Mange brukere slakter de nye digital-TV-løsningene, men de klager ikke. Foto: Colourbox.com
Mange brukere slakter de nye digital-TV-løsningene, men de klager ikke. Foto: Colourbox.comVis mer

Svært misfornøyd med Digital-TV

... men kun en håndfull klager.

- Mange har hatt et brutalt møte med den digitale TV-hverdagen. Det sier Tor Erik Engebretsen, områdeleder for utredning i Medietilsynet. Han baserer utsagnet på informasjon fra henvendelser til tilsynets informasjonstelefon.

På tross av få klager til RiksTV, Forbrukerombudet og Forbrukerrådet, mener Medietilsynet at overgangen til digital-TV ikke har gått smertefritt.

Problemer med vanlig antenne

I en undersøkelse utført av TNS Gallup for Forbrukerrapporten og Medietilsynet viser det seg at rundt halvparten av alle med vanlig antenne opplever problemer med lyd og bilde relativt ofte. Så mange som en av fem har daglige problemer med lyd og eller bilde, mens en av seks har ukentlige problemer.

Folk i de fire fylkene som først fikk slukket det analoge nettet (Rogaland, Østfold, Akershus og Oslo) er langt fra fornøyde. Fire av ti av de som benytter vanlig antenne, er ikke fornøyd pris og produkt tatt i betraktning. En av fem er direkte misfornøyde.

- Vi regner med at RiksTV og Medietilsynet raskt følger opp disse funnene, og får klarhet i hva problemene skyldes, sier Ole Asbjørn Lie, regiondirektør i Forbrukerrådet i en melding på Forbrukerportalen.

Les også: RiksTVs opptaksboks testet

Bekrefter vekslende bildekvalitet

RiksTVs kommunikasjonsdirektør Svein Ove Søreide bekrefter overfor Forbrukerportalen at de har registrert misnøye med vekslende bildekvalitet.

- Slik skal det selvsagt ikke være, men også det digitale bakkenettet har hatt sine barnesykdommer, sier han.

Din mening:

Har du opplevd lyd- og bildeproblemer med digital-TV? (Avsluttet)
Ja, flere ganger(76%) 966
Nei, ikke nevneverdig(13%) 171
Har ikke byttet(11%) 134
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Både sendenettet og mottakerne har vært utsatt for feil. Mottakerne er for det meste nå rettet opp. Mange har dessuten benyttet feil type antenne, og det er spesielt innendørsantenner som er utsatt for forstyrrelser eller for svake signaler. RiksTV ringer i høst til alle nye Rikspakke-kunder for å sjekke om alt er i orden.

- Så langt har vi snakket med 5.500 kunder. I underkant av 20 prosent av dem sier de har hatt små eller store problemer, sier Søreide.

Les også: Når blir det HD-sendinger for alle?

Kritisk tidspunkt

Forbrukerrådet er ikke fornøyd med forklaringen, og mener at tiden for innføring av ny teknologi også er et leverandøransvar. Dessuten var en av begrunnelsene for innføring av digital-TV at bildekvaliteten skulle bli bedre.

- Her blir forbrukerne skadelidende i et tidspunkt som må betegnes som kritisk. Ved skifte fra analogt til digitalt TV er det avgjørende at forbrukerne opplever overgangen som problemfri, og at den tilfører en merverdi til deres TV-hverdag, sier Ole Asbjørn Lie.

Les også: Folk vil velge kanal