"FORUTSIGBARHET": Informasjonsansvarlig Øystein Hygen Christensen i Viasat mener lang bindingstid bidrar til blant annet satsning på 3D-TV.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Viasat
"FORUTSIGBARHET": Informasjonsansvarlig Øystein Hygen Christensen i Viasat mener lang bindingstid bidrar til blant annet satsning på 3D-TV. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/ViasatVis mer

Viasat tviholder på kundene

Må vente opptil fire måneder før du slipper fri.

"Jeg er sjokkert over vilkårene og hvor vanskelig de gjør det å si opp abonnementet, har de virkelig lov til å legge inn slike vilkår?"

"Fikk beskjed om at jeg fremdeles må betale ut inneværende måned pluss TRE MÅNEDER EKSTRA. Dette synes jeg er meget urimelig."

Slike klager kommer stadig vekk inn til Forbrukerombudet. Klagerne er Viasat-kunder som forsøker å si opp abonnementet sitt.

Det er ikke så lett som mange ser for seg.

Thomas Schrøder orker ikke skru på TV-en - skylder på RiksTV

Sitter i klisteret

Tegner du en avtale med Viasat, sier du først ja til å være bundet i ett år.

Men når dette året er over, sitter du fortsatt i klisteret.

I avtalevilkårene står det nemlig at en oppsigelse av abonnementet ikke trer i kraft før "tre måneder etter utløpet av måneden", når du er utenfor bindingstiden. Det vil si at du risikerer å måtte vente i nesten fire måneder før du kan bytte TV-leverandør. I mellomtiden må du pent nøye med deg Viasats tilbud og priser.

"URIMELIG": Jurist Bård Solem i Forbrukerombudet mener den lange oppsigelsestiden bidrar til å låse kunden inne hos Viasat. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer


- Urimelig! synes Forbrukerombudet.

"Låser kunden"

- Man kan bestille produktet med et par tastetrykk, men det tar opptil fire måneder å komme seg ut, understreker Bård Solem i ombudet til DinSide.

Denne ubalansen mener de er i strid med markedsføringsloven, som krever rimelige plikter og rettigheter i kontrakter. Forbrukerombudet mener blant annet at kontrakten låser nordmenn inne i kundeforholdet.

- Det er tydelig at mange forbrukere ikke leser vilkårene så godt før de inngår en avtale. De tror det går greit å komme seg ut, men blir overrasket over den lange oppsigelsestiden og kontakter Forbrukerombudet. De opplever dette som urimelig, i likhet med oss, sier Solem.

Sjekk hvor bra norsk nett-TV har blitt

Så provosert er ombudet, at de klaget Viasat inn til Markedsrådet i 2006. Men forbrukernes myndighet tapte.

"Markedsrådet er etter dette kommet til at det ikke er påvist eller sannsynliggjort i tilstrekkelig grad at vilkåret "urimelig overfor forbrukerne" er oppfylt" skrives det i vedtaket, og den lange oppsigelsestiden har bare fortsatt.

Og klagene like så.

"Ingen ulemper!"

- Hvorfor har dere så lang oppsigelsestid?

- Det handler om forutsigbarhet, sier informasjonsansvarlig Øystein Hygen Christensen i Viasat til DinSide.

IKKE SETT: Mange overser dette avsnittet i Viasat-kontrakten. Her står det klart og tydelig at du ikke slipper unna før opptil fire måneder. Vis mer


Når de er sikret kunder og penger i opptil fire måneder ekstra, er det ifølge Christensen lettere å investere i ny teknologi og få gode avtaler med innholdsleverandørene.

- Men hva er fordelen for kundene?

- At de kan være sikre på å få det best mulige kanalutvalget til lavest mulig pris, og at vi er i forkant av teknologiutviklingen. Det er en fordel å være kunde i et selskap som har forutsigbare horisonter, svarer Christensen.

- Det er vel samtidig en ulempe å måtte være ufrivillig kunde i opptil fire måneder?

- Jeg vil ikke kalle det en ulempe. Bransjen som sådan operer med oppsigelsestid, og det er en fordel.

Spar tusenlapper hvert år på å bare se TV på nettet

Store forskjeller

Christensen har imidlertid rett i at også andre TV-tilbydere opererer med oppsigelsestid. Men ingen av dem er like lange som Viasat sin.

Her er oppsigelsestiden utenfor bindingstid til de største aktørene, med mer informasjon i lenkene:

  • Viasat: Tre måneder + inneværende måned
  • RiksTV: To måneder + inneværende måned
  • Get: Én måned + inneværende måneden
  • Canal Digital: Én måned + inneværende måned for kabel, to måneder + inneværende måned for parabol
  • Altibox: Én måned

Forbrukerombudet ønsker nå regler for hvor lang en oppsigelsestid kan være i TV-bransjen. Opptil to måneder bør være standarden, ifølge ombudet. De har allerede fått til dette i bredbåndsmarkedet.

- Men vi er skeptiske til å få dette lovpålagt, sier Christensen i Viasat.

Han mener fri konkurranse er viktigere, og at selskapene derfor må få bestemme selv.

Under vurdering

- Er det aktuelt å senke bindingstiden deres?

- Verden er hele tiden i endring, og i TV-bransjen endrer ting seg veldig raskt, forteller Viasat-mannen.

- Så vi er selvfølgelig hele tiden opptatt av å yte et best mulig tilbud. Alt er under fortløpende vurdering.

Her er de beste TV-guidene

Hva synes du om lange oppsigelsestider? Er det dårlig gjort, eller et nødvendig onde? Si din mening under!