20 prosent av boligkjøperne klager på kjøpet. Foto: Per Ervland
20 prosent av boligkjøperne klager på kjøpet. Foto: Per ErvlandVis mer

Tusenvis av klager på boligkjøp

BOLIGHANDEL: Fukt, råte og skadedyr er det vi klager mest på når vi har kjøpt bolig.

Å kjøpe bolig er ikke bare den største investeringen vi gjør i løpet av livet, det er også en komplisert affære.

Eierskifteforsikringsselskapet fra Norwegian Broker viser at 20 prosent av boligkjøperne kommer til å klage på boligkjøpet og at det ofte er store beløp det kreves vederlag for. En undersøkelse gjennomført av advokatfirmaet Sætermo viser at det er en stor sjanse for at du kommer til å klage på sopp, fukt, råte og skadedyr. Advokatfirmaet har gjennomgått 400 dommer over de siste 10 årene hvor erstatningskravene kom opp i 100.000 kroner eller mer.

Dette klagde vi på

  • Fukt, råte/sopp eller skadedyr i boligen 24 %
  • Våtrom 23 %
  • Tak/lekkasje i tak 22 %
  • Sviktende byggteknisk utførelse 22 %
  • Offentlig godkjennelse eller reguleringsstatus 17 %
  • Drenering 15 %
  • Fundamentering 12 %
  • Røropplegg og tilkobling til kommunalt system 12 %
  • Elektrisk anlegg 10 %
  • Arealmangel 8 %
  • Når du kjøper bolig

  • Sjekk: Gjennomgå all informasjon om boligen grundig. Du er forpliktet til å gjennomgå eiendommen innen rimelig tid etter overtakelse. Oppdager du mangler, er du også pliktig å reklamere overfor selger innen rimelig tid. Bruk en boligsakkyndig person dersom du er usikker på boligtekniske forhold. Du har plikt til å
  • Lovverk: For nyoppførte boliger gjelder Bustadoppføringsloven. Denne kan gi deg rett til å heve kjøpe hvis det er feil og mangler ved boligene eller tilhørende arealer. Kjøper kan også med denne loven ha rett til å holde tilbake en del av vederlaget, kreve prisavslag eller å kreve at manglene blir utbedret. Kjøperen kan også ha rett til å kreve forandringer i det planlagte bygget, så lenge utbyggerens kostnader ikke blir høyere enn 15 prosent av avtalt kjøpesum. Dette ifølge Advokatenhjelperdeg.no. For kjøp av brukte bolger gjelder Avhendingsloven.
  • Reklamasjon: Du har fem års reklamasjonsrett når du kjøper bolig. Du har plikt til å gjennomgå boligen. Vær oppmerksom på at her kan foreldelsesloven fastsette andre frister enn reklamsasjonsretten. Som selger skal du være oppmerksom på at kjøperen har denne retten.
  • Du kan ikke: Du kan ikke reklamere på forhold kjøper har informert om og mangler du burde ha oppdaget på visning eller gjennom annen informasjon.
  • Når du oppdager feil

    Når du har fått nøklene og fått satt inn senga og oppdager at det er mugg på badet er det flere flere veier å gå. Du kan:

    Kreve manglene utbedret: Dersom kjøperen oppdager mangler kan han kreve feilene rettet. Som selger har du rett til å utbedre feil.
    Heving av kjøpet: Dersom feilen er stor og betyr et vesentlig kontraktsbrudd, kan kjøperen heve kjøpet og gi tilbake pengene.
    Sette pengene på is: Kjøperen kan holde tilbake penger som er nødvendig for å sikre kravene.
    Prisavslag: Dersom selgeren ikke utbedrer mangelen kan kjøper kreve prisavslag.
    Erstatning: Kjøper kan kreve erstatning for de utlegg han har hatt i forbindelse med å fremlegge utbedring av mangler.

    Se lovene her:
    Avhendingsloven, Lovdata, Bustadsoppføringloven og foreldelsesloven

    Kilde: Forbruker.no, Advokaten hjelper deg.

    AKTUELT