<B>BITRE FIENDER:</B> Per september 2012 er det ingenting som tyder på at TV 2 og Canal Digital kommer til å sende hverandre julekort i desember. En av årsakene til til krangelen er, ikke uventet, penger. Foto: Selskapene/DinSide
BITRE FIENDER: Per september 2012 er det ingenting som tyder på at TV 2 og Canal Digital kommer til å sende hverandre julekort i desember. En av årsakene til til krangelen er, ikke uventet, penger. Foto: Selskapene/DinSideVis mer

TV 2 vs. Canal Digital

Det har brutt ut krig mellom TV 2 og Canal Digitals kabel-TV-avdeling. Men hva krangler de egentlig om, og hva betyr det for deg?

Når TV 2 nå ligger i full krig med kabel-TV-leverandøren Canal Digital er det ikke småpenger som ligger i potten. Det er selvfølgelig derfor krangelen har nådd et nivå der spesielt den ene parten har bestemt seg for å ta fram de virkelig store boksehanskene.

– Canal Digital er nå den eneste distributøren i landet som ikke tilbyr vår hovedkanal i HD-format i sin grunnpakke. Dette gjør selskapet for å sette oss i et dårlig lys, sier kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2 til telegrambyrået NTB.

SISTE, MANDAG KVELD: TV 2 sier opp avtale med Canal Digital -rammer tre kanaler

Kanalvalg forvirrer

Det sier Indrøy naturligvis fordi det kan få store konsekvenser for TV 2s potensielle seermasse at en av Norges største kabel-TV-leverandører ikke lenger automatisk sender alle kanalene gjennom sin grunnpakke. Canal Digital har rundt 500.000 kunder, og det i seg selv kan bety tapte seerandeler for TV 2 i et marked der absolutt alle slåss om kundenes tid og oppmerksomhet.

Canal Digital på sin side sier at, jo, selvfølgelig kan alle deres kunder fortsatt se alle TV 2-kanalene, men da må de selv velge dette i det nært forestående kanalvalget som kabel-TV-leverandøren avholder.

Grunnpakken til Canal Digital vil etter omleggingen bestå av 28 kanaler pluss TV 2 i vanlig oppløsning, som de selv framstiller det på sine nettsider.

Vil du ha TV2 i HD-kvalitet, må du derimot velge det selv.

Grunnen til at Canal Digital framhever TV 2 som en egen kanal, og ikke som en integrert del av grunnpakken, ligger å finne i det som er mye av kjernen til at denne konflikten i det hele tatt har oppstått: Kabeltvistnemnda.

Hvem er kabeltvistnemnda?

Det er en regjeringsoppnevnt nemnd som sorterer under Kulturdepartementet, og som "avgjør tvister om videresending av fjernsynssendinger". De fire siste sakene nemnda har behandlet dreier seg alle om TV 2, som enten har vært i konflikt med Canal Digital, eller med Get - en annen stor kabel-TV-operatør. Nemnda sto i 2010 bak en omdiskutert avgjørelse, hvor de påla Canal Digital og Get å betale en antatt markedspris på åtte kroner per abonnent per måned for å sende TV 2 til sine kunder.

Get og Canal Digital mente derimot at de ikke skal betale mer enn 58 øre for samme videreformidling. I Canal Digitals tilfelle vil altså differansen mellom selskapets eget krav (500.000 kunder ganger 0.58 kroner) og de åtte kronene kabeltvistnemnda kom fram til (500.000 ganger åtte kroner) være rundt 3.7 millioner kroner per måned.

Det er med andre ord snakk om store summer, og uansett hva TV 2 og Canal Digital sier til journalister og kunder, er det åpenbart her skoen trykker.

Telenor, som er heleier av Canal Digital, mener forøvrig at de åtte kronene er en så urimelig høy sum at de ifølge Aftenposten har saksøkt staten.

Dobbel kommunikasjon

Canal Digital har likevel ikke gjort det lett for seg selv. Spesielt ikke når de forsøker å kommunisere denne konflikten videre til sine kunder.

På informasjonssiden for den nye grunnpakken er som sagt TV 2s hovedkanal listet opp som et slags vedheng til grunnpakken på 28 kanaler, selv om alle Canal Digitals kunder altså vil få tilgang til den. For folk flest er altså TV 2 i grunnpakken, mens Canal Digital mener den ikke er det. De gjør også et poeng av de allerede nevnte åtte kronene, blant annet med følgende fotnote nederst på siden: "Myndighetene har innført en form for lisens for TV 2, dette setter kanalen i en helt annen stilling enn de øvrige TV-kanalene Canal Digital Kabel-TV distribuerer".

TV 2 har derimot kabeltvistnemnda på sin side, som i utgangspunktet har siste ord i denne saken. Summen på åtte kroner for videreformidling av TV 2s hovedkanal er allerede etablert. På den annen side sier Canal Digital at kundene deres kan velge alle TV 2-kanalene frivillig, som del av de 15 valgfrie kanalene som kommer på toppen av de 28, eller 29, kanalene fra grunnpakken.

TV 2 er selvfølgelig nervøse for at flere kunder kommer til å la være å velge TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 HD, og/eller TV 2 Bliss, og mener dessuten ifølge NTB at Canal Digital plikter å distribuere både Bliss og Nyhetskanalen i henhold til eksisterende avtaler.

Hvor ender det?

Akkurat nå er det vanskelig å se hvor denne saken kommer til å ende, og, ikke minst, hvilken betydning kanalvalget til Canal Digital kommer til å få for konfliktnivået. Hvis det plutselig viser seg at nesten alle Canal Digitals kunder velger inn alle TV 2-kanalene, er det godt mulig at krangelen roer seg ned. Hvis det derimot viser seg at mange styrer unna for eksempel TV 2 Nyhetskanalen eller Bliss, vil vi garantert høre mer om dette framover.

Samtidig kaster Telenor ekstra glans over saken med søksmålet av staten, men det får uansett ikke umiddelbart konsekvenser for forholdet mellom TV 2 og Canal Digital. Å saksøke staten er noe av det mer tidkrevende en kan foreta seg.

Uansett hva som skjer håper vi TV 2 og Canal Digital kan bli enig om en felles informasjonsstrategi, slik at kundene ikke forvirres om hva de kan se hvor midt i tvekampen. Utopi? Sannsynligvis, men det er lov å håpe.

P.S. Hvis det skulle være noen tvil: Kunder hos Canal Digital Parabol er ikke rammet av denne konflikten. Den omfatter kun kunder hos Canal Digital kabel-TV.