Til sengs med designerne

Det er ikke alle forunt å ha budsjett til å kle seg i haute couture fra topp til tå. Men det er jo lov å drømme... fra et sengesett signert nettopp din favoritt-designer?

Foto: Missoni Vis mer

Til sengs med designerne

  1. Hvem vil du gå til sengs med?


- So Christian Dior me...


Vi har kanskje ikke budsjett til å kle oss i haute couture hver dag. Men sparer en litt, kan en svøpe seg inn i de lekreste stoffer fra Armani, Missoni eller Kenzo hver natt. En gryende trend, skal vi tro det økende tilsiget av motedesignere med egne interiørkolleksjoner - blant annet sengetøy.

- Designerne henger seg på interiørbølgen fordi den bransjen går bra akkurat nå, sier trendanalytiker Lisbeth Larsen.

Selv om det koster langt mindre for et sengesett enn et plagg fra designernes haute couture-kolleksjon, må en ha en romslig økonomi for å få ta del i denne trenden.

Et laken for fire laken

Larsen tviler imidlertid på at det vil slå spesielt godt an her oppe på berget.

- Vi vil ha det behagelig og godt, det er ikke noe hokus pokus: nytelse og avslapning ligger i tiden, vi vil ta tiden tilbake, og unne oss litt luksus, sier Larsen. - Men vi har en grense, og jeg tror ikke det er mange som er villige til å betale så mye - spesielt siden man kan få gode sateng- og silkelakener til langt under den prisen som designhusene krever.

Men at endel produkter i det øvre sjiktet vil slå an, betviler hun ikke. Og slik man danderer sengen, med tepper og puter, skal sengetøyet gjerne synes.

- Det å re opp sengen i dag har blitt en kunst. En skal gjerne stå opp tre timer før om morgenen for å re opp sengen. For vi skal ha soverom, men ingen dør: Og sengene våre blir små kunststykker vi viser frem.

Merkevarer

Trendanalytiker Lisbeth Larsen. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer


Larsen peker også på at det nok er mange som kjøper ting fordi det er merkevarer. Det er mange land som er verre enn oss, på akkurat dette, hvor merker er det viktigste.

- Tenk deg Kina - der står de store merkenavnene sterkt. Her i Norge er vi nok litt mer nøkterne, sier Larsen. - Vi tar litt av på vesker - men det synes mer enn et laken.

DinSide: Hva med luksus vi anskaffer oss, som er bare for oss selv?

- Luksusen ingen ser er viktigere enn den alle ser: Det er den ultimate luksusen. Alle store merkelapper er fjernet. Den skjulte luksusen bare du vet om, som eventuelt dine nære kjenner kodene til? Det er harry å gå med for åpenbare merkevarer. Den skjulte luksusen er veldig elegant og flott, men har et begrenset publikum. Dette er de som kjøper den "helt normale klokken" og betaler 140.000 kroner for dem.

Som et apropos legger hun til:

- Det er kanskje ikke mye luksus - men er det noe som selger så godt som Høie krepp? Der har du nordmannen: Det kan vaskes på 400 grader...

Drøm deg vekk med den store bildespesialen

Maskuline drømmer

New England-stilen får du blant annet fra Gant Home. Foto: Gant Home Vis mer


I Giorgio Armanis hjemme-kolleksjon, Armani Casa, finnes det også sengetøy to die for. For ikke å snakke om sengene, men da snakker vi femsifrete summer - for selve rammen - madrassen ikke inkludert.

Sengetøyet er imidlertid i egyptiske bomullssateng. Stilen er inspirert av det fjerne østen - i de dekadente 20-årene. Med unntak av de rene hvite sengesettene, har Armanis sengetøy et tydelig maskulint uttrykk. Det er i American Psycho-grenseland, men holder seg, såvidt, på riktig side av grensen.

Armani Casa åpnet akkurat sin første butikk i London - i New Bond Street. Skulle du ha anledning til å titte innom har vi ett hett tips: Ha på deg bukser. Butikken hadde nemlig speilflater på store deler av gulvet.

Den amerikanske designeren Calvin Klein har laget en hakket mer urban serie, her er rene linjer og naturlige farger - akkurat slik en ser for seg kleskolleksjonen hans. Ralph Laurens kolleksjon Ralph Lauren Home har også et klart maskulint tilsnitt, med klare New England referanser. I helt samme gate, finner vi Gant Homes sengetøyskolleksjon. Hakket rimeligere, er det også.

Bordell på boks

En dans på roser... fra Lulu Guinnes. Foto: Lulu's gifts Vis mer


Divaer, dronninger - toppen av ekstravagant designerluksus i sengen må vel være å gå til sengs med Versace. Det velkjente Medusa-motivet, samt gull, glitter, leopardflekker og tigerstriper kan ta pusten fra den mest ihugga homsepatrulje-entusiasten. Og du får selvfølgelig også matchende møbler i de samme kvaliteter.

Du skal være litt tøff for å kle dette sengetøyet. Samt anpasse det til omgivelsene...

Er du glad i mønster og farger finnes det litt mer diskrete varianter, fra stripenes mester Missoni, og jungel-inspirert fra japanske Kenzo. Lulu Guinness, som er kjent for å lage sukkertøyvesker som passer til enhver anledning, har designet et sengetøy, til forveksling også likt sukkertøy.

Deilig og rimelig, spansk og fransk

Også den spanske suksessen Zara har sin egen kolleksjon for boligen. Da Zara åpnet i Oslo tidligere i høst, prøvde vi å fritte ut Zaras internasjonale pressekontakt. Han svarte, i beste pressekontakt-stil, diplomatisk: - Vi har som mål å åpne en rekke butikker hvert år. For at det skal være lønnsomt for Zara å etablere seg i et land, må vi åpne flere butikker i hvert land. (Så gled dere, resten av Norge. Zara er nok på vei.)


- Zara Home drives uavhengig av klesbutikkene, og slik det er nå, er Norge et ungt Zara-land. Men vi skal ikke stikke under en stol at vi ønsker å åpne flere Zara Home-butikker på verdensbasis, og nå er jo Norge et Zara-land.

Den franske postordresuksessen (nå også på nett, red.anm.) La Redoute solgte i fjor Sonia Rykiel-sengetøy i knallfarger. I år satser de på en up and coming designer, Sandrine Ziegler, og hennes merke Mérésine.

Er på listen

Vi rygger baklengs av prislappen på Missoni-kjolen med det karakteristiske, fargerike sikksakkmønsteret. Men unner oss litt hverdagsluksus, til en langt billigere penge: Hver morgen frotterer vi både hår og kropp - med nøyaktig de samme stripene.

Det skal sies, det var en gave. Som vi setter umåtelig stor pris på, av nettopp denne grunnen: Det er egentlig totalt unødvendig, den ultimate luksus - ikke minst fordi det bare er for oss, og ikke flagges eller frontes i det offentlige rom. Vi setter det gjerne på ønskelisten - men ikke på handlelisten.

Drøm deg vekk med den store bildespesialen

Farger og mønster i en deilig miks. Fra Missonis stand på Møbelmessen i Milano, 2006. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer