Sector Alarm vil ha 1.590 kroner for å demontere alarmboksen, samt sensorene. Er det rimelig? Foto: colourbox.com
Sector Alarm vil ha 1.590 kroner for å demontere alarmboksen, samt sensorene. Er det rimelig? Foto: colourbox.comVis mer

Tar 1.590 kroner for å demontere alarmen din

Det er langt dyrere å avslutte abonnement på boligalarm enn å tegne det.

For et år siden signerte Petter Fotland et abonnement hos Sector Alarm som var uten innmeldingsavgift. I pakken fikk han to detektorer for brannalarm, to tyveri- og bevegelsessensorer og et strømpanel til utstyret.

Fotland var godt fornøyd med dette - helt til han skulle flytte og måtte si opp abonnementet. Da fikk han nemlig beskjed om at Sector ville koble fra anlegget, og han var pliktig å gi Sector tilgang til boligen sin mellom klokken 8 og 16.

I tillegg ville frakoblingomkostningene ville koste han 1.590 kroner. Hvorfor? Fordi omkostningene til Sector utgjør to servicetimer og et kjøretillegg.

Dette mener Fotland er urimelig.

– De krever betalt for to servicetimer for noe som tar 15 minutter å gjøre? Det er grisete. Man trenger ikke å være så utrolig nevenyttig for å klare å fjerne seks skruer. En gjennomsnittlig begavet person klarer dette på under 10 minutter - men Sector Alarm beregner altså betaling for 120 minutter, sier en irritert Fotland til DinSide.

Se DinSides pristest Så mye koster boligalarmen

Alarmen skulle kastes

Da han sa opp abonnementer, fikk han beskjed om at en fagperson skulle komme for å nedmontere anlegget. Siden han synes det var ille å være hjemme en hel arbeidsdag for å vente på at noen skulle skru ut noen skruer, fikk han avtalt at de skulle komme til ham på slutten av dagen, etter klokken tre. Fotland gikk tidlig hjem fra jobb, men da klokken var ti på halv fire fikk han beskjed om at Sector Alarm ikke hadde tid til å komme likevel.

– Jeg ringte Sector Alarm og sa "Dette går ikke. Hvis dere vil ha alarmen må dere komme nå", forteller Fotland, som ikke synes noe om å måtte stå på pinne for et selskap som ikke holder avtalene sine.

Plutselig viste det seg at Sector Alarm hadde folk der likevel, og en ny montør ble sendt ut samme dag.

– Det tok vedkommende 15 minutter å fjerne alarmen, som i tillegg skulle kastes. Hvorfor skal jeg betale 1.590 kroner for å få skrudd ned søppel fra veggene? spør Fotland.

Les også: 25 ganger tryggere med alarm

Sector Alarm beklager

DinSide har tatt kontakt med administrerende direktør i Sector Alarm, Viggo Skeisvoll, for å høre hva de har å si om saken.

– Det er beklagelig, vi skulle ha vært der i henhold til avtale. Men det er positivt at vi klarte å snu oss om på slutten og fikk sendt noen likevel, sier Skeisvoll.

Han påpeker at Sector Alarm flytter alarmen gratis dersom kunden flytter, men at alarmanlegget er noe kunden leier av dem.

– Men hvorfor tar dere betalt for to servicetimer og kjøretillegg for å demontere alarmen?

– Dette er en normal standardsats vi har og som det står informert om i kontrakten. Denne kostnaden dekker nedmontering av utstyr og fjerning av klistremerker, administrativt arbeid hos alarmsentralen, og kundesenteret. Dette er beregnet til cirka to arbeidstimer og kjøring. Vi har ikke bindingstid, men tre måneders oppsigelsestid og et avslutningsgebyr, forklarer Skeisvoll.

Se også fra vår alarmtest: Dette får du fra Sector Alarm

– Vi eier boksen

Selv om den brukte alarmboksen blir søppel, mener administrerende direktør at det er viktig at fagfolk fra Sector Alarm fjerner alarmen - og ikke kunden.

– Det er et sikkerhetsprodukt, og vi må være sikre på at alarmen blir skikkelig tatt ned og frakoblet av fagfolk. Dette er et leieanlegg og vi eier boksen, sier Skeisvoll.

Han forklarer at hver sentral har et nummer som er registrert i alarmkontrollen, og at boksen må bli håndtert på en faglig måte. Firmaet vil heller ikke risikere at alarmen plutselig bli stående, brukt på nytt, eller at kunden tar den med seg til et nytt sted.

– Vi må i tillegg sikre at klistremerker fjernes der hvor alarmen er deaktivert. Det skal ikke være tvil om at boliger som er merket med Sector Alarm har en aktiv alarm som er tilknyttet vår alarmsentral og er sikret i henhold til våre kvalitetskrav, presiserer Skeisvoll.

Vanlig praksis

Rimelig krav?

Er dette grei praksis av alarmselskapene? (Avsluttet)
Nei(87%) 1858
Ja(11%) 228
Vet ikke(2%) 39
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hvor vanlig er det egentlig at det koster mer å melde seg ut enn å melde seg inn? DinSide tok en telefon til Forbrukerombudet.

– Det er mange alarmoperatører som bruker denne praksisen. Utgangspunktet er at nedmonteringsgebyr er greit, så lenge det ikke er et urimelig høyt beløp og beløpet dekker de reelle kostnadene av nedmontering av alarmutstyret, sier Tonje Hovde Skjelbostad, fagleder i Forbrukerombudet.

Hun mener 1.590 kroner høres høyt ut, men forklarer at Forbrukerombudet ikke har hatt mulighet til å gå gjennom alle firmas regnskap og eller sjekke hvor lang tid de bruker på å demontere en alarm.

– Vi må stole på at de kommer med riktige opplysninger, forteller faglederen og påpeker at det er hovedsaklig store og seriøse bedrifter i alarmbransjen.

Føler seg snytt

Petter Fotland er inneforstått med at han må betale nedmonteringsgebyret, men han gjør det ikke med glede.

– Det er merkelig at de plikter å hente den, for så å demontere det og kjøre det på nærmeste søppelfylling. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan skru det ned selv og sende tilbake boksen tilbake til Sector. Hvis de likevel skal kaste det, spiller det vel ingen rolle hvilken stand boksen er i, sier Fotland oppgitt.

Nå er han en dyr erfaring rikere:

– De er grei mot deg så lenge du er kunde, men så fort du har sagt opp abonnementet passer de på å tjene penger på deg.

- Som en skilsmisse

Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet, skjønner godt at folk føler seg lurt når det koster mer å avslutte et abonnement enn å tegne det.

– Vi forstår godt at folk føler seg lurt, men det høres ut som Sector Alarm har loven på sin side. Alarmen er deres eiendel, og da kan de gjøre hva de vil med den, sier Skaug Halsos.

Han sammenligner slike abonnement med et ekteskap:

– Det er fryd og gammen når dere er sammen, men når det er skilsmisse, gjør de det de kan for å få tilbake sine eiendeler.

Vis mer



Takk til leseren som tipset oss. Har du tips til DinSides boligredaksjon, kan du sende oss en e-post på [email protected].