- Ta med deg puta hit, du

Møbelselgerne har ikke dreisen.


DinSide har testet møbelselgernes kunnskap om forbrukerens rettigheter.

Møbelselgerne utmerker seg heller ikke i salgsbransjen. Onsdag 17. september ringte vi ni møbelbutikker og spurte dem:

"Trekket på min 2-3 år gamle sofa har raknet. Hva har jeg krav på?"

Tidligere har vi testet sportsbutikker, klesbutikker og elektronikkbutikker i deres kunnskap om reklamasjon og garanti. Jon-Andreas Lange, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, har hjulpet oss med svarene, og avgjort hvilke selgere som har svart riktig og galt.

Les hvordan det gikk:
Buksene mine har revnet

Her er sportsbutikkene og elektronikkbutikkenes svar

Klesbransjen var helt ute å kjøre, det var få som visste hva vi som forbrukere har krav på. Sportsbutikkselgerne hadde heller ikke så mye kunnskap, mens elektronikkbransjen visste stort sett hva vi kunne kreve.

Skaden må være en svakhet

Vi har fått hjelp av Jon-Andreas Lange også denne uken. Vi har sjekket møbelbransjens kunnskaper om forbrukerens rettigheter, og hva de mener vi har rett på når varen ikke oppfyller kravet.

Ifølge Lange bør du som kjøper, stille deg to spørsmål før du klager:
- Er reklamasjonsfristen gått ut?
- Er varen dårligere enn forventet?

Stem!

Hvor lenge synes du en sofa bør vare? (Avsluttet)
Den bør vare i ti år, helst uten at jeg må bruke plasttrekk.(56%) 148
Den bør vare i fem år, slik sofaen skal ifølge reklamasjonstiden.(38%) 100
Den bør vare i 2-3 år.(3%) 9
Jeg bytter sofa hvert år, den trenger ikke å vare noe utover det.(2%) 5
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Sofaens reklamasjonstid er fem år, fordi den er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

- For at det skal være dekning i reklamasjonen må skaden på sofaen være en svakhet. Skade på grunn av unormal slitasje blir ikke dekket. At det blir hull i stoffet, eller at stoffet revner, er typiske reklamasjonssaker, sier Lange.

Ta med dette brevet hvis du har problemer med å klage i butikken

”Min to-tre år gamle sofa har fått et hull i stoffet. Hva har jeg krav på?”


Bohus, kundeservice
- Ta bilde av skaden og mail det til meg. Deretter vurderer jeg om du får reparert skaden, får ny pute, eller om skaden ikke dekkes. Hvor reklamasjonstiden er, kommer an på skaden.

Langes svar: Det er ikke riktig at reklamasjonstiden kommer an på skaden. Reklamasjonsfristen er fem år for alle sofaer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Det betyr at selger har plikt til å vurdere reklamasjoner som kommer innen fem år etter kjøpet, men det betyr ikke at alle feil som viser seg er selgers ansvar. Svaret kan tyde på at selgeren er usikker på regelverket, men det er godt mulig at man likevel kommer fram til rimelige resultater.

Living, Lagunen
- Reklamasjonen foregår over nettet, men jeg kan finne frem kundenummeret ditt. Du har fem års reklamasjonsrett.

Langes svar: Riktig angående reklamasjonstiden. Ellers gir svaret liten indikasjon på kunnskaps- og servicenivå. De bør ha et alternativ til reklamasjon over nettet, for de som foretrekker det.

IKEA, kundeservice
- Du har rett til å reklamere, men du må gjøre det skriftlig, fordi det har gått lang tid. Jeg antar at du har to års garanti, og fem års reklamasjon. Hva kundeservice får gjort når de mottar brevet ditt, det vet jeg ikke.

Langes svar: Ganske greit svar, forutsatt at det er riktig at garantien er to år. Helt greit å be om skriftlig reklamasjon, men muntlig reklamasjon er nok til å avbryte reklamasjonsfristen.

Er klærne virkelig økologiske?

Hilmers Hus, Sandvika
- Jeg vet ikke hvor lang reklamasjonstid du har, han som vet er ikke her akkurat nå. Det er veldig vanskelig når stoffet er ødelagt. Også fordi det er en del av leverandørene våre vi ikke har kontakt med etter at vi gikk konkurs i sommer. Send en mail til kundeservice med bilde, så kan de ta en titt på det.

Langes svar: Svaret sier lite om kundens rettigheter, men selgeren innrømmer at andre i butikken kan dette bedre, og det er greit nok og bedre enn å gi feil svar.

Møbelringen, Orkanger
- Finn frem kvitteringen du, å ta med puta så vi kan se på den. Du har fem års reklamasjon, og vi fikser stort sett skaden, så lenge du ikke har brent eller skjært hull i sofaen.

Langes svar: Et bra svar, som er riktig både med henhold til reklamasjonsfrist, og at selger er ansvarlig med mindre skaden skyldes brukerfeil. Svaret indikerer god serviceinnstilling.

KA internasjonal Brygga interiør, Porsgrund
- Ta med sofaputa det gjelder, du, så kan jeg se på den. Men hvis du har sittet i den med en olabuksa med pynt, da kan jo den ha skadet stoffet for eksempel. Jeg må se skaden før jeg kan si noe om reklamasjonstid.

Langes svar: Det er riktig at at kunden ikke har rettigheter hvis hun selv har ødelagt stoffet. Men som sagt er det ikke skaden som avgjør reklamasjonsfristen. Jeg er usikker på hva selger mener med det.

Sofasogood.no
- Kan du sende meg en mail med kundenummer? Så videresender jeg den til produsenten. Jeg vet ikke hvor lang reklamasjonstid det er, men det ordner seg sikkert.

Langes svar: Svaret tyder på manglende kunnskaper om reglene hos selger. Det gjør ikke noe hvis produsenten kan og følger reglene, men er problematisk hvis produsenten feilaktig avviser ansvar.

Hødnebø Home, Bygdøy Allè
- Ta med puta inn til oss du. Det er ikke noe reklamasjon på putene, men skroget på sofaen er det derimot reklamasjon på. Vi må se på grunnen til skaden, det er i orden hvis det er vevingsfeil, men vi må se på det hvis det er en slitasjefeil.

Langes svar: Svaret kan tyde på manglende kunnskap om begrepet reklamasjon. Man kan reklamere på alle varer som har feil, også sofaputer. OK angående skille mellom produksjonsfeil og brukerfeil.

Gi IKEA-sofaen en ny vår

Studio Slettvoll, Tromsø
- Ta trekket av puta, og ta det med til oss. Det er muligheter for reklamasjon, kanskje den kan sys. Ta den i hvert fall med, så kan vi se på den.

Langes svar: Selger virker løsningsorientert, men det er vanskelig utfra svaret å bedømme kunnskapen om regelverket.

- Hva synes du om selgernes kunnskapsnivå?

- Generelt er kunnskapsnivået om reglene ikke så veldig imponerende. Jeg synes alle møbelselgere bør kjenne hovedregelen om fem års reklamasjonsfrist, samt skillet mellom produksjonsfeil og brukerfeil. Det er en fare for at kjøpere feilaktig blir avvist selv om de har rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Derimot får man inntrykk av at selgerne har gode kunnskaper om sofastoff og stor tiltro til sin egen evne til å vurdere årsaken til feilen, sier Lange.