<B>LYDEN VIKTIGST:</b> Utseendet kommer i annen  rekke når amerikanere, japanere, kinesere, tysker og briter skal velge musikkutstyr hjemme.  Foto: ALL OVER PRESS
LYDEN VIKTIGST: Utseendet kommer i annen rekke når amerikanere, japanere, kinesere, tysker og briter skal velge musikkutstyr hjemme. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Velger lyd framfor design

I følge en ny undersøkelse er det lenger nok å bare se bra ut.

Briter, tyskere, amerikanere, japanere og kinesere er enige om én ting når de skal velge høyttalere og annet utstyr å spille musikk på: Lyden er viktigere enn utseendet.

Det viser en fersk undersøkelse som State of Play har foretatt for CSR.

CSR er selskapet bak AptX, et system som forbedrer lyden på Bluetooth-overføringer.

LES OGSÅ: Gromlyden er tilbake

82 prosent mener at lyd er viktig

DESIGN: Det går an å kombinere utseende og lyd. Foto: GENEVA Vis mer

Hele 82 prosent av de 2000 spurte mellom 18 og 65 år i de fem landene mener at god lydkvalitet er en av de viktigste kriteriene når de skal velge musikkutstyr i hjemmet, mens 79 prosent mener lyden er viktigere enn hvordan utstyret ser ut.


Om dette vil føre til en renessanse for det tunge stereoutstyret med store høyttalere og tykke ledninger på gulvet er imidlertid ikke sikkert.

LES OGSÅ: Test av seks Bluetooth-høyttalere

ØNSKEDRØM? Virkelig store, dominerende høyttalere må man nok fortsatt være single og mann for å ha... Foto: KLIPSCH Vis mer

- Mens folk tidligere i historien likte å vise fram høyttalerne sine, verdsetter de i dag lyden høyere. Det som driver dette, er den raske teknologiutviklingen. Siden teknologien har blitt moden, har forbrukernes toleranse for lyd som ikke er klar og ren blitt mindre, sier CSR-sjefen Anthony Murray i en pressemelding.


Vil ha lyd i flere rom

Undersøkelsen viser også at folk ikke bare vil streame musikk fra mobilen til én enkelt høyttaler, men at de også ønsker nettbasert musikk i flere rom.

Hele 72 prosent av de spurte ønsker seg et slikt system de kan styre fra mobilen eller nettbrettet.

LES OGSÅ: Trådløs lyd i alle rom

Man skulle kanskje tro at folk kjøper seg en høyttaler eller to, og er fornøyd med lyden så lenge de kan høre hva som spilles.

Men slik er det ikke. Hele 77 prosent oppgir at de ønsker seg bedre lyd hjemme, og over halvparten mener at de tror dette vil forbedre opplevelsen av musikk på hjemmebane.

Vil at det skal være framtidssikkert

Om ikke utseendet er så viktig, så er brukervennligheten desto viktigere. For 76 prosent legger vekt på at utstyret er lett å bruke og 69 prosent er opptatt av hvor lett det er å installere og sette opp.

At det er framtidssikkert og kan brukes sammen med andre mer er også viktig for flertallet.

CD-en står overraskende sterkt

STÅR STERKT Den gode, gamle CD-en er fortsatt ikke helt utdatert. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer

For oss nordmenn, som for lengst synes å ha akseptert at streaming via Spotify eller WiMP er tingen, kommer det kanskje som en overraskelse at 80 prosent av tyskerne fortsatt foretrekker CD. I Storbritannia står også den gamle sølvskiven sterkt, med 76 prosent tilhengere.

LES OGSÅ: Lanserer nytt musikkformat

Selv om et ellers svært teknologipreget Japan regnes som CD-platens siste bastion er det faktisk bare 66 prosent som foretrekker dette som lydmedium der. Den samme prosentandelen finner vi i USA.

Det betyr likevel ikke at folk ikke har erfaring med mer moderne måter å formidle musikk. For totalt oppga 76 prosent at de hatt brukt streaming den siste måneden, mens 75 prosent hadde lastet ned musikk.