Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

12 ting når du har mistet nettilgangen

For noen år siden var det helt vanlig ikke å ha nett - nå får mange hetta når det faller ut. Her er 12 aktiviteter mens du venter på tilgang. På PC-en, selvsagt.

Her om dagen gikk strømmen i kontorlokalene våre. Boof, sa det (vel, det føltes sånn, i hvert fall), etterfulgt av et kollektivt "neeeeeeeiiii!" fra alle som ikke hadde trykket på lagreknappen det siste kvarteret.

Selv har jeg bærbar PC og kunne i ro og mak kopiere og lime litt mellom artikkelsystemet og notepad, før jeg pakket sekken og tok resten av dagen fra hjemmekontoret.

På vei hjem med bussen (klokka to!) var det befriende tomt, så jeg bestemte meg for å dra opp den bærbare PC-en på fanget, og jeg kunne kjapt konstatere at jeg måtte frigjøre litt plass på harddisken. Da slo tanken meg at det først og fremst er når du ikke har nettilgang at du har tid til å gjøre disse tingene - rett og slett ta en opprydning på PC-en.

Her er tolv PC-aktiviteter du kan bedrive når du ikke har nettilgang, eller hvis du rett og slett bare har tid til overs:

1. Avinstaller programmer du ikke bruker

Dette gjelder spesielt dersom harddisken din begynner å bli full, og du vet sikkert hvordan dette gjøres. Start->kontrollpanel->legg til/fjern programmer, så får du en (i mitt tilfelle laaaang) liste over det meste av det du har installert av programmer. Fjern alt du ikke bruker; spesielt det som tar stor plass. Denne prosessen kan ta litt tid - faktisk kom jeg ikke en gang halvveis på bussturen hjem.

...og vi er bare så vidt ferdig med 'A'!
Vis mer


Etter at du har gått igjennom hele listen, ta en titt på start->alle programmer og se om lista har blitt kortere. Høyreklikk og velg "sorter etter navn", så ser den ryddigere ut. Finner du noe her som du ikke vil ha, kan du se om det finnes et avinstalleringsprogram i mappa.

2. Rydd opp Mine dokumenter

Her kan det samle seg mye rart - hos undertegnede er katalogen et sammensurium av bilder, filmsnutter, excel-skjema med regnskap fra diverse turer, CV i PDF-format og Gud vet hva. Lag underkataloger. Klipp og lim. Slett det du ikke trenger.

3. Rydd opp i favorittene

Om du bruker Internet Explorer, Chrome, Safari, Firefox eller Opera er uvesentlig - organisering av favorittene en dyd, men det er ikke uvanlig at det tar opptil flere sekunder å bla nedover hele lista. Lag kataloger med alle interessene dine: Foto, musikk, humor, shopping og lag gjerne undermapper. Shopping->klær, humor->morsomme bilder. Jo flinkere du er til å lage dette treet, jo lettere blir det å holde seg organisert. Er det noen sider du ikke aner hva er ("Unitled document" er en klassiker), legger du den i en egen TODO-mappe som du går igjennom når du får nettilgang igjen, og husk at det ikke er lov å lage en "diverse"-katalog. Til slutt høyreklikker du og velger "sorter etter navn". Der. Ryddig og pent.

Neida, jeg er ikke noe bedre selv.
Vis mer


4. Rydd skrivebordet

Ah, det måtte komme, måtte det ikke? Hvis du hadde gjort denne jobben som punkt én hadde den i midlertid vært mer tungvint, siden alle programmer du har avinstallert skikkelig også har forsvunnet fra skrivebordet. Husk at du ikke sletter programmer selv om du sletter dem fra skrivebordet, så sørg for kun å bevare de snarveiene du faktisk bruker. Trenger du egentlig Quicktime Player, iTunes, Firefox og Picasa på skrivebordet når du allikevel har dem i hurtigstartsmenyen? Rydd de gjenværende ikonene slik at snarveier til kataloger kommer på én linje, programmer relaterte til musikk på en annen linje, spill på en linje, dokumenter på en annen etc. så blir det brått lettere å finne frem.

Installerer du Launchy (se Programmene som sparer minutter) trenger du knapt å ha noen ikoner på skrivebordet, så er det også nevnt.

5. Fiks opp i fotoalbumet

Det begynte så bra, men de siste gangene du har lagt inn bilder har det blitt litt hastverk, og det fine systemet ditt er ikke like fint lenger? Mitt er ganske enkelt: I katalogen 2008-06-03 - Pinsetur på hytta ligger alle bildene fra hytteferien i pinsen i fjor, og det er lett å finne frem siden katalogene er sortert på dato.

6. Kjør full virussjekk

Et skikkelig virusprogram er en nødvendighet, og mange har satt det opp til å kjøre en full scan i uka. Når det tidspunktet kommer, er det imidlertid ofte slik at det passer seg dårlig å belaste prosessor og harddisk, og sjekken avbrytes - uke etter uke. Nå har du tid - ekstra fint er det hvis du har aktivert automatisk oppdatering av definisjonsfila slik at den er rimelig up-to-date.

Og mens du er i gang - kjør en runde med CCleaner også.

7. Skriv det du aldri får tid til å skrive

Mens virussjekken pågår, kan du bruke PC-en til enkle ting som ikke krever så mye maskinkraft. Nå kan du endelig få tid til å skrive det du aldri har fått tid til; det være seg henvendelsen til forsikringsselskapet om å endre forsikringsvilkårene, regnskapet fra nyttårsaften eller lista over alle du fikk julekort av i fjor. Husk å lage på rett plass, jfr punkt 5. (Det kan jo faktisk være at du kan gjøre noe jobbrelatert også - denne artikkelen er for eksempel halvveis skrevet uten nettilgang!)

Bill.mrk. "start her"
Vis mer


8. Rydd i musikksamlingen

Du har kanskje opplevd å legge ut musikk på iPoden for deretter å oppleve at halvpartene av sangene er å finne på albumet "Unknown"? Det er fordi du ikke har ID3-taggene i orden. Mens det før i tiden var en helsikkes jobb å få orden på ID3-taggene (og filnavnene, for så vidt), finnes det nå programmer som gjør det lett å fikse en haug av filer i slengen.

En av våre favoritter er Mediamonkey (se egen artikkel), som riktignok fungerer enda bedre hvis du har nettilgang, men som enkelt lar deg tagge filer med rett artist, album osv., og som også kan putte denne informasjonen inn i filnavnet slik at du får det ryddig og rent.

9. Ta backup!

Nå som du har fjernet det du ikke trenger og fikset opp alt du vil beholde er tiden inne for å ta backup. Kopier det du vil ta vare på på en ekstern harddisk og brenn det på DVD-plater og legg igjen hjemme hos mor, så er du rimelig trygg. Denne artikkelen har noen gode tips.

10. Defragmenter harddisken

Dette er typisk det du ALDRI får somlet deg til, men som faktisk er en av hovedgrunnene til at PC-en begynner å jobbe fryktelig tregt etter hvert. Tiden går, og sletting av gamle og opprettelse av nye filer gjør at de blir liggende veldig spredt på harddisken. Denne prosessen tar som regel veldig lang tid, så du må vurdere om PC-en kan få fri fra deg resten av dagen, og muligens hele natten også.

Selv ikke blåsing holder her
Vis mer


11. Kast ut PC-hybelkaninene

Dette punktet gjelder først og fremst for stasjonære PC-er. Skru opp skruene som holder kabinettveggene på plass. Åpne, blås, host, nys, blås mer, bruk en søt liten støvsuger og rense PSU-vifta, ta ut ledningene som ligger i en haug og gjør det oversiktlig. Fjern tilleggskortet du aldri bruker og kablene som bare henger løst, den gamle diskettstasjonen som ikke fungerer. Sett i RAM-brikka du kjøpte før jul. Ikke glem å trekke ut strømledningen før du begynner.

(bonus) 12. Ikke slå på PC-en igjen

Ta med barna ut i solen, mal ferdig det siste strøket i taket i yttergangen, overrask din kjære med middag eller post forsikringsbrevet du skrev i punkt syv. Nyt livet offline for en gangs skyld.

Som du skjønner - det er to måter å takle det på når nettet forsvinner. "Neeeeeeeeiiiii!"-varianten, som febrilsk tar en omstart av routeren, PC-en, sjekker nettverkskabler og så videre, før man til slutt kryper til korset og spiller kabal - eller den rolige varianten, som smiler og tenker at "nå skal jeg endelig få gjort det jeg aldri har tid til ellers".

(Republisert og oppdatert 12. april 2009)