujifilm-kameraet, og det anbefales ikke å sette det på helautomatikk da det har en tendens til å overdrive ISO-bruken.

Testresultat

FinePix F100fd

Meget god bildekvalitet, god brukskomfort

Automatikk bør overstyres, treg oppstart, mangler seriefoto


Canon Ixus 860 IS
Vis mer

Canon Ixus 860 IS

Canon Ixus 860 IS er et meget godt allround-kamera. Det har ingen spesielle svakheter og leverer god bildekvalitet, den beste videokvaliteten, og det yter svært godt.

Kameraet er også meget brukervennlig, men lider litt av at skjermen har blitt stor og kontrollene desto mindre - store hender kan få litt trøbbel med å betjene 860 IS.

Prislappen er også den hyggeligste i denne gruppen, og Ixus 860 IS er det kameraet som etter vår mening gir mest for pengene.

Testresultat

Ixus 860 IS

Hurtig i bruk, god bildekvalitet, meget god videofunksjon, brukervennlig

Ingen manuelle funksjoner, noe knotete betjening


Panasonic Lumix DMC-FX500
Vis mer

Panasonic Lumix DMC-FX500

Panasonic Lumix DMC-FX500 er det mest innovative kameraet, med trykkfølsom skjerm, styrespak for å navigere, og en svært god brukervennlighet.

Objektivet med 25mm vidvinkel gir også et bredere utsnitt enn de andre kameraene, og kameraet har den beste batterilevetiden. I bruk oppleves det som noe tregt - spesielt gjelder det når autofokusen må "flytte seg" langt, og kameraet er vesentlig tregere enn de andre på dette punktet.

Bildekvaliteten (spesielt eksponeringsmessig) er god, til tross for mer synlig støy på lave ISO-verdier, og bildestabilisatoren er anerkjent som markedsledende.

Kameraet er også det eneste som lar deg stille blender- og lukkertid manuelt (full manuell eksponering er også mulig). Prisen er dog den høyeste blant de testede kameraene - rundt 3.500 kroner i nettbutikkene som har begynt å selge det, men vi forventer at det beveger seg ned mot 3.000 når konkurransen tar seg opp.

Testresultat

Lumix DMC-FX500

Svært brukervennlig, vidvinkel på 25mm, gode eksponeringer, full manuell kontroll, trykkfølsom skjerm

Tregt på enkelte områder, høy pris