Få ting får nordmenn SÅ irriterte som når TV-en ikke virker.  Foto: colourbox.com
Få ting får nordmenn SÅ irriterte som når TV-en ikke virker. Foto: colourbox.comVis mer

Vil ha egen tvistenemnd for TV-klager

Forbrukerrådet vil ha eget tvisteløsningsutvalg for TV-leverandører.

Tar du TV-en fra en gjennomsnittsnordmann, tar du livsgleden fra ham. Men visste du at du egentlig ikke kan klage på problemer knyttet til TV-sendinger til Forbrukerrådet?

Problematisk

I en rekke artikkelserier på DinSide i år har vi tatt opp problemer knyttet til de nye digitale TV-sendingene. Også Forbrukerrådet har merket seg at det er mye problemer.

- Vi får cirka 2.000 klager på de fire største leverandørene per år. Det er ikke veldig mye, når man ser hvor mange kunder de har, sier Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet til DinSide.

Klagene fordeler seg proporsjonalt i forhold til størrelsen på de ulike leverandørene i forhold til størrelse. - Vi får cirka 110.000 henvendelser per år, så da er egentlig ikke 2.000 mye.

Forbrukerrådet: Krev prisavslag dersom TV-boksen fusker .

Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet mener det er tid for et eget tvisteløsningsorgan knyttet til TV-tjenester. Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven Vis mer


Det er likevel 2.000 klager for mye. Spesielt siden Forbrukerrådet ikke nødvendigvis er riktig instans å henvende seg til. Er det feil med selve TV-en kan du klage dette inn til Forbrukertvistutvalget. Men leveransen av TV-sendinger dekkes ikke av Forbrukerkjøpsloven fordi det er en tjeneste, ikke en vare.

- Noe av problemet for dem som klager, er nettopp at de ikke har noe sted å klage, sier Nortvedt. Dette ønsker Forbrukerrådet nå å gjøre noe med.

Virker ikke TV-boksen? Hev kjøpet

Klageinstanser følger bransjen

Forbrukerrådet, og i enkelte tilfeller også Forbrukerombudet, har i samarbeid med en rekke bransjer etablert velfungerende klageorganer for ulike bransjer. Det er egne klagenemder og tvisteløsningsorganer der bransjene samarbeider med Forbrukerrådet og Forbrukerombudet for blant annet reiseliv, håndverkere og eiendomsmegling.

- Vi har brukerklagenemda for e-komtjenester, feks innhold til mobilen. Men også der faller TV utenfor.

- Det er forskjell på henvendelser og klager, men fokuset er såpass stort at man burde se seg om etter en egen tvisteløsningsmekanisme. Det burde være et system for å løse slike saker, slik det er dersom man har problemer med selve TV-en.

- Vi jobber tett med leverandørene, også når ikke noe er galt. Målet er jo at alt skal fungere. Det er jo endel problemer som kan løses enkelt - for eksempel å restarte maskinen, sier Nortvedt.

Når det gjelder systemfeil og softwareproblemer som fører til problem med sendingene synes Nortvedt leverandørene burde være mer aktive, og komme forbrukerne i forkjøpet.

- Jeg tror at mye kan løses i dette markedet, som i mange andre, gjennom å avklare forventninger og ellers være så klar som mulig i kommunikasjonen med publikum.

Forbrukerrådet sitter i et utvalg som jobber med en utredning om valgfrihet og sammensetninger av kanalpakker. - Her er også representanter fra de forskjellige
plattformene med. Så de bidrar også til å prøve å gjøre markedet så bra som mulig.

- Det er viktig når man går fra et system til et annet, som her fra analog til digital, at man oppnår en forbedring, Man må utnytte de mulighetene digitalTV gir, rett og slett til å gi forbrukerne en digital merverdi., avslutter Nortvedt.

Forsikringsbransjen skjerpet seg: Forbrukerrådet la ned svarteliste

Bransjen positiv

Øystein Hygen Christensen forteller at ViaSat er positiv til det nye klageorganet. Foto: ViaSat Vis mer


Ifølge Øystein Hygen Christensen, Presse- og informasjonsansvarlig i Viasat er selskapet positiv til en slik instans.

- Vi er positive til samarbeid med Forbrukerrådet. Vi har som du sier allerede en god dialog, og vi ser på muligheten for å formalisere dette samarbeidet ytterligere, sier han til DinSide.

Hva klager kundene deres på?

- Folk er engasjerte i TV-hverdagen sin. Vi får mange henvendelser i det daglige, der folk har spørsmål knyttet til abonnement, selve TV-tilbudet og fakturaer. Dette løses stort sett ved hjelp fra kundeservice.

Hvis man ikke får hjelp fra kundeservice, hvor skal man henvende seg da - i mangel av et eget tvisteløsningsorgan?

- Nå er det sjelden det går så langt at et problem ikke løses hos vår kundeservice - men det er klart at i enkelttilfeller der det er en tvistesak blir det tatt videre til Forbrukerombudet. Men det hører med til sjeldenhetene, presiserer Hygen Christensen.