Gudbrandsdal Energi tilbyr nå strøm via Facebook.  Foto: Gudbrandsdal Energi
Gudbrandsdal Energi tilbyr nå strøm via Facebook. Foto: Gudbrandsdal EnergiVis mer

Tilbyr strømavtale via Facebook

Gudbrandsdal Energi lanserte mandag sin nye tjeneste.

Svært mange nordmenn bruker Facebook daglig, og gjerne opptil flere ganger om dagen. Dette ønsker strømselskapet Gudbrandsdal Energi å utnytte.

Fra og med mandag tilbyr de kundene en egen strømavtale via Facebook.

– Vi ønsker å være der brukerne er og ønsker å være. Hele strømavtalen blir mulig å betjene via Facebook, forteller Thomas Gundersen, ansvarlig for sosiale medier i Gudbrandsdal Energi.

>> Hvilken strømleverandør er billigst? Prøv vår strømkalkulator!

Første strømselskap på Facebook

Ifølge selskapet selv er dette den første strømleverandøren som lar kundene betjene strømabonnementet via Facebook.

Thomas Gundersen i Gudbrandsdal Energi. Foto: GE Vis mer


– Kundene kan gjøre alt de vanligvis gjør på våre nettsider, som å lese av strømmåleren, finne faktura eller kontakte kundeservice, forteller Gundersen.

Han tror tjenesten kan være spesielt interessant for yngre brukere, som er på Facebook uansett, og kanskje ikke synes strøm generelt er særlig spennende.

Det er kun én, helt ny strømavtale som tilbys via Facebook. Det er en spotprisavtale som betales etterskuddsvis. Denne strømavtalen er innrapportert til Konkurransetilsynet.

– Eksisterende kunder kan bytte til denne strømavtalen på Facebook, understreker Gundersen, og legger til at de vil vurdere om flere strømavtaler skal bli tilgjengelige via Facebook etterhvert.

Les også: I år får 90.000 kunder lavere nettleie

Må gi tydelig informasjon

Informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet er ikke overrasket over at selskaper ønsker å forbedre kundedialogen ved å tilby tjenester via Facebook.

Datatilsynet mener det er viktig at også kunder som ikke er Facebook-brukere, får tilgang til strømavtalen andre steder som et fullt likeverdig alternativ - noe det per i dag ikke er.

– Poenget er at dette skal være et «only on Facebook» tilbud, svarer Gundersen.

Ove Skåra påpeker at de forutsetter at Gudbrandsdal Energi har gjort en risikovurdering av hva slags informasjon Facebook får tilgang til om kundene som velger å bruke tjenesten.

– Det Facebook lever av, er å masseinnhente informasjon om brukerne. Det er derfor svært viktig at dette strømselskapet tar ansvar for hva slags informasjon Facebook faktisk får tilgang til, sier Skåra til DinSide.

Dessuten må dette komme klart frem i informasjonen til brukerne.

– Hvis det er slik at Facebook får tilgang til info om kundene, må kunden bli informert grundig om dette når han inngår avtalen, sier Skåra.

Ifølge Thomas Gundersen i Gudbrandsdal Energi, har de valgt å ikke ta vare på noe informasjon om brukeren utover navn og Facebook ID, som er nødvendig for å kunne nå brukerens venner gjennom deling.

– Selve bestillingen gjøres via vårt ordresystem, og lagres ikke hos Facebook. Det eneste som sendes til Facebook er en URL som de kan hente data fra. Her finner de kun basisinformasjon om brukeren, som allikevel er delt på brukerens profil, sier Gundersen.

Det er Sempro AS som har stått for utvikling av design, sikkerhet og det tekniske bak tjenesten.

Les også: Derfor bør du velge spotpris