<b>ULOVLIG BINDINGSTID:</b> Forbrukerombudet har fått klager på alarmeselskaper med ulovlig bindingstid. De oppfordrer deg til å lese vilkårene nøye, før du signerer en avtale. Dersom du allerede har gått med på avtalen, er du bundet av den. Foto: colourbox.com
ULOVLIG BINDINGSTID: Forbrukerombudet har fått klager på alarmeselskaper med ulovlig bindingstid. De oppfordrer deg til å lese vilkårene nøye, før du signerer en avtale. Dersom du allerede har gått med på avtalen, er du bundet av den. Foto: colourbox.comVis mer

Ulovlig bindingstid på alarm

Noen alarmselskaper har løpende bindingstid ett år om gangen. Det er ulovlig.

Forbrukerombudet har mottatt klager på to alarmselskaper angående ulovlig bindingstid. Disse selskapene har villet binde kundene til en avtale i større grad enn det som er lov, ved å ha løpende bindingstid ett år om gangen.

Ikke nok med at du er bundet det første året du er kunde, men dersom du ikke sier opp innen en gitt frist, blir du automatisk bundet for nye år - også videre utover det første året.

Dette er ulovlig, ifølge Forbrukerombudet.

Les også: Tar 1.590 kroner for å demontere alarmen

Endrer praksis

– Vi har fått én klage på hvert selskap, og dette har gjort oss oppmerksomme på at det er en praksis som er lovstridig, sier fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til DinSide.

Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet oppfordrer alle til å lese kontrakten nøye, før inngåelse. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer


Hun sier videre til DinSide at de har kontaktet de gjeldende selskapene og gjort dem oppmerksomme på den ulovlige praksisen - og krevd at de endrer dette.

Ifølge Skjelbostad har Hartz Security allerede sagt at de vil innrette seg, mens NorAlarm AS også har fått brev - men at de ikke har svarfrist riktig ennå.

– Men vi håper og tror at de vil innrette seg, sier Skjelbostad til DinSide.

Terje Knag i NorAlarm sier til DinSide at det er mange år siden de endret denne praksisen, og at klageren måsitte på en gammel kontrakt. Han presiserer overfor DinSide at de ikke lenger praktiserer dette,men at de har vanlig tre måneders oppsigelse etter den tre måneders bindingstiden ved kontraktsinngåelse er over.

Forbrukerne skal kunne si opp avtalen på vanlig måte etter at den innledende bindingstiden på maksimalt 12 måneder er omme.

Har du erfaringer med urimelige avtalevilkår? Tips journalisten.

Les alltid kontrakten!

Forbrukerombudet oppfordrer alle til å lese avtalevilkårene nøye når de skal skaffe seg alarm, og til å ikke gå med på mer bindingstid enn det som er nødvendig.

En bindingstid på ett år ved kontraktsinngåelse kan være rimelig på bakgrunn av at innkjøpet av selve alarmsystemet subsidieres av alarmselskapet. Bindingstid utover dette er i strid med Markedsføringsloven.

Du må imidlertid være oppmerksom på dette før du inngår avtalen - dersom du allerede har inngått en slik avtale som omfatter ulovlig bindingstid, så er du bundet til avtalen.

Hva kan man så gjøre, dersom man finner seg selv bondefanget i en avtale med urimelig lang oppsigelse?

– Da bør man ta det opp med selskapet. I utgangspunktet er man bundet av avtalen som man har inngått, men man kan gjøre dem oppmerksomme på at det er i strid med markedsføringsloven og høre om de vil endre det, sier Skjelbostad til DinSide.

– De fleste er flinke til å endre det, når de blir gjort oppmerksomme på det. I utgangspunktet er man bundet av avtalen, men vi ser ofte at de innretter seg i samsvar med med lovens krav, selv om vi ikke kan kreve det, avslutter hun.