Du bør kanskje ikke kaste den med en gang, men Forbrukerombudet råder deg til å klage dersom du har fått en urimelig høy sluttregning fra Vitel. Foto: Per Ervland/Vitel
Du bør kanskje ikke kaste den med en gang, men Forbrukerombudet råder deg til å klage dersom du har fått en urimelig høy sluttregning fra Vitel. Foto: Per Ervland/VitelVis mer

Tvilsomme sluttfakturaer fra Vitel

Vitel kan ikke dokumentere de skyhøye strømprisene de har fakturert sine tidligere kunder for.

For en måneds tid siden ble det klart at strømleverandøren Vitel skulle avvikle driften. Dette ble vedtatt etter at selskapet ble stengt ute fra kraftbørsen Nord Pool Spot, og Statnett besluttet å stenge dem ute fra regulermarkedet fra kraft.

Vitels abonnement var forhåndsbetaling, men etter den kalde vinteren har flere av Vitels kunder brukt mer strøm enn de har betalt for, og i disse dager sender Vitel ut sluttavregning til tidligere kunder, melder Forbrukerombudet.

Les også: Kaos i Vitel-fakturaene: Ikke betal disse regningene!

For mange av regningene er det lagt en svært høy pris til grunn; en kraftpris i januar og februar på henholdsvis 143 og 148 øre per kWh. Forbrukerombudet og Forbrukerrådet har bedt Vitel om å dokumentere at de har rett til å fakturere så mye, men selskapet har ikke klart å fremskaffe denne dokumentasjonen.

En rekke fortvilte kunder har nå henvendt seg til de to instansene.

Betaler du for mye for strømmen? Finn billigste strømleverandør med vår Strømkalkulator

Du skal varsles om store prisendringer

Ifølge Standard Kraftleveringsavtale må man gi kunder 14 dagers varsel ved vesentlig prisøkning. Med vesentlig prisøkning forstås økning hvor prisen samlet sett har steget med 2,5 øre pr. kWh eller mer siden sist kunden fikk tilsendt prisinformasjon direkte fra kraftleverandøren. Dette skal gis direkte til kunden. Etter det Forbrukerombudet og Forbrukerrådet kjenner til har ikke kundene fått noen form for varsel om endring til nevnte kraftpriser.

Har du ikke fått varsel? Protester!

Nå anbefaler Forbrukerombudet alle som mener de har mottatt en faktura uten å ha fått nødvendig prisøkningsvarsel i forkant å protestere skriftlig. Har du klaget skriftlig, kan selskapet ikke sende faktura til inkasso.

Skulle dette ikke føre frem, eller du ikke mottar svar fra selskapet, kan du bringe saken inn til Elklagenemda. I en eventuell tvist er det viktig å ha papirene i orden, så sørg for at du tar kopi av brev sendt, og legg gjerne noen ekstra kroner i å sende klagen rekommendert

Flere kunder har stilt spørsmål ved fakturaer for strøm langt ut i 2010. Forbrukerrådets råd er klart: Ikke betal regningen