I mars sendte Living ut SMS-er til tidligere kunder. Det satte sinnene i kok.  Foto: Per Ervland
I mars sendte Living ut SMS-er til tidligere kunder. Det satte sinnene i kok. Foto: Per ErvlandVis mer

Varsler bot på 200.000 etter SMS-spam

Forbrukerombudet godtar ikke Livings forklaringer på SMS-utsendelsene.

I mars i år satte møbelkjeden Living sinnene i kok hos en mengde norske forbrukere da de sendte ut en SMS med forespørsel om kundene ønsket nettopp dette: Å motta SMS-er fra møbelkjeden.

I hovedsak var det to ting mottakerne av SMS-ene reagerte på: Man måtte aktivt melde seg av en SMS-tjeneste de ikke visste at de hadde meldt seg på, og dette koster penger (prisen av en SMS). I tillegg var det mange som ikke hadde handlet på Living på flere år.

Illsinte kunder raste, og proklamerte at de nå ville boikotte møbelkjeden.

Administrerende direktør i Living Øyvind Tidemandsen beklaget utsendelsen, og innrømmet at de nok ikke hadde satt seg godt nok inn i reglene for SMS-markedsføring. Likevel gjentok de bragden en knapp uke senere, til tross for en massiv klagestorm.

Nei det er ikke en Ikea-konkurranse: Du melder deg på en rådyr SMS-tjeneste

Forbrukerombudet reagerer

Ifølge Forbrukerombudet er reglene klare for markedsføring på SMS. Forbrukerne må selv aktivt melde seg på slike tjenester. Det er ikke slik at man kan hente ut telefonnummer man har fått i forbindelse med levering et cetera.

– Reglene er slik at dersom man aldri har gitt samtykke til eller bedt om å få SMS-er, skal man heller ikke måtte behøve å melde seg av, sa Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til DinSide i mars.

Siden den gang har Forbrukerombudet vært i dialog med møbelkjeden, uten å komme til enighet. I et brev til møbelkjeden sendt 9. mai varsler de et overtredelsesgebyr på 200.000 kroner.

- De gjentatte overtredelsene av § 15 (markedsføringsloven, red.anm.) fremstår for Forbrukerombudet som klare og må etter vår mening karakteriseres som grove. Med hensyn til omfang og virkning legger Forbrukerombudet til grunn at svært mange forbrukere har blitt rammet av den ulovlige markedsføringen. Det ble sendt ut totalt 238.000 meldinger og Forbrukerombudet har mottatt 46 klager på forholdet, skriver Forbrukerombudet i et brev til selskapets advokat.

Selskapet har nå fått tre uker på seg til å komme med nye opplysninger om de vil unngå boten.