Holtekilveien 7C ble kun vist på oppfordring.
Holtekilveien 7C ble kun vist på oppfordring.Vis mer

Stadig flere hemmelige visninger

BOLIGTREND: Vil du ha drømmeboligen må du følge med på de nye salgsmetodene. Stadig flere boliger vises bare til de som har stilt seg først i køen.

En av våre lesere oppdaget en dag Holtekilveien 7C annonsert på internett. Annonsen inneholdt ingen visningstider - "kontakt megler" var ordlyden. Dessuten ble det gjort oppmerksom på at boligen kun ble annonsert på internett.

Nysgjerrigheten ble pirret - vår leser endte faktisk på visning en dag hun tilfeldigvis gikk forbi huset. På spørsmål om grunnen til at boligen ikke ble annonsert på vanlig måte, fikk hun til svar at dette huset ble bare vist på "listevisning".


Boligen er verdsatt til ca 5 millioner kroner og har derfor ikke et marked blant unge. Vi vet fra før av at slike objekter ofte blir annonsert bare på nettet for å spare annonsekostnader.

Oftere porteføljesalg

- Denne måten å selge boliger på har tidligere vært forbeholdt boliger til åtte millioner og oppover, men nå gjør vi det for boliger helt ned til 4,5 millioner, forteller megler William Holten hos firmaet M2.

Han forteller at M2s datasystem har registrert cirka 500 potensielle kjøpere i den aktuelle prisklassen i Bærum Øst, hvor boligen ligger.

- Kjøperne til boliger i denne prisklassen har svært dårlig tid. De har bestemt seg for å kjøpe i et bestemt område, og har ikke tid til å gå på "bortkastede" visninger. Dette har åpnet markedet for slike "porteføljesalg", som de også kalles, forklarer han.

Kontakt megleren og be om å bli satt på VIP-listen

- En megler som kjenner boligens egenskaper og kjøpernes behov kan få folk nærmere boligen de ønsker på kortere tid, fortsetter Holten, og sier at oppskriften på hvordan man kommer på lister i området er ved å oppsøke de aktuelle meglerne aktivt.

Direktør Finn Tveter i Norges Eiendomsmeglerforbund bekrefter at Holtekilveien ikke er et enestående tilfelle.

- Meglere har ofte en liste over potensielle kjøpere av eiendommer. For å spare annonsekostnader prøver de ut markedet ved å gå ut til disse, samtidig med forsiktig annonsering. Hvis man da oppnår en god pris for objektet, kan salget være gjort.

- En alternativ forklaring til at en megler lager begrenset PR om et kjøp kan jo være at en eier av en eller annen grunn ikke ønsker stor publisitet rundt salget av boligen sin, mener Tveter, men tilføyer at det vanligvis vil være meglers jobb å få så mange som mulig interessert i en bolig.