EIENDOMSMEGLERE: Lett å gå seg vill i pris- og produktjungelen. Foto: Colourbox.com
EIENDOMSMEGLERE: Lett å gå seg vill i pris- og produktjungelen. Foto: Colourbox.comVis mer

Umulig å sammenligne meglerpriser

De fleste meglerhusene har nå prislister tilgjengelig på nett, men det er likevel ikke lett å orientere seg i meglerenes produktjungel.

Ifølge prisopplysningsforskriften som trådte i kraft 1. januar 2013, må alle som selger varer og tjenester oppgi prisliste på sine nettsider. Da DinSide dagen etter sjekket et utvalg eiendomsmeglere, virket det ikke som meglerhusene hadde fått med seg dette.

Et halvår senere fulgte vi opp igjen. Da hadde de fleste av de store meglerhusene rettet seg etter den nye loven, og publisert prislistene på nett.

En av hensiktene bak den nye forskriften var at den skulle gjøre det lettere for forbrukere å finne ut hvor mye megleren skal ha for oppdraget, og hvilken megler som er billigst.

Men har de nye prislistene egentlig gjort det enklere å sammenligne priser på meglertjenester?

Veiledende prislister på plass


Vi har sjekket de ti største meglerkjedene i Norge. Alle ti har prislister tilgjengelig på sine nettsider, og det er relativt enkelt å finne dem. Hos halvparten av meglerhusene er prislistene tilgjengelig på hovedsiden, mens man hos resten først må velge meglerkontor for å få finne prislistene.

At prislistene nå er relativt lett tilgjengelige betyr imidlertid ikke at det er enkelt for forbrukerne å sammenligne prisene.

LES OGSÅ: Dette øker verdien på boligen din

Komplisert prisstruktur

For det første er mange av prisene i prislistene til meglerne vi har sjekket oppført som variable fra og til-verdier. For å få mer eksakt prisinformasjon må du kontakte meglerne direkte for å få tilsendt konkrete oppdragstilbud.

Men selv prisene oppført i meglernes konkrete pristilbud kan virke forvirrende: Uansett om du velger timebasert eller provisjonsbasert vederlagsmodell, tilkommer det en rekke ulike gebyrer og honorarer. I tillegg til ulike markedsføringspakker, opererer de forskjellige eiendomsmeglerne med ulike navn på gebyrene og honorarene.

iHUS Foto: Faksimile
AKTIV EIENDOMSMEGLING Foto: Faksimile
OBOS EIENDOMSMEGLERE Foto: Faksimile
PRIVATMEGLEREN Foto: Faksimile
DNB EIENDOM Foto: Faksimile

Man kan lett gå seg vill blant tilretteleggingsgebyr, administrasjonshonorar, inneståelseshonorar, oppgjørsgebyr/honorar, grunnhonorar og garantipremie.

Det er heller ikke alltid lett å skjønne seg på hva som er inkludert i de ulike gebyrene og honorarene. I praksis er det derfor svært vanskelig å sammenligne prisene på meglertjenestene utifra meglerenes prislister.

Kan ikke styre produktsammensetningen

Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Forbrukerombudet er fornøyd med at meglerhusene retter seg etter påbudet om prisinformasjon, men er enig i at de ulike produkter og gebyrene kan virke forvirrrende. De har imidlertid ingen hjemmel for å pålegge eiendomsmeglerene å samkjøre prisstrukturene sine, forteller forbrukerombud Gry Nergård:

– Vi blir møtt med at vi ikke kan styre hvordan meglerhusene skal sette sammen produktene sine.

Nergård forteller at det samme problemet også finnes i forsikringsbransjen.

– Der er det også vanskelig å sammenligne priser fordi aktørene opererer med ulike prisstrukturer.

Burde samkjøres bedre

Styremedlem i Eiendomsmeglerforetakenes Forening (EFF), Nils Nordvik, er enig i at prismodellene kan virke rotete.

– Meglerhusene lager stadig nye «produktbabyer». Det hadde vært enklere for forbrukerne om eiendomsmeglerne samkjørte prisstrukturene sine i større grad.

Da Nordvik begynte i meglerbransjen i 1988 opererte de fleste meglerne med utelukkende provisjonsbaserte priser. Det er en mye bedre løsning, mener Nordvik.

LES OGSÅ: Krev penger tilbake fra dårlige meglere