Foto: Per Ervland/Privat
Foto: Per Ervland/PrivatVis mer

- Vil anbefale alle å ha boligkjøperforsikring

Oslo-par trodde de kjøpte bolig med privat parkeringsplass, men fikk gateparkering.

I fjor kjøpte Oslo-paret Camilla Ursin og Stian Aaserud ny leilighet. Etter lang tids leten, endte de opp med en leilighet litt utenfor sentrum.

- Hovedgrunnen til at vi valgte å flytte ut var at vi planla å få barn etterhvert, og i den sammenhengen var det jo viktig med ekstra plass og parkeringsplass i nærheten, sier Ursin til DinSide. - Vi flyttet fra en leilighet i Oslo sentrum der vi hadde egen parkeringsplass innelåst i bakgård; og vi bruker bilen mye. Så det var uaktuelt å flytte til et sted uten parkeringsplass.

I taksten til boligen de kjøpte sto det følgende: "En parkeringsplass med ett uttak til motorvarmer". Da paret var på visning, så de at det var flere parkeringsplasser med motorvarmere utenfor, så de regnet med at det var en av dem. Det burde de ikke ha gjort.

Les også: Spørsmålet alle glemmer å stille på visning. Det kan bli dyrt.

Blokken hadde riktignok et par parkeringsplasser, men ingen av disse hørte til leiligheten de hadde kjøpt. Men de kunne som en av fem boenheter benytte seg av to parkeringsplasser foran inngangen til blokken, etter førstemann-til-mølla-prinsippet, fikk de opplyst - etter signering av overtakelsesdokumenter for boligen.

Stolte på takstmann

«Markedsverdien på boligen er satt med tanke på at det fantes en parkeringsplass. Når denne ikke finnes, er salgsverdien i taksten unaturlig høy. Under ”Oppdrag og forutsetninger” står det: ”Kunden/rekvirenten skal lese gjennom dokumentet før bruk og gi tilbakemelding til takstmannen hvis det finnes feil/mangler som bør rettes opp”.Fra Ursin/Aaseruds klagebrev»


Ursin forteller at i prospektet som fulgte med boligen, sto det at det var gateparkering. Men i taksten i samme prospekt, sto det altså at det var privat parkering.

- Vi valgte å stole på takstmannen, og regnet med at megler ikke hadde fulgt med i timen. For meg var prospektet som en DM (direktemarkedsføring, red.anm.) jeg får i posten, eller reklamen jeg ser på TV. Som privatperson stoler man jo på takstpersonen som autoritet.

Det er kanskje ikke så rart. For selv om meglerbransjen har satset hardt på kompetanseheving de siste årene, ser vi stadig eksempler på at markedsføringen av boliger ikke nødvendigvis stemmer overens med virkeligheten.

- Vil anbefale alle å ha boligkjøperforsikring

Paret bestemte seg for å klage. Selger hadde tegnet eierskifteforsikring, så de tok kontakt med selskapet. Det ble en lang og tidskrevende prosess. Alt arbeidet skulle likevel vise seg å lønne seg. Til slutt fikk paret 30.000 i kompensasjon. Men de er ikke i tvil om at neste gang de skal kjøpe, vil de tegne boligkjøperforsikring.

- Vi angret veldig på det i etterkant. Det hadde vært mye enklere for oss å gå til forsikringsselskapet og be dem om å ta saken. Vi måtte selv sette oss inn i regelverket, og skrive klagebrev.


Paret vurderte å leie inn advokat, men fant ut at da ville mesteparten av eventuell vinning gå inn i spinningen. De vurderte også å benytte seg av innboforsikringen, men dette betydde også mye arbeid, og ikke minst utgifter.

- Vi måtte først få en hos dem til å godkjenne kravet. Dersom det gikk igjennom dekker de kun utgifter oppad begrenset til rundt 7.000 kroner, og i tillegg er det jo en egenandel. Og hvor mye vil en advokatregning komme på?

- Det var ikke enkelt å gå på det store forsikringsselskapet selv. De er jo ikke interessert i å betale ut penger i utgangspunktet, så vi måtte gjøre mye forarbeid da vi skrev klagen.

I klageprosessen fikk de hjelp av en bekjent som er advokat, som kunne se over formuleringer og gi råd underveis. Men de brukte timesvis på research og klageprosessen, og rådet fra Ursin til andre boligkjøpere er klart:

- Jeg vil anbefale alle å ha forsikring når de kjøper.

Les også: Eierskifteforsikring, fordel for selger, ulempe for kjøper

Nå skal det bli enklere å klage

Ursin og Aaserud klarte med litt hjelp å overbevise boligselgers forsikringsselskap. Det er det mange som ikke klarer. Sammen med kjøp av bil og husleieforhold, er det boligkjøp Forbrukerrådet får flest henvendelser om. En rekke av disse forholdene går også til retten.

Nå ønsker et offentlig utvalg som har gått igjennom ordninger for å løse forbrukertvister å gjøre det enklere å løse tvister om boligsalg utenom domstolene.

- Vi ønsker å legge til rette for god tilgang til effektiv og rimelig tvisteløsning. Det er viktig at det tvisteløsningstilbudet utenfor retten fungerer optimalt, sier statssekretær Kirsti Bergstø i Barne, -likestillings og inkluderingsdepartementet i en pressemelding.

Utvalget mener at klageordningene bør utvides, og et forslag er at Forbrukertvistutvalget skal behandle saker om kjøp og salg av boliger og fritidsboliger. Boligtvister berører mange og har en stor innvirkning på økonomi og alminnelig velferdssituasjon.

- Vi ser at slike saker er overrepresentert innenfor domstolene, og vi vet at en domstolsbehandling ofte vil være svært kostbar prosess for vanlige folk.
Jeg ser derfor frem til å se nærmere på utvalgets forslag, sier statssekretæren.

Utvalget foreslår videre at Forbrukerportalen skal hjelpe forbrukere å finne riktig klagenemnd, og forklare hvordan man skal klage. I tillegg skal de ulike klagenemndene under en offentlig godkjenningsordning, og omorganiseres. Forbrukertvistutvalget skal endre navn til Forbrukerklagenemnda.