<b>LYD VOKSER:</B> Salget av hodetelefoner, strømming og musikk i flere rom går kraftig opp. Foto: NTB SCANPIX
LYD VOKSER: Salget av hodetelefoner, strømming og musikk i flere rom går kraftig opp. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Voldsom vekst i salget av lydprodukter

Og musikkstrømming er i førersetet.

Det er krise i Sør-Europa, og det ser litt uggent ut i økonomien både her og der på resten av kontinentet også.

Men like fullt vokser markedet for lyd- og bildeprodukter i mange land i Europa. Mest oppsiktsvekkende er en formidabel vekst i salget av lydprodukter, som nå er tilbake på markedet for alvor igjen etter at musikkopplevelsen så ut til å flytte helt og fullt inn i mobiltelefonen.

Og i Norge er det spesielt hodetelefoner og lydplanker som er populære.

«Vanlig» stuelyd fortsatt størst

Ifølge fersk statistikk fra det globale markedsundersøkelsesinstituttet GfK vokste markedet for rene lydprodukter med 8 prosent i fjor, målt i omsetning.

Nytt liv i hjemmekinoen: Dolby Atmos kommer for fullt

Tradisjonelle stereo og hjemmekinoprodukter utgjør fortsatt den største biten av Europa-salget, med 29 prosent. Men her er tendensen fallende, med en nedgang på 21 prosent siden 2013.

FORTSATT STØRST: Tradisjonell stereo og hjemmekino utgjør fortsatt den største delen av inntektene innen lydprodukter. Foto: BANG & OLUFSEN Vis mer


Selv om det fortsatt er liv i den superdyre enden av stereomarkedet (noe den kommende High End-messen i München er et bevis på), har salget av tradisjonelle, «dumme» tokanalsprodukter vært fallende i mange år.

Hi-res audio: Slik er HD-lyden i hifi-tempelet

Det samme gjelder hjemmekinoreceivere og flerkanals høyttaleranlegg, som er innbakt i de 29 prosentene.

Trådløst vokser mest

I stedet er trådløse lydsystemer for hjemmet i kraftig vekst. Slike produkter utgjør fortsatt bare 14 prosent av markedet for lydprodukter totalt, men opplevde en formidabel økning i fjor.

Musikk i alle rom: Er Sonos fortsatt best?

Salget av nettverksbaserte lydsystemer for musikk i flere rom i huset økte med 69 prosent fra 2013 til 2014, mens enkeltstående produkter for strømming fra mobil, nettbrett og PC/Mac via Bluetooth og Airplay økte med formidable 79 prosent.

TRÅDLØST: Stadig flere kjøper trådløse flerromsanlegg som dette fra Philips. Foto: TORE NESET Vis mer


Salget av hodetelefoner går fortsatt svært godt, med en økonomisk andel på 27 prosent av lydproduktene solgt i Europa i fjor.

Også i Norge (som ikke er omfattet av GfK-statistikken) er hode/øretelefoner svært populære produkter. Ifølge Elektronikkbransjen ble det solgt 1,2 millioner i fjor, noe som gjør hode/øretelefoner til det klart mest solgte enkeltstående lydproduktet.

Redder hodetelefonene dine: Denne dingsen gjør pluggen magnetisk

Tok inn 41 milliarder kroner

Mange nordmenn velger lydplanker framfor å fylle stua med høyttalere når de skal ha filmlyd. Salget av slike økte 57 prosent, mens høyttalere som fungerer som dokkingstasjoner for mobil og nettbrett økte med 20 prosent.

Gammel kjenning vokser igjen: Elektronikksalget i Norge

Totalt kunne elektronikkbransjen i Europa innkassere 4,8 milliarder euro (om lag 41 milliarder kroner) på lydprodukter i fjor.

Spår enda mer strømming

MER PÅ NETT: Musikkstrømmere som Tidal vil drive markedet for lydprodukter, mener bransjen. Foto: TIDAL Vis mer

GfK spår at veksten i salget av lydprodukter også vil fortsette i år. De forventer at hodetelefoner og mini-høyttalere med Bluetooth-tilkobling vil drive salget, mens flerromsløsninger fra Sonos og Bose vil ta steget fra nisjemarkedet til folkeforlystelse.

Mer enn Spotify: Her finner du alle de andre musikkstrømmerne

Felelsnevneren er musikk fra nett via Spotify, WiMP, Tidal og andre musikkstrømmere.

Norske Tidal: Nå skal de ta hifi-verdenen

CD-spilleren har så godt som forsvunnet fra det vanlige markedet, selv om det fortsatt selges svinedyre high end-modeller til spesielt interesserte.

Interessant nok ser Blu-ray-spilleren til å gå samme veien på film- og bildesiden. Nettfilm fra Netflix, HBO og andre aktører tar mer og mer over, og folk ønsker ikke lenger å fylle opp hyllene sine med rektangulære plast-esker.

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av IFA-messen. Les mer her