- Vi har endret rutinene som følge av det usikre boligmarkedet, sier Johnny Anderson fra Skandiabanken til DinSide.  Foto: Oskar Andersen
- Vi har endret rutinene som følge av det usikre boligmarkedet, sier Johnny Anderson fra Skandiabanken til DinSide. Foto: Oskar AndersenVis mer

Sprikende bankpraksis

Før du skal kjøpe bolig, bør du sjekke med flere banker for å kontrollere hvor gammel boligtakst de aksepterer. Her er det nemlig store forskjeller.

«Driver og bytter bank, og ny bank ville ha takst som ikke var eldre enn 1 mnd. Selv om jeg hadde en takst som var 3 mnd... DinSide-leser »


I går skrev vi om hvordan taksten på boligen din kan være utdatert. Spesielt i det nedadgående boligmarkedet som vi i dag står overfor, er det viktigere enn før å kunne vise til en rykende fersk takst på boligen din.

Administrerende direktør, Arne M. Støbakk i Norges TakseringsForbund (NTF), gikk i går ut og oppfordret deg som skal selge til å fornye taksten hver tredje måned.

Holder det?

Jo oftere du ber om takst, jo mer vil det koste deg, og jo mer vil takstmennene ha å gjøre. Er det virkelig nødvendig at du fornyer taksten din så ofte som det NTF oppfordrer deg til å gjøre?

I debatten under artikkelen skrev en av leserne våre at banken hans ikke godtok hans tre måneder gamle takst. De krevde takst som var nyere enn en måned. Vi har snakket med fire ulike banker, for å høre hvilke krav de stiller til hvor ferske takstpapirene må være ved en eventuell finansiering av bolig.

Resultatet viser at bankenes rutiner er svært sprikende.

Fra en måned....

Mens en av bankene krevde at taksten ikke måtte være mer enn en måned gammel, tillot en annen bank at den kunne være opptil tre år gammel.

- Kunder som ønsker boliglån må fremlegge en verdivurdering fra eiendomsmegler eller boligtakst fra en autorisert takstmann, og denne kan ikke være eldre enn én måned, sier pressetalsmann for Postbanken, Kristine Paus til DinSide.

På den andre siden av skalaen finner vi Fokus Bank, som ikke har endret sine rutiner i forhold til dagens boligmarked.

- Vi har ikke endret på våre rutiner, sier Bjørn Langli fra Fokus Bank. Vår rutine er at vi ikke kan bruke en takst som er mer enn tre år gammel. Men vi gjør en individuell avveining i hvert enkelt tilfelle.

- Noen ganger viser det seg at en gammel takst kan være mer riktig å bruke enn en fersk takst. Dette viser seg spesielt i det boligmarkedet vi står overfor i dag, forklarer Langli.

Hvor mye er boligen din verdt? Sjekk med vår boligpriskalkulator

Maks tre måneder gammel

Både Storebrand Bank og Skandiabanken krever takstpapirer som ikke er eldre enn tre måneder.

- Vi har i utgangspunktet ikke strammet inn på praksisen. Det vil si at at taksten ikke kan være mer enn maks tre måneder gammel, sier Charlotte Whist fra Storebrand Bank.

- Vi er imidlertid opptatt av å gjøre en vurdering i hvert enkelt tilfelle. Og det er jo klart at vi også må følge med på boligmarkedet i en slik vurdering.

Tre måneder er også den praksisen Skandiabanken operer med. De har i motsetning til Storebrand justert kravet i forhold til dagens boligmarked, og har nå blitt strengere enn de var før.

- Tidligere kunne taksten være eldre enn tre måneder. Men fordi boligmarkedet har endret seg såpass mye på kort tid, har vi valgt å bruke tre måneder. Dette for å sikre en mer oppdatert og korrekt vurdering av boligens verdi, sier pressetalsmann fra Skandiabanken Johnny Anderson til DinSide.

Skandiabanken skiller seg dessuten ut fra de andre bankene, ettersom det er en ren nettbank.

- Vi har endret rutinene som følge av det usikre boligmarkedet, sier Johnny Anderson fra Skandiabanken til DinSide. Foto: Oskar Andersen Vis mer


- Våre tjenester er automatiserte. Kundene legger inn sine dokumenter selv og de får svar med en gang. Når vi sier tre måneder blir også vurderingen mer forsvarlig.

Hvor mye du kan låne er ikke bare avhengig av boligens verdi, men også hvor mye du har disponibelt hver måned. Sjekk her.

Skjønn også viktig

Det er ikke bare alderen på takstpapirene som spiller inn hos bankene. Alle bankene DinSide snakket med svarte at de også ville foreta en individuell vurdering i hvert enkelt tilfelle. Også Skandiabanken:

- Vi kan bruke skjønn i spesielle situasjoner. Da kan det være at vi må foreta en manuell behandling. Eksempler på dette kan være når en som allerede har lån hos oss, ønsker å låne opp eller ned, med fortsatt sikkerhet. Dette hører imidlertid til unntaket, avslutter Johnny Anderson.