Ett stykk kunstverk og tre lamper. Det er ikke nødvendigvis lurt. Har du feil lys i lampene kan det ødelegge fargene i bildet på veggen. Har du verdifull kunst, eller bilder du er glad i, bør du ikke slumse med lyssettingen. Foto: Ifi.no
Ett stykk kunstverk og tre lamper. Det er ikke nødvendigvis lurt. Har du feil lys i lampene kan det ødelegge fargene i bildet på veggen. Har du verdifull kunst, eller bilder du er glad i, bør du ikke slumse med lyssettingen. Foto: Ifi.noVis mer

Sparer du deg til fant?

Stråling fra sparepærer kan ødelegge veggpryden din.

Glødelampen er i ferd med å fases ut, og blant de mange ulike erstatningspærene er sparepærene rimeligst i innkjøp, og foreløpig også enklest å få tak i. I tillegg er de langt billigere i drift enn ordinære glødelamper, fordi de trekker mindre strøm.

Men har du mye kunst i hjemmet ditt, spesielt kunst på papir, bør du tenke deg om. Stråling fra sparepærene påvirker nemlig farger over tid.

Les også: Disse sparepærene varer lengst

- Du får samme stråling fra sparepærer som du får fra lysrør i taket. Det er ikke farlig for oss, men vil bleke pigmenter i farger, sier Hilde Hauge ansvarlig avdeling for lysdesign ved Høgskolen i Buskerud til DinSide. - Kunstmuseer og gallerier bruker ikke den lysrørteknologien, fordi de avgir stråling som tar farger.

Dersom du utsetter malerier, akvareller, fotografier eller lignende for direkte lys fra sparepærer, risikerer du å ødelegge kunsten eller minnene - helt eller delvis.

Solen skader mest

Det er imidlertid ikke bare det du putter i lampen som er med på å bleke kunst.

- Så lenge dagslyset er til stede, så er det en mye større kilde til bleking av alt som er av farger enn disse lyskildene noen gang kommer til å bli, påpeker Hauge. - Det er det det er snakk om er i museum der en ikke slipper inn dagslys i det hele tatt, fordi man skal ta vare på fargene.

Hun forteller at hun har et gammelt okle hengende i stuen, som hun har passet på å henge på en vegg der det aldri får direkte sollys. - Og så har jeg egentlig ikke bekymret meg veldig for resten av de lyskildene jeg har, for det blir ikke en så stor belastning likevel. Men når man skal stille ut Madonna (verdifullt Munch-maleri, red. anm.) er det noe helt annet.

- I et hjem så har du ikke samme muligheten til å kontrollere dagslys og temperatur, evt stråling som i et museum, påpeker Hauge.

Men har du kunst som er verdifull - enten det er i kroner og øre, eller det har høy affeksjonsverdi - anbefaler vi at du passer på at den ikke utsettes for for sterkt lys.

Les mer: Hva gjør vi når den siste glødelampen går?

Rullerer utstillingene

Uansett om du har kunst for millioner eller et par hundre kroner på veggen, går vi utifra at du ikke ønsker at det skal falme bort. Vi har derfor snakket med et par ansatte ved Nasjonalgalleriet, for å høre hvordan de belyser kunsten.

- På Nasjonalgalleriet bruker vi stort sett filtrert dagslys og armaturer med lysrør, det vil si: en type lysrør som ikke produserer uv-stråler, sier Jon Geir Placht ved avdelingen for utstillingsteknikk ved Nasjonalgalleriet til DinSide.

De gir imidlertid en rekke verk pauser i mørke rom.

- Det er viktig at de ikke eksponeres for mye lys over lang tid. Det er derfor spesielt papirarbeid blir skiftet ut og rulleres, sier Placht.

Sparepærer har aldri vært aktuelt for dem å bruke; kanskje av flere grunner: - De ser ofte klumpete ut. Vi har ikke funnet noe som ser noe særlig snacksy ut foreløpig, sier Placht. - Vi har hoppet ganske elegant over det der med sparelys til kunsten.

Les også: Guide til LED-belysning

Sollys verst

Terry Ford ved Nasjonalgalleriet i Oslo peker også på at direkte sollys er det absolutt verste for kunst - uansett hva det er du har på veggen. - Det er det samme som for oss - det er ikke bra for oss å sitte i solen uten beskyttelse, sier Ford til DinSide.

- Det finnes måter å dempe denne UV-strållingen på. Museer og gallerier bruker gjerne UV-filter på vinduene, men du kan også begrense direkte sollys ved å bruke persienner eller markiser.

Når det gjelder anbefalt lysstyrke, er grenseverdiene for kunst angitt i Lux. Anbefalt nivå er 150 - 200 for oljemalerier. For kunst på papir, som tegning, akvareller eller fotografier, er anbefalt luxnivå maks 50, ifølge Ford.

Avstand fra lyskilde til kunst er et annet viktig moment. De klassiske malerilampene gjør at det er lett å se kunsten, men så mye lys og varme tett på er ikke gunstig for fargene. Gå heller for en lyslist med spotter.

Når det gjelder valg av lamper til spotene anbefaler vi at du går til en spesialforhandler. Det er kanskje litt dyrere i innkjøp, men det lønner seg i lengden.