Foto: Biltema
Foto: BiltemaVis mer

Utfordrer Jernia

Nå vil Biltema satse i det små.

Biltema, en av norske handymenns godteributikker, er kjent for sine store varehus, der en kan finne omtrent alt. Nå vil kjeden utvide, men i en litt annen skala en før, skriver selskapet i en pressemelding.

– Vi ønsker å etablere oss på mindre steder også, der det kanskje ikke er grunnlag for et stort varehus. Dermed vil vi dekke mange steder der det ellers ville vært vanskelig å etablere seg, sier styreleder Magne Teigland.

Mandag 13. oktober åpner Biltema sitt første småutsalg på Stord, og det neste som står på Flisa 27. oktober. Kjeden planlegger også å åpne et tredje utsalg innen utgangen av året, men hvor er ikke avgjort enda.

Pristest: Hvor er verktøyet billigst?

Minimize me


De fleste Biltema-varehusene er på flere tusen kvadratmeter, mens de to nye er på henholdsvis 1000 og 750 kvadratmeter. Også vareutvalget vil være halvert, men de fleste varegruppene vil være representert.

- Der du kan velge mellom tolv forskjellige hammere i et varehus, vil de mindre tilby seks av de mest solgte, sier Teigland.

Minivarehusene skal også samarbeide med de større, slik at man kan få skaffet alle varene i Biltemas sortiment. Stord er lenket til Haugesund, Flisa til varehuset på Hamar.

– Det de små ikke har, kan de store skaffe. Mangler butikken en reservedel til bilen, vil det ta maksimalt tre dager å få den fra moderbutikken, sier Teigland.

Norsk håndverker advarer mot billig verktøy.

Konkurranse

Det er vanlig å sammenligne Biltema og Clas Ohlson, men Biltemas styreleder ser på en helt annen kjede som sin viktigste konkurrent.

– Ulikhetene [mellom Biltema og clas Ohlson] er for store til at vi oppfatter dem som en typisk konkurrent. Jeg tror nok heller Jernia-kjeden vil merke at vi nærmer oss geografisk, sier Teigland.

Ambisjonene er det heller ingen ting i veien med. Kjeden satser på å ha 150 utsalg i Norge om 10 år. Dette skal være en blanding av større varehus og mindre butikker.

Kilde: Newswire