<b>RETT I LOMMEN:</b> Nå må du ikke til slakter for å få fatt i de litt mer spesielle kjøttstykkene som svinenakke. Du kan handle dem fra mobilen. Foto: KOLONIAL.NO
RETT I LOMMEN: Nå må du ikke til slakter for å få fatt i de litt mer spesielle kjøttstykkene som svinenakke. Du kan handle dem fra mobilen. Foto: KOLONIAL.NOVis mer

Utvider nettbutikk med egen «ferskvaredisk».

Lover ferskere varer enn du får i fysiske dagligvarebutikker.

Det er praktisk å handle mat fra nett eller i middagsabonnementer, men vi har én liten reservasjon, som dessverre ofte viser seg å slå til: Man får ikke alltid de ferskeste varene.

Vi vil helst se, lukte, veie i hånden og klemme litt på ferskvarene før vi kjøper dem - eller ikke.

Da vi testet en ukemeny fra Kolonial.no i februar i fjor, var ankepunktet nettopp at fisken, til tross for at den var frossen «helt på grensen av hva vi har lyst til å spise og servere».

Men nå har nettdagligvarebutikken tatt grep, og inngått en avtale med kjente ferskvareleverandører som Strøm-Larsen, Fiskecentralen og Godt Brød.

NY KATEGORI: Kolonial.no har hørt på kundene, og kan nå tilby ferskvarer levert på døren, forteller Mads Andé Kristiansen. Foto: KOLONIAL.NO Vis mer


Kolonial hevder dermed at de skal kunne levere råvarer som er enda ferskere enn dem du får i ordinære dagligvarebutikker.

Pull-logistikk

Begrepet ferskvaredisk er nok noe misvisende. Varene er hverken i disk - eller på Kolonial.nos lager for den saks skyld. Men de er ferske.

Kolonial.no kaller det «pull-logistikk».

- Når vi får bestillinger fra kunder, sender vi bestilling til leverandørene, forteller Kristiansen.

På denne måten unngår de at varer blir gamle på lager, og ikke minst svinn.

Les også: Her får du dagligvarer på nett

Delikatesser på døren

Det er ikke første gang Oslo-borgere har kunnet få kjøttet fra Strøm-Larsen på døren, men det er en liten stund siden sist.

Nettbutikken Kookooli.no leverte varer fra blant annet Strøm-Larsen, Fiskeriet, Grünerløkka Bakeri, Den Blinde Ku og Tim Wendelboe, i ett års tid fra våren 2014 til våren 2015.

Perfekt for dem som ønsket å kjøpe ferskvare fra spesialforretninger, men som ikke alltid fikk tid til å rekke butikkenes åpningstider.

Idéen bak Kookooli var god, men det slo ikke helt an. Kanskje var de for tidlig ute, kanskje ble ikke nettsiden markedsført godt nok.

- Vi fikk ordrer på små mengder et par ganger i uken, sier Jesper Brandstorp, stedfortredende daglig leder i Fiskeriet, til Dinside.

Han peker imidlertid på et par utfordringer for mindre ferskvarespesialister og netthandel:

- Jeg kan aldri garantere hva vi har i morgen. Vi kan ikke alltid vite hva vi har tilgjengelig av fersk fisk når kunden bestiller på nett. Er det ikke god makrell, vil vi jo ikke selge det.

Møter man kunden i butikk kan man diskutere seg frem til alternativer, dette er vanskeligere gjennom nett.

Han tror likevel ikke det vil være noe problem for Fiskecentralen, som for ordens skyld er Fiskeriets leverandør og deleier.

- Som stor grossist er de ett ledd nærmere råvarene, og har bedre mulighet til å møte bestillingene.

Hva du bruker svinenakke til? Du kan for eksempel lage fjorårets store trendrett, pulled pork.

Nye handlevaner

Dagligvarer på nett

Vil du kjøpe ferskvarer på nett? (Avsluttet)
Ja, gjerne(47%) 530
Nei, jeg liker å se hva jeg kjøper(31%) 348
Kanskje(22%) 249
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det er ikke bare nordmenns matvaner som endrer seg. Måten vi handler mat på er også i endring. Og hvor.

Etter salget av Ica til Coop, tilhører de aller fleste daglivarebutikkene én av tre store dagligvarekjeder; Rema 1000, NorgesGruppen og Coop.

Det har også vokst frem endel dagligvarebutikker på nett. Retthjem.no har tilbudt nordmenn dagligvarehandel fra sofakroken siden 1997, men det var ikke før godt ut på 2000-tallet nordmenn fikk smaken på dagligvarer på nett.

I 2008 kom Dagligvarexpressen.no og Kolonial.no startet hjemlevering et par år tilbake. Sistnevnte har nå inngått samarbeid med Rema 1000.

Det knytter seg nå også store forventninger til Stein Erik (ofte kalt Rimi-) Hagens nye nettsatsning, som ifølge Dn.no skal hete Marked.no.

I tillegg til at vi kan handle matvarer fra sofakroken, er det stadig flere som velger å abbonnere på middager. Da vi testet middagskasser et par år tilbake var det fem varianter på markedet. Siden den gang har de fleste forsvunnet, men de to største, Godlevert.no og Adams Matkasse venter omsetninger på til sammen 850 millioner kroner i år, ifølge Finansavisen.

Bergen neste?

Per i dag dekker Kolonial.no Oslo og store deler av Akershus. Det har de planer om å gjøre noe med.

- Jeg regner med at 206 blir året kolonial.no går ut og dekker større deler av landet, sier Krisitiansen.

Konseptet med ferskvaredisken vil de ta med, men det er ikke planen å sende pølser fra Strøm Larsen på Torshov til resten av landet.

- Når vi åpner i Bergen, vil vi snakke med lokale produsenter på Vestlandet.

- Når vi åpner i Bergen?

- Vi er ikke sikker på dato, men det er klart vi skal til Bergen!