<b>FOR STERKT?</b> Heldigvis vet vi råd. Foto: PER ERVLAND
FOR STERKT? Heldigvis vet vi råd. Foto: PER ERVLANDVis mer

Triksene som redder maten som har blitt for sterk

Slik slipper du å gråte over for sterk taco.

Tidligere i vinter lanserte Rema 1000 en ny og sunnere utgave av taco-krydderet sitt. Det ble for sterk kost for noen, bokstavelig talt.

En av dem, Dan Olsen, ga Rema 1000 en tilbakemelding på Facebook som siden har gått sin seiersgang i mediene.

- Det var bare jævlig. Sønnen min på fire begynte å gråte og datteren min som er seks måtte skylle hele ansiktet i vann og pøse på med lipsyl på leppene fordi de brant så fælt, skriver Olsen, melder Nordlys.no.

Debatten har følgelig rast, og der noen fnyser av i-landsproblematikk, er mange andre enige om at Rema 1000s nye krydder blir for sterkt.

Men uansett hva det er som skuffer dine smaksløker, finnes det heldigvis noen smarte tips og råd som kan hjelpe deg om du har vært litt for raus med det ene eller det andre.

Syv av ti nye matvarer flopper.

Få riktig krydderbalanse på tre måter

Tre elementer som kan gjøre en litt for sterk chili mer familievennlig, uten å tukle med selve gryten: En mild guacamole (forsiktig med chilien), revet ost, og rømme med litt hakkete urter i. Foto: PantherMedia / Monkeybusiness Images Vis mer


Det er i hovedsak tre måter å redde mat som har fått for mye av den ene eller andre smaken:

  • Tilsette mer av de andre ingrediensene, slik at balansen blir riktig
  • Vanne ut retten - eller døyve den dominerende smaken med meieriprodukter
  • Balansere ut smaken med noe søtt, salt, syrlig, bittert eller sterkt
Ja, vi vet at umami er "den femte" smaken, ikke sterkt, men vi har ofte hatt stort hell med å øke mengden krydder, chili og friske urter. Det kan godt hende dette vil være litt annerledes for deg. Tenk over: Hvilke smaker og smakssammensetninger synes du gjør et godt måltid?

Visste du at musikken du hører på kan påvirke hvordan maten smaker?

Når maten er for sterk

Chili representerer fryktelig enkel spenning i hverdagen. Vi har stort sett kontroll på styrken på chilien som føres i butikkene vi handler i. De små thaichiliene er små bomber, vi kun bruker tuppen av, likeledes med chipotlechilien, mens de litt større chiliene kan vi gjerne ta en tommefingerlengde av og strø over en tallerken suppe. Det samme gjelder når vi bruker chili i maten, men noen ganger er styrkeforholdet byttet om.

Heldigvis er det relativt lett å fikse, og her kan du benytte deg av flere av triksene som nevnt over. Både søtt og surt er fint. Prøv å røre inn litt sukker eller kanskje litt syltetøy, eller gi retten en god sprut sitron eller tre. Og lær av meksikanerne og riv sjokolade i chilien for en fin og rund smak. Sterk chili blir også fin og rundere i smaken om du har i litt balsamicoeddik, eller kanskje vinrestene fra julens selskapeligheter.

Melkeprodukter passer også perfekt for å dempe mat som river litt for mye. Får du ikke fikset alt i gryten, er det perfekt å servere som tilbehør: Server kruttgryter med en mild melkeproduktbasert saus, eller ost. For eksempel rømme til taco, en mild raita til indisk curry, eller tzatziki uten for mye hvitløk til moussakaen som fikk en kilo pepper.


Vannholdige grønnsaker og søte frukter er også fint tilbehør for å dempe sterk mat. Hakk opp vannmelon, et eple, agurk, eller litt frisk ananas.

Merk at du fint kan spe ut for sterk mat med litt vann, mens vann til maten kan få den til å virke sterkere enn den er. Prøv heller juice, øl - eller en melkebasert drikke. Har du ikke dreisen på den indiske yoghurtdrikken lassi? Så prøv heller en yoghurtbasert smoothie.

Se også: Åtte smarte ting du kan gjøre med mel

Når maten er for salt

Salt heller litt for lite enn litt for mye, så kan alle tilpasse saltnivået egen smak. Foto: Colourbox.com Vis mer


Salt er en helt fantastisk smaksforsterker. Når noe smaker lite, er det ikke sikkert du trenger å pøse på med hvitløk, chili eller pepper. Ofte holder det med en klype salt.

Men pass på: For mange klyper salt kan fort drepe den gode smaken, og gi ditt hjemmelagete måltid et umiskjennelig ferdigmatpreg.

Er det en suppe eller en gryte som har blitt for salt, skreller du en eller to store poteter, kutter dem opp i grove biter, og la dem koke med. Har du ikke poteter? Prøv å legge i et rundstykke for samme effekt. Det skal sies at ekspertene strides om dette trikset virker, men vår erfaring tilsier at det tar noe av saltet, men det kan også hende du må jobbe litt til før maten smaker greit.

Avhengig av retten du lager, kan du også velge å tilsette mer av ingrediensene, rett og slett blande ut til du får riktig blandingsforhold av ingrediensene.

Har du vært ekstra hard på saltklypen, kan det lønne seg å ta av litt saus før du blander ut. (Du trenger ikke kaste, frys det ned, og ha i neste gang du lager retten.) Noen ganger kan det lønne seg å blande i nye elementer for å dempe saltet. Vi har lykkes med å blande ut på mange måter, litt avhengig av hva vi laget i utgangspunktet. Følgende triks har fungert fint for oss:

Er retten melk- eller fløtebasert, kan du mildne saltsmaken med litt fløte - eventuelt røre i litt creme fraiche, rømme eller yoghurt. Du kan også prøve å balansere saltet med en annen smak, som søtt eller syrlig - eller begge deler. Her er det ikke noe fasitsvar, du må nesten se hva som passer til det du lager. Litt honning, brunt sukker, eller en dæsj søt dessertvin eller likør balanserer ut mye - det samme gjør en god skvis sitron eller lime. Eller om du tror retten kan ta det, prøv med litt appelsin- eller eplejuice, som gir en fin søt/syre-balanse.

Juice eller søt sherry er for eksempel et fint triks for å maskere saltsmaken i ferdigsauser til wok og stir-fry.

Se våre tester av ferdigsauser til biff her: Peppersaus og bernaise.

Når maten er for sur

SYRE:Det skal ikke føles slik når du spiser. Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


Akkurat som salt, er syre gjerne det som gir en matrett det lille ekstra. Kjedelig korma? En skvis sitron. Kjedelig guacamole eller tom yum? Mer lime. Tørr kalvefilet? Finn frem sitronbåtene!

Syrlig er bra, men for surt eller bittert er hverken bra for smaken - eller magen.

Hvordan du retter opp syre vil også være avhengig av hvilken rett du lager. Meieriprodukter kan rette opp mye, og selv om det ikke fungerer til alt, passer det overraskende mange steder. Prøv for eksempel å røre inn litt melk i stedet for olje neste gang du lager en vinaigrette, og har fått i litt for mye eddik. Du får en langt mildere, man absolutt ikke fattigere dressing.

Ønsker du ikke ha meieriprodukter i selve retten, kan du servere det oppå eller som tilbehør, slik at man kan blande i selv. For eksempel en klatt rømme på tomatsuppen, eller strø revet parmesan over sitronpastaen.

Tomater kan være lett syrlige - men er de ordentlig modne er de søte nok til å balansere ut syre. Prøv gjerne en dæsj tomatpuré, litt tomatjuice fra en boks hermetiske tomater - eventuelt en mild og søt ketchup, om det er en tomatbasert rett som har blitt for sur.

Du kan også prøve å dempe syren med det søte. Honning, sirup eller sukker er fint for å nøytralisere den sure smaken. Rør i litt og litt og smak til. Det er ikke så mye som skal til før det blir for mye.

Sjefskokkene jukser de også: Har alltid posepotetmos på lur.

Hold litt igjen

Det er ikke bare chili som passer i kakao - du kan gjerne rive litt god og mørk sjokolade i chilien. Foto: PantherMedia / Sven Hoppe Vis mer


Selv om ulike smaker skal kokes eller stekes inn i maten for å komme til sin rett, vil vi anbefale å holde litt igjen og overlate den aller siste finishen til gjestene. I hvert fall om du lager mat til noen med litt sarte ganer. Det er mye lettere å ha i litt salt på maten i etterkant, enn å fjerne den.

Det samme gjelder for sterkt og surt. Selv om du er fryktelig glad i mat som river i halsen og svir på leppene, er det ikke sikkert alle andre er det.

Vi sier ikke dropp all smak, men er du usikker, eller vil ikke minstemann eller svoger Svein spise sterk mat, ja da kan du servere det aller sterkeste ved siden av. Sett frem skåler med oppskåren sitron, krydder, salt og pepper, flasker med fiskesaus, soya, tabasco- eller srirachasaus eller hakket chili, til dem som ønsker litt ekstra. Og en god og mild rømmeklatt til dem som ønsker litt mindre.

Deler av artikkelen har tidligere vært publisert på Dinside.