Sparer du strøm på riktig tidspunkt, vil du kunne få penger tilbake fra strømselskapet.  Foto: COLOURBOX
Sparer du strøm på riktig tidspunkt, vil du kunne få penger tilbake fra strømselskapet. Foto: COLOURBOXVis mer

Spar strøm, tjen penger?

Binder du strømprisen på riktig tidspunkt, kan du få penger fra Trondheim Energi.

«Vi har hatt eksempler på at folk har tjent på dette, fått negativ strømregning. De har altså fått penger for å bruke strøm.Torkel Rolvseng, Trondheim Energi»


Trondheim Energi Kraftsalg har lansert et nytt strømprodukt, "Innkjøpspris med returrett", der en skal kunne tjene penger på å spare strøm - ikke bare kutte strømregningen.

Betaler du for mye for strømmen?

Finn ut med vår strømpriskalkulator.


Fast pris for fast volum

- I praksis fungerer dette som en fastprisavtale, basert på et avtalt forbruksvolum, sier Torkel Rolfseng, Key Account Manager i Trondheim Energi, til DinSide.

Torkel Rolvseng i Trondheim Energi mener det nye produktet vil gi forbrukerne større trygghet enn ordinære spotprisavtaler. Foto: Trondheim Energi Vis mer


Det som skal gjøre dette produktet mer lønnsomt enn ordinære fastprisavtaler, er forbrukernes evne som kunde til å snu seg når strømprisene er høye. For bruker en mindre strøm enn antatt, kjøper Trondheim Energi tilbake det overskytende til dagens markedspris.

- Klarer du å endre volumet når prisen er høy, vil du i tillegg til å få redusert antall kilowattimer, også kunne få med deg en gevinst på det volumet du har forestilt deg, sier Rolfseng.

Bruker du mer strøm enn du har tenkt, vil situasjonen følgelig bli omvendt. Du taper mellomlegget mellom avtalt pris og markedspris.

En binder seg for ett år av gangen. Dersom man binder seg i skrivende stund, ettermiddagen mandag 4. mai, er prisen 42,55 øre per kWh. Dette skal reflektere prisen på NordPool det kommende året, og oppdateres fortløpende. Det er per i dag kun Trondheim Energi som tilbyr et slikt produkt.

- Vi har basert oss på at det skal ligge på prisen det faktisk koster.

Ikke lys opp for kråka: utelys med sensor

- Som å kjøpe lodd

Olav Nyhus mener tilbudet fra Trondheim Energi er som å tippe lotto. Foto: Forbrukerrådet Vis mer


Olav Nyhus, regiondirektør i Forbrukerrådet tror ikke norske forbrukere har forutsetninger for å vurdere om et slikt tilbud er godt eller dårlig.

- Dette blir som å kjøpe lodd i et lotteri - eller som å kjøpe aksjer, sier Nyhus til DinSide.

Han peker imidlertid på at tapsrisikoen er atskillig mer beskjeden enn ved å kjøpe aksjer. - Det er ingen stor risiko, så har man lyst til å leke litt for muligheten ved en gevinst, har jeg ingen store motforestillinger, men dette blir altså et lotteri.

Et av argumentene til Nyhus er at de mange analytikerne som har gjort det til levebrød å forutsi strømpriser, også tar feil.

- Går man tilbake til i fjor sommer, og ser på hva analytikerne mente om strømprisene for vinteren, var det tunge scenarier som ble representert. I etterpåklokskapens lys ser vi jo at det ble langt fra så mørkt som de trodde, sier Nyhus. Han trekker også paralleller til aksjemarkedene og finansmarkedet. - Det var få som spådde finanskrisen.

Her er utelampene som lyser av seg selv

Reduserer risikoen

Trondheim Energis nye produkt ble til i kjølvannet av strømkrisen 2002-2003. En stortingsmelding tok for seg ulike strømprodukter som skulle være gunstige og ikke minst forutsigbare for forbrukerne.

- Jeg vil jo egentlig si at man reduserer risikoen i forhold til å sitte på en spotprisavtale, sier Rolfseng.

Dersom man følger med på prisutviklingen, og agerer når prisen er høy, kan man til og med tjene penger, ikke bare spare penger. Rolfseng forteller at de har hatt eksempler på at strømkunder som har bundet på gunstig tidspunkt og klart å kutte forbruket mens prisen var høy, har fått penger i stedet for å måtte betale penger.

- Selvfølgelig går det an å time feil - det er ikke noen garanti for at man alltid vil tjene på prisutviklingen, men jeg synes ikke at vi tar noen større risiko her enn ved spotpris. Dette gir større forutsigbarhet.

Det nye strømproduktet har vært med i et forsøksprosjekt i regi av Ebl og Sintef, "Markedsbasert forbrukstilpasning".

- De kundene som hadde dette produktet viste seg å være responsive på forbruk og pris. De reduserte forbruket når prisen var høy, og mange tjente på det, sier Rolfseng.