Myndighetene vurderer en egen klagenemnd du kan henvende deg til når noe går galt. Foto: Colourbox
Myndighetene vurderer en egen klagenemnd du kan henvende deg til når noe går galt. Foto: ColourboxVis mer

Vil ha egen TV-klagenemnd

Forbrukerrådet vurderer egen portal og klagenemnd for digital-TV.

Vi trenger ikke TV for å overleve, men at TV-en fungerer som den skal, er noe norske forbrukere er opptatt av. DinSide får ukentlig flere mailer fra frustrerte forbrukere, og vi er ikke alene: Forbrukerrådet får rundt 2.000 henvedelser i året, ifølge Thomas Nortvedt.

Vi sier ikke at TV ikke er viktig. Men i motsetning til de litt mer essensielle tjenestene og produktene vi omgir oss med, som strøm, forsikring og håndverkertjenester, har ikke norske forbrukere en egen instans å henvende seg til med klager. Slik som for eksempel elklagenemnda eller teleklagenemda.

Dette ønsker Forbrukerrådet å gjøre noe med, og har en tid sett nærmere på muligheten for å ha en egen nemnd for TV-klager.

Fritt kanalvalg?

- Samtidig som utviklingen åpner for nye muligheter, ser vi at mange opplever TV-markedet som komplisert og uoversiktlig. Dette er uheldig for både konkurransen og forbrukernes TV-tilbud, sier Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet. Foto: CF-Wesenberg/ kolonihaven.no Vis mer


Tidligere kultminister Trond Giske satte i 2009 ned en arbeidsgruppe som skulle se på muligheter for fritt kanalvalg. Dette til tross for at Medietilsynet har gått imot fritt kanal-valg og de store, etablerte tv-distributørene hevder at dette vil gi langt dyrere tv-kanaler.

Rapporten er nå ferdig, og ble overlevert kulturminister Anniken Huitfeldt i forrige uke.

- Tv-markedet har de siste fem årene har vært preget av unntakstilstand. Overgangen til digital-TV og nye teknologiske løsninger har gitt nye muligheter og ført til at mange har skiftet plattform og leverandør, sier fagdirektør Thomas Nortvedt, som har vært Forbrukerrådets representant i arbeidsgruppen, i en pressemelding.

Les også: 4 av 10 nordmenn ønsker å betale 40 kroner per kanal for å få velge fritt

Vil ikke påby fritt kanalvalg

Arbeidsgruppen vil imidlertid ikke pålegge tilbydere av betalingsfjernsyn å tilby kanaler enkeltvis. Dette av både praktiske og økonomiske konsekvenser.

- Den teknologiske utviklingen har bidratt til økt valgfrihet, noe som også trolig vil fortsette ved at vi i økende grad vil konsumere TV over internett, sier Thomas Nortvedt. - Men det er avgjørende for den reelle valgfriheten at forbrukerne faktisk er i stand til å ta gode valg. Vi stiller oss helhjertet bak arbeidsgruppens forslag om et rådgivende organ som ser til at forbrukernes interesser blir ivaretatt fremover.

Hovedoppgaven til det foreslåtte organet vil være å følge teknologi- og konkurransesituasjonen i TV-markedet, og bistå myndighetene i spørsmål som gjelder valgfrihet og mangfold for TV-seerne.

Har du TV i flere rom? Her er mulighetene

Vanskelig å orientere seg

Det synes nesten umulig å orientere seg i TV-markedet, slik det er i dag. For eksempel har RiksTV fritt kanalvalg, mens andre tilbydere opererer med ikke-sammenlignbare pakker.

I tillegg er det ulik praksis for hvordan selskapene tar seg betalt når du ønsker å se på TV i flere rom. For som mange har erfart: Det er ikke bare det å kjøpe flere TV-er som koster, men selskapene tar seg også godt betalt for at du skal få se alle kanaler på alle TV-er.

I rapporten foreslår Giskes arbeidsgruppe også å opprette en egen TV-portal som skal gjøre det enklere for den enkelte å foreta gode valg blant alle tilbudene og mulighetene i markedet. Forbrukerrådet har tidligere etablert en portal for bank- og finanstjenester i Finansportalen.no.

- Forbrukerrådet har gjennom flere år arbeidet for å få på plass en løsning som gjør det mulig å sammenlikne TV-tilbydernes tilbud på en enkel og oversiktlig måte. Det er enighet i utvalget om at en slik portal vil være en stor fordel for forbrukerne, sier Thomas Nortvedt til DinSide.

- Det er enighet i utvalget om at en slik portal vil gjøre markedet lettere tilgjengelig for f

Dette vil bli en naturlig del av regjeringens arbeid med å se på om man skal utvikle flere offentlige markedsportaler og eventuelt etablere én felles forbrukerportal.

Virker det ikke? Du har krav på prisavslag dersom dekoderen ikke virker.

Her kan du klage

TV-klager

Har du hatt problemer med din dekoder? (Avsluttet)
Ja!(64%) 283
Kun småtterier(24%) 107
Nei aldri(11%) 50
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Som de observante DinSide-leserne ikke har kunnet unngå å få med seg: Det er mange som har problemer med det tekniske, for eksempel dekoderne. Per i dag finnes det ingen klagemulighet dersom distributørene ikke leverer det de lover. Vi har tidligere skrevet om lesere som har hatt problemer med Altibox, Canal Digital, Get og RiksTV, og selv om noen problemer har blitt løst, mottar vi stadig mailer fra lesere som er frustrert med digitalTV-leverandøren sin.

- Tidligere undersøkelser viser at mange opplever dårlige TV-signaler og teknisk utstyr som ikke holder mål. Med en egen klagenemnd vil man være sikret en rettferdig behandling, og ikke være prisgitt leverandørenes egne klageordninger, sier Nortvedt.

Visste du at ... vi bruker ti ganger så lang tid på å velge kanalpakke som å bestemme oss for å kjøpe en bolig?