Tre av fire fornøyd med megler

Men samlet sett ligger kundetilfredsheten noe under det man finner i andre bransjer.

«- Kjøper blir prisgitt den megler selger har valgt.Hanne K. Railo, Eff»


Tre av fire boligselgere synes eiendomsmeglerforetaket de benyttet leverte som forventet eller bedre enn forventet. Det viser en undersøkelse utført av Opinion på vegne av Eiendomsmeglerforetakenes forening (Eff).

Tilfredsheten er generelt høy i prosessen før visning, men avtar etterpå.

Stor undersøkelse: Her er Norges beste meglere

Samtidig som de fikk registrert at flertallet er fornøyde, har Eff også fått en oversikt over områder der meglerne har forbedringspotensiale.

- Den tydeligste tilbakemeldingen er at kundene er minst tilfredse med prisen på meglertjenesten og på annonseprisene. Det betyr at det er en stor oppgave for meglerne å synliggjøre hva kunden får for pengene sine, hva meglerjobben egentlig går ut på, sier Hanne K. Railo, daglig leder i Eff.

En annen utfordring er å jobbe mer effektivt for å få igang budrundene.

- Dette er viktig for kunden og vi ser at alle meglerne ikke er like gode. Og dette er et av suksesskriteriene for en megler, sier Railo.

Er det lurt å kjøpe bolig nå?

Hanne K. Railo Eff. Foto: Eff Foto: EFF Vis mer


Ble ikke spurt

En annen utfordring er boligkjøpernes tilfredshet. Eiendomsmeglere skal som kjent ivareta både kjøpers og selgers interesser, men i undersøkelsen ble kun selgerne spurt.

- Hvorfor det?

- Meglerne skal ivareta begges interesser, men i denne undersøkelsen har vi valgt oppdragsgiveren, altså selgerne, sier Hanne K. Railo til DinSide.no.

Respondentene er plukket ut blant dem som har solgt bolig gjennom megler det siste halvåret, men kjøperne av de samme boligene har ikke blitt spurt.

- Kjøper blir prisgitt den megler selger har valgt, sier Railo og presiserer at dette er en undersøkelse av tilfredsheten til dem som har kjøpt tjenesten.

Var det noe som overrasket dere i undersøkelsen?

- Nei, egentlig ikke, vi har fått positive tilbakemeldinger underveis, og ønsket å synliggjøre det, sier Railo.

Meglerne setter ned prisene

Kjapt = godt

De to tingene som har størst betydning for om kundene er tilfredse er hvor kjapt salget går, og hvor god pris megler oppnår. Jo høyere over takst, jo bedre.

De som bor i eller nær de store byene er gjennomgående mer tilfredse enn melgerkunder som bor i distriktene, og det er nærliggende å tro at dette henger sammen med konkurransesituasjonen og markedene i disse områdene.

Kvinner er gjennomgående mer tilfredse enn menn, og eldre selgere er mer tilfreds enn de yngre.

Over halvparten fikk tilbud fra flere foretak før de valgte megler.

Samlet sett er tilfredsheten med meglerbransjen noe i underkant av det man finner i andre bransjer, lojalitet og grad av anbefaling likeså.

- Det er åpenbart at bransjen må arbeide mer med sitt omdømme, sier Railo. Hun ser på negativ presseomtale som en utfordring: - Nå må vi får frem de gode historiene.

Undersøkelsen er gjennomført av Opinion og omfattet 800 intervjuer på web (Finn.no) i uke 10 og 11. Samtlige av de intervjuede har solgt bolig i løpet av det sist halvåret og alle er over 18 år.