POPULÆR OVN TILBAKEKALT: Brannvesenet på Nedre Romerike ropte varsku om brannfarlige Biltema-ovner etter at en ovn i Rælingen tok fyr for et par uker siden. - Slutt å bruk den med én gang, var oppfordringen. Tilbakekallingen gikk ut i 2016 og omfatter alle Biltemas varmeovner med glasspanel solgt siden 2013. Men de vil ikke si hvor mange ovner av denne typen som er solgt på det norske markedet, men sier at det er snakk om en populær ovn. De oppfordrer alle til å dra ut kontakten og levere den inn. Foto: Nedre Romerike brann- og redningsvesen IKS
POPULÆR OVN TILBAKEKALT: Brannvesenet på Nedre Romerike ropte varsku om brannfarlige Biltema-ovner etter at en ovn i Rælingen tok fyr for et par uker siden. - Slutt å bruk den med én gang, var oppfordringen. Tilbakekallingen gikk ut i 2016 og omfatter alle Biltemas varmeovner med glasspanel solgt siden 2013. Men de vil ikke si hvor mange ovner av denne typen som er solgt på det norske markedet, men sier at det er snakk om en populær ovn. De oppfordrer alle til å dra ut kontakten og levere den inn. Foto: Nedre Romerike brann- og redningsvesen IKSVis mer

Biltema varmeovner

Vil ikke oppgi hvor mange brannfarlige ovner som er solgt

Biltema har tilbakekalt en populær varmeovn på grunn av brannfare men vil ikke si hvor mange som er solgt eller hvor mange de har fått i retur.

For to uker siden skrev Dinside en artikkel om brannfarlige varmeovner fra Biltema etter en brann i en slik ovn i Rælingen nylig.

Der går Nedre Romerike brann- og redningsvesen ut og oppfordrer alle som har en slik ovn, til å slutte å bruke den med en gang.

Den aktuelle ovnen som brant, er av en type som er solgt siden 2013 – som Biltema gikk ut med en tilbakekalling på i 2016. Tilbakekallingen gjelder alle ovnene av denne typen; Biltema varmeovner med glasspanel.

Vil ikke oppgi hvor mange det gjelder

Ved tilbakekallinger som dette formidles det ofte hvor mange produkter det er snakk om.

For eksempel opplyser importøren av brannfarlige Pinell-radioer at det fremdeles er 10.000 brannfarlige radioer ute i norske hjem. Det opprinnelige tallet da tilbakekallingen først gikk ut i 2015, var 50.000 radioer.

Også OSO Hotwater som har solgt brannfarlige varmtvannsberedere av merket Oso, opplyser om antallet varmtvannsberedere.

Men Biltema ønsker på sin side ikke å oppgi hvor mange ovner det er snakk om.

OVEROPPHETING FØRTE TIL BRANN: Dette viser brannen i varmeovnen som tok fyr i Rælingen for et par uker siden. Årsaken til at det tok fyr i veggen bak ovnen, var overoppheting av styringskomponentene i ovnen. Foto: Nedre Romerike brann- og redningsvesen IKS Vis mer

– Vi ønsker ikke å gå ut med konkrete salgs- og returtall, men det er snakk om en populær ovn og det er fortsatt ovner som ikke er returnert til oss, uttalte Knut R. Svenningsen, daglig leder i Biltema i Norge, da Dinside tok kontakt i forbindelse med brannen for to uker siden.

Han sa også at de ikke er fornøyde med antallet ovner som er levert tilbake.

– Er kun snakk om én produksjonsserie

Ifølge Svenningsen, er forklaringen på hvorfor de ikke vil si hvor mange ovner det er solgt, at de har tilbakekalt alle ovnene av denne typen på tross av at feilen egentlig kun er relatert til en enkelt produksjonsserie.

– Grunnen til at vi ikke ønsker å gå ut med tall for solgte og returnerte varmeovner, er at det i virkeligheten kun er snakk om én enkelt produksjonsserie (batch) som dessverre har denne feilen, sier Svenningsen til Dinside.

– Vi tar dette som kjent meget alvorlig, og har derfor valgt å tilbakekalle alle glass panelovner, uavhengig av hvilken produksjonsserie det er snakk om. Vi føler derfor ikke at antall er relevant og heller vil skape forvirring, men at de som har denne ovnen hjemme, får koblet fra og levert inn til oss, sier Svenningsen videre.

Han uttaler også at de er meget fornøyd med responsen de har fått de siste dagene, hvor de har fått mange ovner i retur – og at de håper alle nå kan ta en ny kontroll hjemme og få levert inn ovner som fremdeles måtte finnes hjemme hos folk.

– Det er vi helt avhengig av for å unngå eventuelle branntilfeller, sier Svenningsen til Dinside.

TILBAKEKALLING: Biltema tilbakekaller alle ovner med glasspanel solgt i butikkene deres siden 2013. Foto: Biltema Vis mer

– Ingen krav til å oppgi antall i slike saker

Det er Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB) som skal varsles om farlige produkter – og markedsaktørene har meldeplikt til DSB, etter Produktkontrolloven.

MELDEPLIKT: Anne Rygh Pedersen i DSB sier til Dinside at aktørene har meldeplikt om farlige produkter. Foto: Anita Andersen/DSB Vis mer

Dette betyr at aktører som selger noe til forbrukere i Norge, skal melde det til DSB dersom de får kjennskap til at produktet de har gjort tilgjengelig, er farlig.

– Denne meldingen skal blant annet inneholde informasjon som hvor mange produkter som er solgt og de skal kunne redegjøre for hvilke tiltak de vil iverksette, forteller Anne Rygh Pedersen, avdelingsdirektør ved DSB, til Dinside.

Om dette spesifikke tilfellet med Biltema, sier Pedersen at hun ikke har behandlet denne saken selv, men at de tiltakene som Biltema hadde satt i gang på tidspunktet for da tilbakekallingen kom i 2016, da ble ansett som godt nok.

Hun understreker at forslagene som aktøren kommer med i forhold tiltiltak, vil være situasjonsavhengig ut fra hvilken type produkt og hvilken fare det er snakk om.

– Dette tas med i risikovurderingen i forhold til hvordan saken følges opp, sier Pedersen til Diside.

– Denne situasjonen, og at de selv hadde kalt tilbake produktet, ble på det tidspunktet oppfattet slik at det var godt nok, uttaler Pedersen.

Hun understreker at det ikke er noe absolutt krav til at meldingen til DSB eller tilbaketrekkingsmeldingen til forbrukerne, skal inneholde informasjon om antallet som er solgt, men at de i dialogen med virksomhetene sier at tilbakekallingen bør inneholde antall solgte produkter.

– Det er litt forskjell på utsalgssteder og type produkt, og på hvilken måte man kan få tak i de som har kjøpt produktet, poengterer Pedersen.

Når Dinside refererer til at Biltema selv har sagt at dette har vært et populært produkt og at de ikke er fornøyde med antallet de har fått tilbake, sier Pedersen at de i så fall må vurdere å ta kontakt med selskapet igjen, og vurdere om det er nødvendig å gå bredere ut med informasjon.

Les mer: