<B>STRANDLINJE:</B> Det er ikke vanskelig å få tilgang til vannet hvis du av en eller annen grunn skulle ta deg råd til en Wally WHY. Foto: Produsenten
STRANDLINJE: Det er ikke vanskelig å få tilgang til vannet hvis du av en eller annen grunn skulle ta deg råd til en Wally WHY. Foto: ProdusentenVis mer

Wally WHY høres ut som et riktig navn

Det finnes elvebåter, og så finnes det fantasiskapninger som dette, som kan få en voksen person til å le, gråte, le litt til, og deretter utbryte hva i alle dager koster det å forsikre den greia der?

Potensielle finanskriser gjør det svært enkelt å skille klinten fra hveten. Hvis du tilhører det bittelille segmentet av verdens veldig rike, og i disse dager blar opp 160 millioner dollar (rundt 920 millioner kroner med dagens jojo-kurs) for en gigantisk flåte som får de aller fleste luksusleiligheter til å blekne, er du så modig at selv vår egen Lars Monsen kanskje ville følt et lite fnugg av respekt.

Og hva får du så for nærmere en milliard i disse dager?

På tegnebordet

Wally har tidligere stått bak blant annet Wally 118, en overjordisk båt både i størrelse og ytelse, med blant annet tre 17.000 hestekrefter og en toppfart på mer enn 60 knop. De er med andre ord kjent med store tall hos den Monaco-baserte produsenten.

WHY er, i motsetning til Wally 118, foreløpig ikke virkelighet annet enn på tegnebordet, men samarbeidsprosjektet mellom Wally og det parisbaserte Hermes skal likevel ikke være et fantasiprosjekt.

Den enorme flåten måler 38 meter i bredden og 57 meter i lengden. Wally oppgir et boareal på utrolige 3.400 m2, og med en angivelig makskapasitet på 12 gjester og et mannskap på 20 har alle ombord mer enn nok plass.

Solcellepanel gir innsparing

Flåtehuset har tre etasjer, og selv om noen kanskje vil hevde at bredden på det flytende bygget umulig kan være smart for noe som skal tilbringe all sin tid på sjøen, skal Wally ha kompensert for eventuelle ustabile opplevelser gjennom det 36 meter brede og veldig dype "strandaktige" dekket akterut.

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
STRANDLINJE: Det er ikke vanskelig å få tilgang til vannet hvis du av en eller annen grunn skulle ta deg råd til en Wally WHY. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

Det elektriske behovet dekkes av en kombinasjon av dieselaggregat og 900 kvadratmeter med solcellepanel. Sistnevnte skal kunne spare den heldige eieren for rundt 200 tonn diesel i året, gitt at den flytende øya alltid er i bevegelse, og at den holder maksimal marsjfart på 12 knop.

Når eieren føler seg ekstra eventyrlysten kan han eller hun skru opp hastigheten med enda to knop, før makshastigheten på 14 knop sannsynligvis fører til at tenner, glass og annen løsvare rister så mye at farten uansett må ned igjen. Dette er nok ikke en farkost som tåler nordsjøbølger så godt.

Se videoen

De tre etasjene inkluderer blant annet et halvsirkelformet svømmebasseng på øverste dekk på 25 meter, spa-område, spisestue, lytterom, diverse suiter, bibliotek, og selvfølgelig også hjemmekino.

Sjekk videoen for enda bedre innsikt i nøyaktig hvor luksuriøs Wally WHY er: