<b>STOR, STØRRE, STØRST:</B> Nordmenn kjøper nå flere TV-er enn på lenge, og TV-ene blir større og større. Her ser du Samsungs flate 85-tommer med 4K-oppløsning, HU7500. Foto: ØYVIND PAULSEN
STOR, STØRRE, STØRST: Nordmenn kjøper nå flere TV-er enn på lenge, og TV-ene blir større og større. Her ser du Samsungs flate 85-tommer med 4K-oppløsning, HU7500. Foto: ØYVIND PAULSENVis mer

- TV-salget er friskmeldt

Ikke bare kjøper vi flere TV-er enn på lenge, nå er det 55-tommere alle skal ha.

I følge Elektronikkbransjens tall for 2013, gikk TV-salget ned med 14 prosent sammenlignet med 2012. Men nå melder Elkjøp at trenden har snudd.

Salgspilene går oppover

- Ja, det er godt å konstatere at TV-markedet er friskmeldt, sier Andreas Westgaard, kategorisjef for lyd- og bilde hos Elkjøp.

Anledningen var Elkjøps ElBit-messe, der de viste fram høstens nyheter internt, i tillegg til å drive opplæring av de ansatte.

- Etter noen år med nedgang i TV-salget, kan vi nå melde om syv prosents vekst sammenlignet med samme periode i fjor (januar til august), og tallenes tale er klar, fortsetter Westgaard: - Tendensen er stigende. Totalt regner vi derfor med at Elkjøp alene kommer til å selge rundt 1. million TV-er i år. (Tall for norden)

Ikke uventet er det ny teknologi som får norske TV-kunder til å bytte ut stue-alteret til en ny modell.

Her får du alle våre TV-tester!

Så hvorfor øker salget?

Skal du kjøpe ny TV i år? (Avsluttet)
Nei, jeg ser nesten ikke på TV(30%) 1435
Ja, jeg vil 4K-oppløsning(26%) 1250
Ja, jeg vil ha en større TV(24%) 1128
Ja, jeg vil ha en OLED-TV(20%) 981
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- De tre stikkordene er UHD eller 4K-oppløsning, OLED, og streaming, sier Westgaard. Etter å ha hatt en flat TV i stua i flere år, ser man plutselig at nye funksjoner og finesser, kombinert med ny bildeteknologi, begynner å gjøre seg gjeldende. Det har mange lyst til å være med på.

Nye TV-er med 4K-oppløsning og OLED representerer altså noe nytt og spennende, og vi skal heller ikke undervurdere effekten av streaming, for bare tygg litt på tallene:

- Det er ingen tvil om at streaming har tatt av, sier Westgaard, og det beste eksempelet er medieavspillerne Chromecast og Apple TV, som er et praktisk alternativ til de som vil ha streaming uten å kjøpe ny TV. Hver eneste uke selger vi nemlig mellom seks og åtte tusen enheter av de to boksene (= Elkjøp-tall fra norden). I år antar vi altså at vi runder over 350.000 solgte enheter. Det er rett og slett svært gode tall.

Og da tipper vi at det er Chromecasten som selger best?

- Ja, det stemmer. Et grov overslag er at vi selger tre Chromecaster per Apple TV-enhet, men det fine er jo at de ikke kannibaliserer hverandre. En ting er prisforskjellen, der Chromecast koster under halve prisen, men de tiltaler nok også ulike kundegrupper.

Les våre tester av Chromecast og Apple TV

55-tommer er den nye folkestørrelsen

Allerede i fjor konstaterte Elektronikkbransjen at nordmenn vil ha større TV-modeller, og anslo da at folkestørrelsen var på vei oppover.

- TV-ene blir større, bekrefter Westgaard; basert på våre tall er det nok 55-tommer som er den nye folkestørrelsen. Vi ser også at flere kjøper ordentlig store modeller enn før, altså fra 65-tommer og oppover.

SE OGSÅ: Samlesiden over høstens nyheter på lyd- og bilde

Kollega Gisle Orlund spurte også Westgaard om responsen på de buede TV-modellene, og der fikk han et svar som rimer godt med vår egen erfaring og hvordan Samsung og LG tenker:

- Bueformen har nok kommet for å bli, men for oss er den nok å anse mer som nok en ny feature. Vi har kunder som liker det svært godt, og det gjelder spesielt i de største størrelsene (=65-tommer og opp). Men samtidig har vi også kunder som heller vil ha en flat modell. For oss er det derfor viktig å tilby begge alternativene, avslutter Westgård.

LES OGSÅ: Slik vil Samsung og LG kapre deg som TV-kunde