Stokkes Xplory løfter barna opp i voksnes sittehøyde, slik at de kan delta i det sosiale. Følgelig er vognen spesielt populær blant cafémødre. <i>Foto: Stokke</i>
Stokkes Xplory løfter barna opp i voksnes sittehøyde, slik at de kan delta i det sosiale. Følgelig er vognen spesielt populær blant cafémødre. Foto: StokkeVis mer

Stokke: Internasjonalt statussymbol

Så er det stadfestet: Tusenvis av trendy norske småbarnsforeldre tar ikke feil. Fredag ble Stokkes Xplory barnevogn tildelt tittelen "Cool Brand" i trendy Nederland.

Barnevognen som løfter barna opp i voksnes sittehøyde. Foto: Stokke Vis mer


Hvert år kårer den nederlandske bedriften Cool Unlimited ulike Cool Brands, kule merkevarer som er på det nederlandske markedet. I år fikk den norske møbelprodusenten Stokkes barnevogn Xplory den gjeve hedersbevisningen i kategorien Cool Kids.
Stokke er i eksklusivt selskap: Blant de andre vinnerne finner vi merkevarer som Google, Vespa, Puma og MTV. Stokke fikk spesielt ros for bedriftens fokus på innovasjon, design og kvalitet.

- Vi har i lang tid arbeidet målrettet med å bygge Stokke til en sterk internasjonal merkevare, så vi synes naturligvis det er veldig hyggelig med denne anerkjennelsen, sier Janne Strømmen, informasjonsansvarlig i Stokke.

Radiator fra Nederlandske Droog Design. Vis mer


Nederland er regnet for å være et av Europas mest innovative markeder. På de europeiske og internasjonale møbelmessene er de nederlandske designerne og bedriftene toneangivende. Det er der de ser, trendanalytikerne, journalistene - og designerne som vil inspireres. De siste årene har blant annet firma som Moooi og Droog Design gjort seg bemerket.

- Det nederlandske markedet preges av hard internasjonal konkurranse og bevisste forbrukere som er godt vant med innovative produkter og sterke merkevarer. Suksess i Nederland er derfor svært positivt for Stokke, legger Strømmen til.

Mellom to permer

De kule merkene blir valgt blant produkter fra Nederland, Frankrike, Spania, Storbritannia, Tyskland, Danmark, Sverige, Finland og Norge, og deles ut innenfor ulike kategorier.


For å til å bli et Cool Brand må en oppfylle ti spesifikke kriterier, blant annet må produktet være innovativt, originalt, utfordrende, autentisk, ha et spesielt design, kommunisere ut "kulhet" og ha svorne tilhengere. Det har nok ikke skadet Xplory, at de har fått både drahjelp og spalteplass fra blant annet Brad Pitt og Angelina Jolie.

Alle Cool Brands samles årlig i en bok som gis ut i Nederland. Stokke har i år fått en dobbeltside i boken, med fokus på bedriftens produkter for barn. Også Peter Opsviks Tripp Trapp for Stokke er dratt frem som et eksempel på et møbel som setter fokus på barns behov.